Annons:
Etikettövrigt
Läst 1020 ggr
[Jimmy.L]
1/1/19, 11:17 AM

Baksmälla!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det small nog inte lika mycket här under natten som tidigare år men det fanns skräp.

Man har dumpat rester vid sopstation.

Annons:
Carmarino
1/1/19, 11:22 AM
#1

Snällt att de åtminstone satte skräpet vid sopstationen och inte bara lämnade det där de var. Det verkar annars vara det vanligaste. De flesta verkar tro att "någon annan" tar hand om det, eller att skräpet mirakulöst utvecklar ben och går därifrån själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/1/19, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag brukar kolla hur mycket pengar som pangas upp under natten.

Pris i handeln ca 800 kr.

[Jimmy.L]
1/1/19, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Okänt pris på denna låda.

[Jimmy.L]
1/1/19, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Runt 400 kr.

MonicaLagerquist
1/1/19, 11:33 AM
#5

Hemskt att folk eldar upp pengar och skrämmer djur och människor.

Stolt ägare till fem La permer

[Jimmy.L]
1/1/19, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ca 1300 kr.

Annons:
[Jimmy.L]
1/1/19, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ca 1000 kr.

[Jimmy.L]
1/1/19, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ca 300 kr.

Sabah
1/1/19, 11:42 AM
#9

Då har folk för mycket pengar då man kan skicka upp dem i himlen!


💖🧡💛💚💙💜

[Jimmy.L]
1/1/19, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Pris okänt.

[Jimmy.L]
1/1/19, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ca 400 kr.

Detta var bara lite av det jag fotade.

[Jimmy.L]
1/1/19, 11:51 AM
#12

Ja det är tråkigt hur man bara lämnar skräpet efter sig och hur mycket pengar som brinner upp.

MonicaLagerquist
1/1/19, 12:01 PM
#13

😭

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Sindri
1/1/19, 12:04 PM
#14

Kom hem från promenaden idag med ena fickan full av små gröna plasthattar.
Men detta var väl sista året det gick att smälla "fritt".  Jag tycker det var mindre än vanligt, så "folk" har nog blivit vettigare. Annars har det börjat redan före jul och smällt nästan varje dag fram till 3-4 januari.
Tyvärr har fyrverkerier blivit så vanligt och så mycket så jag tycker inte ens det är kul längre. Köpte några såna ljuslyktor för några år sedan, men var visst inte heller så bra så de står oanvända.

Så mycket annat som man lägger pengar på att uppfinna borde det väl kunna gå att uppfinna något annat festligt som också är miljövänligt. Laser funkar inte heller så bra med tanke på flyget.

[Jimmy.L]
1/1/19, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Lådorna kommer man fortfarande att få köpa till nästa nyår det är raketerna man måste ha utbildning för.

Sabah
1/1/19, 1:42 PM
#16

Lådorna får de gärna köpa, utan innehåll! 😉


💖🧡💛💚💙💜

Sindri
1/1/19, 2:30 PM
#17

VA! Jag trodde det var raketer i lådorna, vad kallas det då? Så besviken jag blir, trodde vi skulle slippa detta eviga smällande. 😭

[Jimmy.L]
1/1/19, 3:45 PM
#18

#17 Det är raketerna på pinnarna som man nu i princip förbjuder efter som en utbildning kommer kosta minst 8000-10000 kr eller mer.

Lådorna innehåller krutkulor som skjuts upp i luften och sägs vara säkrare att använda.

Sindri
1/1/19, 3:50 PM
#19

Men de låter ju!

[Jimmy.L]
1/1/19, 4:00 PM
#20

#19 Ja tyvärr men är ändå tillåtna efter som dom inte bara smäller.

Finns något dom kallar för "bomber" som avger en kraftig smäll och någon blixt, bom brukar ungdomarna använda och kasta i gångtunnlar eller trapphus. Den består av ett rör och säljs ofta i tre-pack.

https://www.fyrverkerier.se/?pg=1445745

Annons:
kamera0710
1/1/19, 7:50 PM
#21

Kröp ner vid tiotiden i går, men strax innan tolvslaget vaknade jag. Det lät som om det var krig.

Lillyrod
1/1/19, 9:28 PM
#22

#21 Precis så gjorde jag också. Som väl var så tog kriget slut efter ca 20 min. Väldigt lite smällande här mot vad det brukar vara.

[Jimmy.L]
1/1/20, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag tog en promenad i förmiddags.

[Jimmy.L]
1/1/20, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

.

[Jimmy.L]
1/1/20, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

.

[Jimmy.L]
1/1/20, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

.

[Jimmy.L]
1/1/20, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

.

Annons:
[Jimmy.L]
1/1/20, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

.

Carmarino
1/1/20, 12:01 PM
#29

Hur var det nu? Är inte nedskräpning förbjudet numera?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/1/20, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Någon har städat i det lilla centrumet

[Jimmy.L]
1/1/20, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Två kundvagnar med skräp.

[Jimmy.L]
1/1/20, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Man kan bara undra hur mycket pengar detta gick på.

[Jimmy.L]
1/1/20, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

.

[Jimmy.L]
1/1/20, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

.

Annons:
[Jimmy.L]
1/1/20, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Fanns mer men valde att fota ett urval.

Sindri
1/1/20, 12:46 PM
Carmarino
1/1/20, 1:18 PM
#37

😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/1/20, 1:22 PM
#38

Det är märkligt att det är så mycket tyngre att bära med sig de tomma kartongerna hem än att bära med sig kartongerna fulla med fyrverkeripjäser ut. De borde ju vara mycket lättare att bära när de är tomma. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
1/1/20, 1:48 PM
#39

För mycket pengar och för lite förstånd! Sindri 👏🏻👍🏻 Carmarino De har säkerligen intagit "muskeldricka" men där den rann in rann nog förståndet ut! 😉


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1/2/20, 1:55 PM
#40

Förmodligen Sabah. Fast det är ju inte bara till nyår som många har så otroligt svårt för att orka bära med sig tomma förpackningar/burkar/flaskor etc. hem igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/1/21, 9:37 AM
#41

Ska snart ut och kika hur det ser ut.

Annons:
kamera0710
1/1/21, 10:15 AM
#42

#41 Hos mig var det ett j-a liv. De sköt alldeles utanför huset, så det blev hörselproppar. Somnade dock inte på ett tag, så en bit in på det nya året kunde jag ta ur dem igen.

[Jimmy.L]
1/1/21, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Längs vägen brukar det ligga massor men i år var det nästan tomt

[Jimmy.L]
1/1/21, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#44

Vid det lilla centrum nästan besök här fanns det lite mer skräp

[Jimmy.L]
1/1/21, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#45

Vid en fotbollsplan strax intill

[Jimmy.L]
1/1/21, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#46

Strax intill vid bostadsområde

[Jimmy.L]
1/1/21, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#47

Inne bland innergårdar

Carmarino
1/1/21, 12:03 PM
#48

För sorgligt att folk inte kan plocka upp efter sig. Förstår om de är rädda för "blindgångare", men då kan de gå ut dagen efter och städa upp. 👿

Här small det från och till från förmiddagen och fram till kvällningen. Vid sjutiden på kvällen trodde jag nästan att de hade tagit fel på klockslag och trodde det var midnatt. Fast kvart i tolv brakade det loss ordentligt. Klockan fyra imorse började det igen, och det höll på någon halvtimme ungefär.

Nu ligger de nog och sover, för jag har inte hört något. Misstänker dock att det kommer lite mer i eftermiddag när de vaknat. Det brukar alltid vara någon som upptäcker att de inte small av alla raketerna i natt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sabah
1/1/21, 12:09 PM
#49

Verkligen bedrövligt! 😡
Först förstöra friden för människor och djur och sedan bara lämna skräpet! 😡


💖🧡💛💚💙💜

[Jimmy.L]
1/1/21, 12:11 PM
#50

#48: Kommer smälla här till mitten av januari.

Carmarino
1/1/21, 12:15 PM
#51

#50: Det kommer det säkert att göra här också, fast förhoppningsvis inte lika ofta som den senaste veckan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
1/1/21, 12:21 PM
#52

Förskräckligt! Det må ju vara för egen del men djuren! 😰


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1/1/21, 12:25 PM
#53

#52: Håller med dig. När folk så fullkomligt struntar i både att det är en pandemi och att sjukvården redan går på knäna, så borde det blir hårdare restriktioner så att inte vem som helst får köpa dem.

Tänk om det hade gått att köpa vapen lika lätt? Fyrverkeripjäser är ju en form av vapen för de kan både skada och döda när de används som vissa gör, d.v.s. skjuter dem mot människor och djur.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
1/1/21, 12:32 PM
#54

Blev det inte någon lag om att man skulle ha genomgått någon utbildning eller på något sätt ha något tillstånd om att få handha fyrverkerier? Det var inte billigt, tycks jag minnas! Det var väl ett sätt att styra upp det, så att inte gemene man skulle ha tillgång till det! Blev det inget av det eller fungerar det helt enkelt inte?


💖🧡💛💚💙💜

[Jimmy.L]
1/1/21, 12:54 PM
#55

#54:

Är raketer med pinne som kräver utbildning.

Annons:
Sindri
1/1/21, 2:10 PM
#56

På vår gata ligger resterna av en ljuslykta som kom farande inatt. Vi tänkte gå och plocka ihop resterna, men såg att det såg ut som om det låg flera raketer där. Vi undrar om någon slängt i raketer i branden som blev. I så fall kan där väl finnas blindgångare, så vi vågade inte röra i den, men vem skall ta ahnd om eländet?

[Jimmy.L]
1/1/21, 2:12 PM
#57

#56: Den som ansvarar för gatan lär städa.

Carmarino
1/1/21, 2:12 PM
#58

Här är en hund som tydligt visar vad han tycker om fyrverkerier. 😄 han tycker om fyrverkerier


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 1/1/21, 2:14 PM av Carmarino
Sindri
1/1/21, 2:17 PM
#59

Det är ju kommunen, men när kommer de? Tycker det är väldigt otäckt med tanke på barn, djur etc.
Jag kan ju ana vilka som slängt i raketer, men har ju inga bevis.

Tarotstollan
1/1/21, 10:51 PM
#60

Fy 👿 så folk beter sig!

Tänk om de skänkt de pengarna till behövande istället eller djurhem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
1/1/21, 11:14 PM
#61

Urdåligt att folk inte plockar upp efter sig!

Sabah
1/2/21, 4:21 AM
#62

#55: Ok, då slipper man dem i alla fall men bäst vore nog ett totalförbud! Raketer medför så mycket negativt både för människor, djur och miljö! Det är ju ingenting som behövs på något sätt!


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
kamera0710
1/2/21, 11:46 AM
#63

Träffade just en granne som är kattägare och frågade hur nyårsnatten varit för hans katt. Men det hade gått hur bra som helst, hans katt är helt oberörd.

Sedan anser jag fortfarande att de kunde förbjuda det helt.

Carmarino
1/2/21, 1:15 PM
#64

Av någon anledning verkar det som om katter har bättre förutsättning att klara av fyrverkerierna. Åtminstone verkar det inte finnas lika många skotträdda katter som det finns hundar.

Jag hade en gång en katt som tyckte det var jättespännande med fyrverkerier (innan de började låta som bombkrevader), så hon satt alltid i fönstret och tittade. Det överförde hon till sina ungar också, varav jag själv behöll två. Hade kvar en av ungarna när jag fick hem mina två nuvarande, så "den gamla tanten" visade nykomlingarna att det inte var farligt. (De flyttade in i oktober/november.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
1/2/21, 1:44 PM
#65

Brorsan skaffade hund innan vi lämnat föräldrahemmet, han var väldigt "uppvarvad" när jag spelade en Jan Lindblad-skiva med rytande lejon. Mina föräldrars hundar brydde sig inte alls.

  • Redigerat 1/2/21, 1:45 PM av kamera0710
Sabah
1/2/21, 2:02 PM
#66

Visst är det olika! Jag hade två hundar, varav en älskade raketer, hon var gärna med och tittade när det skjöts och var vi inne tittade hon i fönstret!

Jag skaffade senare den andra hunden, han blev mer och mer rädd för varje år, vi fick börja fara från oljudet. Det var en importerad gatuhund, vuxen, det kanske hade gått bättre om han varit valp och då tytt sig på ett annat sätt till min äldre tik som snarare tyckte det var roligt med raketer.


💖🧡💛💚💙💜

Draken
1/10/21, 6:31 PM
#67

Skänk pengarna till välgörenhet istället, där gör de i varje fall nytta ..!

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: