Annons:
Etikettfåglar
Läst 389 ggr
[VSK]
7/21/19, 12:31 AM

Har du sett ugglan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gårdagskväll 🙂

Har du sett ugglan??? 

(eller hur man får dödslängtan blixtsnabbt).

Har haft på känn att lappissäsongen börjar gå mot sitt slut så jag åkte upp i godan tid i eftermiddag men då för att först försöka få bild på steglitsen. 

Steglitsen var totalt osynlig (till en början) så jag började försöka fota lite svalor istället medan jag inväntade att klockan skulle så lappis (tänkte ju iaf försöka se om lappis ville kika fram).

Det stannade en blå liten bil med två personer i och de frågade om jag hade sett ugglan. Nej jag hade inte sett ugglan jag sa att jag fotade svalor för stunden. Aha är det svalor du fotar sa han. 

Jag fick se tre st steglitser lite senare men tyvärr så ville inte fokus sitta så jag fick mikrojustera på plats med 200-500. Hade 70-200 i ryggsäcken utifall det skulle bli lite lappis senare på dagen. 

Åkte uppåt mot det som vi brukar kalla för torpet för att se om lappis hade kommit fram lite tidigare än vanligt. Ingen lappis där så jag rullade vidare till hygget. Blåa bilen var där och när jag klev ur bilen så: har du sett ugglan. Nej jag hade fortfarande inte sett ugglan.

Åkte upp längs vägen och spanade men kunde inte se nån lappis alls. Valde att åka en annan grusväg som är betydligt sämre skick men som jag och en annan sett lappis förut längs denna vägen.

När jag åkt klart denna vägen och kom ut på huvudvägen så rullade jag mot torpet igen för att se om lappis kommit fram. Ingen lappis där och jag rullar vidare nedåt för att fortsätta försöka fota lite svalor (tornseglare). 

Tyvärr så var avståndet lite väl trots maximal bildvinkel på 750 mm men varför inte liksom när jag ändå va där.

Tar en liten stund så kommer det två bilar och för mig helt okända personer som stannar och frågar om jag sett ugglan. Nej jag har inte sett ugglan sa jag och jag sa jag trodde ugglesäsongen tyvärr var slut för i år, vilket jag fick medhåll då de inte såg ugglan igår heller.

De åker vidare och jag fortsätter försöka fota svalor. Det tar inte många minuter förrän den där lilla blåa bilen kommer upprullandens och han stannar och vevar ned rutan och frågar: har du sett ugglan?

Ja sa jag, det är därför jag står här och fotar svalor. Aha sa han är det svalor du fotar, och hans tant skrattade så hon satte hartänderna i instrumentpanelen typ.

Jag fick nästan panik och tyckte det borde vara straffskatt på korrupta synapser. Medan mitt hjärta fortfarande slog så tog jag tillfället i akt och åkte därifrån så fort som möjligt. Nu valde jag att åka in på en mindre grusväg och där såg jag en bit bort en törnskata som satt på en gren. 

Tyvärr för långt avstånd trots mina visuella 750 mm så jag smög sakta sakta mot denna fågel och tog lite bilder då och då så man iaf inte åkte tomme hem. Jag kom närmare än jag trodde och började fota lite med lite olika vinklar så att jag skulle få lite annan bakgrund på bilderna. 

Då när jag står där och tänkte smyga än närmre så hör jag en bil komma åkandes och jag ba NEEEEEEEJ det är inte sant. Måtte det inte va den där blåa bilen för då dör jag. Jodå klart som korvspad det var den där blåa bilen som ville åka förbi där jag stod med min bil (mitt ute i urskogen). Kan han liksom inte hitta en egen skog att vara i?

Överdriver inte om jag säger att jag var bra nära att fråga om han ville ha skrotningspremien insatt på konto eller om jag skulle swisha 😂

Jag gav upp, viftade med vita flaggan och packade ned kameran och drog mig hemåt. Så fort jag kom ut på landsvägen så sitter det en stor ormvråk så där skitsnyggt och bara väntar på att få bli fotad och inte kunde jag stanna heller då det var enfiligt. 

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH……….😅

Törnskata på bild.

Annons:
Tarotstollan
7/21/19, 12:43 AM
#1

Ja, så kan det gå när flera är ute i skogen och letar ugglor!😃
Fin Törnskata i alla fall!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VSK]
7/21/19, 12:47 AM
#2

🙂

[Jimmy.L]
7/21/19, 7:28 AM
#3

Så VSK har du sätt ugglan. 😉😃

En gång räcker att fråga man får ju försöka leta lite själv..

[VSK]
7/21/19, 7:28 AM
#4

😃

Carmarino
7/21/19, 3:07 PM
#5

Nåja, även om inte lappis dök upp så fick du i alla fall se en blå bil - och en törnskata. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/21/19, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och steglits till slut även om avståndet var lite väl (frontfokus).

Annons:
Carmarino
7/21/19, 3:21 PM
#7

Tjusig pippi.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/21/19, 3:32 PM
#8

Ja de är fina pippin 🙂

kamera0710
7/22/19, 12:23 PM
#9

Ja, så kan det gå. Kul att du fick se steglitsen i alla fall.

Om det är någon tröst har jag stannat vid flera sittande ormvråkar intill större vägar, men de brukar sticka när man saktar ner…😕

[VSK]
7/22/19, 3:00 PM
#10

#9

Den här satt kanske 25-30 m från vägen men då från den andra sidan och stängsel på det så det fanns ingen möjlighet för mig att ens stanna bilen. Lite synd för den såg väldans stor ut måste jag säga.

Vet hur det är när man sätter skon utanför dörröppningen.

Skeppskatten Dina
7/24/19, 10:36 PM
#11

Är du verkligen säker på att du inte har sett ugglan??? 😀😁😂 Fina bilder ändå!

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[VSK]
7/25/19, 7:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

😃

Såg en bivråk igår ☝️

Upp till toppen
Annons: