Annons:
Etikettnaturbilder
Läst 2891 ggr
Codonopsis
11/7/18, 1:04 PM

Mossor och lavar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skapar en bildtråd om miniatyrerna i vår natur, mossor och lavar. Vi ser dem men ändå inte, de är så små men tittar man på dem genom kamerans öga upptäcker man en spännande och fascinerande värld. Jag är inte särskilt kunnig på namn, det krävs expertkunskap och lupp för att med säkerhet kunna identifiera många av dem.

Fyller på här när tid och lust finns. Ni får gärna bidra med egna bilder.

Det finns drygt 1000 arter av mossa i vårt land.  Mossor saknar rötter och tar upp vatten och näring direkt till cellerna från regn, dagg och dimma.  Det här torde vara väggmossa Pleurozium schreberi som fått sitt namn genom att den förut användes som fyllning i väggar. En av de vanligaste mossorna i Sverige.

Annons:
Codonopsis
11/7/18, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lav är en dubbelorganism, bestående av en svamp och en alg som lever i symbios. Finns drygt 2100 arter av lavar i Sverige.

Denna art tillhör gruppen tratt- och bägarlavar, släktet Cladonia men det finns många av dem och de liknar varandra så jag klarar inte av att identifiera den.

[Jimmy.L]
11/7/18, 2:51 PM
#2

Det här kan bli en spännande bildtråd.

Carmarino
11/7/18, 3:31 PM
#3

Håller med Jimmy. Får hålla utkik efter "fotomodeller" nästa gång jag är ute i naturen och fotograferar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/7/18, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Efter lite letande hittade jag faktiskt en gammal bild på en mossig stubbe.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Codonopsis
11/7/18, 5:39 PM
#5

Fint  Carmarino ! Det finns inget så levande som ett dött träd eller stubbe, mängder av småkryp finns i dessa miljöer. Och så förstås mossorna och lavarna 🙂

Carmarino
11/7/18, 7:19 PM
#6

Tack Codonopsis. Ja, gamla stubbar och stockar är trevliga. Bilden är tagen inne i Fredriksdalsparken i Helsingborg, och där låter de ofta gamla, murkna träd vara kvar så att småkrypen ska ha någonstans att bo.

Här är lite fler bilder därifrån.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Codonopsis
11/7/18, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sporkapslar på frostig björnmossa

[Jimmy.L]
11/7/18, 9:13 PM
#8

Ser ut som ett möte med massa människor.

Codonopsis
11/8/18, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ceratodun purpureus  brännmossa med sporkapslar

Sabah
11/8/18, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Två-i-en. Här samsas två lavar på ett träd. Det ena är skägglav, det andra vet jag inte (kan ingenting i ämnet).


💖🧡💛💚💙💜

[VSK]
11/8/18, 6:44 PM
#11

#10

Det där långa tror jag brukar kallas för änglahår har jag för mig.

Codonopsis
11/8/18, 7:11 PM
#12

# 10  Kan vara någon sort av brosklav, finns flera och de är svåra att skilja åt.

Codonopsis
11/8/18, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Okänd mossa, eller två, med sporkapslar efter regn

Annons:
Codonopsis
11/8/18, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En filtlav ur släktet Peltigera omgiven av brännmossa.

[VSK]
11/8/18, 8:00 PM
#15

Riktigt tjusiga bilder.

Codonopsis
11/8/18, 8:16 PM
#16

Tack VSK,  jag har nog snöat in lite på denna mini-värld, spännande  är den,  vacker och fascinerande.  Många avskyr mossa i trädgården, jag har odlat mossa i många år. Bilderna är dock från naturen.

Taggeman
11/8/18, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En lummer ser ut som mossa men tillhör ormbunkarna,  den används ibland som juldekoration, kan va fridlyst på vissa ställen i Sverige.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
11/9/18, 3:33 AM
#18

Kul att se växande lummer. De brukar ju oftast säljas i långa rankor, så de på din bild är nog inte "fullväxta" än. Det var dock länge sedan jag såg några till försäljning. Förmodligen för att de är fridlysta här. Min mor pyntade alltid med lummer till jul, så länge det gick att få tag i.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
11/9/18, 9:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#11 Kärt barn har många namn! ☺️ Våra träd är nästan helt täckta av vad vi då kallar skägglav.


💖🧡💛💚💙💜

Codonopsis
11/9/18, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lavar är känsliga för luftföroreningar, speciellt skägglav som numera är sällsynt förutom i fjällskogar där luften är tillräckligt ren.  Förekomsten av lavar är en indikator på ren luft.  Om lavar plötsligt försvinner på en plats kan det vara en signal om att miljön inte är den bästa.

Trots sin litenhet och ringa uppsyn är mossor och lavar viktiga i våra ekosystem.  Mossor och lavar är fulla av liv i olika former. Om de skulle försvinna så dör även alla småkryp och svampar som lever i och av mossorna och lavarna.  Även nästa led skulle försvinna och näringskedjan påverkas negativt.  Jorden skulle bli fattigare på humus  och söndervittringen av  sten och berg skulle minska och göra att marken blir mera näringsfattig.

Nu inför julen kommer vi att få se plastförpackad renlav säljas som vitmossa till dekorationer.  Nåväl, vitmossa är ingen lav och den är alltid grön men handeln har döpt om den. 

Vit renlav Cladonia stellaris  även kallad fönsterliv då den förr i tiden användes till att minska kondensen mellan de dubbla fönster som sattes in till vintern.  Vit renlav är renarnas huvudsakliga vinterföda och den kan lätt skiljas från övriga liknande lavar genom sitt bollaktiga växtsätt.  

Vit renlav följer ofta med som dekoration i julgrupper. Renlaven på bilden räddade jag efter julen i fjol och lade ut den på en sten. När den fick fukt av uteluften piggade den på sig snabbt och har säkert vuxit ungefär en cm som är normalt för dess naturliga tillväxt under ett år.

Det är tillåtet att plocka renlav för eget behov utan markägarens tillstånd men inte i stora mängder för kommersiellt bruk. Med tanke på den långsamma tillväxten bör man fara varsamt fram och inte lämna stora sår i naturen.

Annons:
Sabah
11/9/18, 11:52 AM
#21

#20 Skönt att veta att vi har ren luft😊 bor dock inte i fjällen men har en liten oas ute på landet.


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
11/9/18, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#20 Tack för informationen. Det var intressant läsning. Själv brukar jag använda grön mossa till jul. Tycker bättre om det - fast då ska det vara den som inte är behandlad. Föredrar att fukta mossan, för att minska brandrisken, istället för att köpa "impregnerad" mossa som luktar fruktansvärt kemiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Codonopsis
11/9/18, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Okänd lav som växer i mossan. Ner på magen i terrängen är vad som gäller för att få en hyfsad bakgrund. Ner kommer man alltid, det omvända är något svårare  😂

[VSK]
11/9/18, 4:35 PM
#24

#23

Så där ser jag ut varje morgon när jag tittar på mig själv i spegeln 😃

Carmarino
11/9/18, 4:36 PM
#25

#23 Ja, lavar är ju inte precis något man kan ta stöd av när man försöker ta sig upp. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
11/9/18, 5:17 PM
#26

#24 Så du är grönvit ända in på kroppen. 😂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
11/9/18, 5:31 PM
#27

#26

Absolut 😃

Annons:
Skeppskatten Dina
11/11/18, 9:20 AM
#28

Jättefina bilder Codonopsis! 👍

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Skeppskatten Dina
11/11/18, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

En stubbe med lite mossa.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Skeppskatten Dina
11/11/18, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Detta vet jag inte riktigt vad det är. Såg lite "trolskt" ut.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
11/11/18, 12:03 PM
#31

#29 Mossiga stubbar är så vackra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skeppskatten Dina
11/11/18, 12:29 PM
#32

#31 Visst är de. 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Codonopsis
11/12/18, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Tack skeppskatten!

Den här laven hittade jag häromdagen, max 2 cm hög.  Vet inte vad det är men ser ut som händer som sträcker sig mot himlen.

Codonopsis
11/12/18, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

En filtlav, släktet Peltigera kämpar om utrymmet med en eller flera arter mossa. Vem vinner?

Annons:
[Jimmy.L]
11/12/18, 4:54 PM
#35

#33 Har du hittat Grinchen? 😮

Codonopsis
11/12/18, 5:27 PM
#36

# 35  😂 var tvungen att googla på Grinchen, dålig allmänbildning  men du ha rätt, fingrarna liknar laven på bilden.  Eftersom den inte har något namn så får den från och med nu heta Grinchen. Jag skall nog återvända dit när väderleken blir bättre.

Carmarino
11/12/18, 5:38 PM
#37

#33 Den ser lite spöklik ut. 😮


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
11/13/18, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Stjärnmossa kallar jag denna vet dock inte om det är det rätta namnet.


💖🧡💛💚💙💜

Sabah
11/13/18, 2:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Vet inte alls vad detta är men det växer på en bil!


💖🧡💛💚💙💜

Sabah
11/13/18, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Länge sedan någon använde denna bil!


💖🧡💛💚💙💜

Sabah
11/13/18, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Nature takes it back!


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
Sabah
11/13/18, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Vet ej vad detta är.


💖🧡💛💚💙💜

Sabah
11/13/18, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Gott och blandat! Många arter trivs på denna stubbe!


💖🧡💛💚💙💜

[Jimmy.L]
11/13/18, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Jag slänger in en bild på mossa.

[VSK]
11/13/18, 4:11 PM
#45

#39

Skulle kunna ha varit vår gamla bil.

Åkte och tvättade den förut (ganska dyr tvätt) och sen när jag skulle kolla resultatet så var det massor med svart smuts som tvätten inte tagit så jag in och (inte skällde) och talade om att bilen inte blev ren. Han kom ut och kollade på bilen, vänder sig till mig och säger att de där svarta prickarna är inte smuts utan mossa och undrade när tusan jag tvättade bilen sist ☺️

Har nog aldrig krympt så snabbt nån gång i hela mitt liv.

😃

Carmarino
11/13/18, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Hittade lite bilder med mossa. Det här är en jordkällare med mossa på taket, och mossa på den omgivande kullen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/13/18, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Här kändes det som att vara i en urskog, men det är ett gammalt stenbrott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/13/18, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Ingången till "urskogen", sedd inifrån skogen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/13/18, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Samma skog, fast på vintern. Den kändes faktiskt lite som en trollskog också. Passade på att ta med mig lite mossa hem till adventsljusstaken. (Jag var där med ägaren, så jag fick lov att ta mossan.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
11/13/18, 5:29 PM
#50

Snart är det ju snö igen 🙂

Carmarino
11/13/18, 5:47 PM
#51

Ja, den sista bilden är faktiskt tagen 22 november (för tio år sedan). Fast det var i Småland, och där brukar snön komma lite tidigare än här nere.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
11/13/18, 6:03 PM
#52

Huvva 😮

Carmarino
11/13/18, 6:06 PM
#53

Tror faktiskt den töade bort någon dag senare, så den blev inte långvarig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Codonopsis
11/13/18, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Kul att ni bidrar med mossiga bilder 🙂

Mossor är alltid gröna så detta är en lav men har ingen aning om vilken art.

Carmarino
11/13/18, 7:23 PM
#55

Det ser ut som brända träpinnar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
11/13/18, 7:33 PM
#56

#54 En punkare.

Sabah
11/13/18, 7:37 PM
#57

#45 Dålig biltvätt som inte hade mossborttagningsmedel 😉 Jag är snart där så länge sedan som jag tvättade bilen (kanske redan är där😉 har tagit för givet att det är smuts.. Kanske måste titta efter..) För övrigt så älskar jag mossa, den klär in landskapet så mjukt 😊


💖🧡💛💚💙💜

[VSK]
11/13/18, 7:46 PM
#58

#57

Tror kanske inte biltvätten är så dålig egentligen. Va nog mossan som satt ordentligt 😃

Codonopsis
11/14/18, 9:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Peltigera canina  filtlav

Carmarino
11/14/18, 2:57 PM
#60

Ungefär hur stora är de här lavarna du visar? De ser jättestora ut, men jag misstänker att de inte är fullt lika stora som de ser ut att vara?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Codonopsis
11/14/18, 3:49 PM
#61

Du har alldeles rätt, filtlaven ser man ju hyfsat bra om man närmar sig stenen eller stubben de växer på men de flesta måste man nästan lära sig att upptäcka. Att gå långsamt, stanna till och ibland kolla mot ljuset bakom en sten för att upptäcka dem. Inget gatlopp genom naturen alltså och så måste man ner på marken med kameran tätt intill dem.  Det är svårt att få hela bilden skarp när man är så nära.

Testa att gå ut i skogen och leta lavar, du lär dig snabbt hur du kan upptäcka dem. Det gäller bara att vara närvarande och koncentrerad.

Carmarino
11/14/18, 3:54 PM
#62

Är inte helt säker på att jag lyckas ta mig upp igen, om jag lägger mig ner på marken och studerar lavarna. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Codonopsis
11/14/18, 4:06 PM
#63

Nej, det är riskfyllt och för närvarande rätt blött.  Men man kan leta efter större stenar eller något intill som man kan sitta på, då går det lättare.

Codonopsis
11/14/18, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#64

Det här är tuschlav Lasallia pustulata som är en utmärkt färglav, tidigare användes den till att göra tusch. Den är fylld med blåsor på ovansidan och varje blåsa motsvaras av en skålformig fördjupning på undersidan.  Byter färg till grönaktig vid fuktigt väder.

[VSK]
11/16/18, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#64

Tänk så mkt man inte vet om mossor och lava. 

Va ut en sväng idag men då efter en specifik fågelart men hade inte turen med mig så jag tänkte på den här tråden och tog nån bild eller två på lite mossa.

[VSK]
11/16/18, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

.

[VSK]
11/16/18, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

.

Codonopsis
11/17/18, 7:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Kul VSK ! Mossor och lavar ger en ny dimension till den som tycker om att vistas i naturen. Och gillar man utmaningar så kan man försöka identifiera dem.

https://www.natursidan.se/nyheter/var-guide-till-vanliga-mossor-i-sverige/

[VSK]
11/17/18, 9:33 AM
#69

#68

Man kan väl säga att min kunskap gällande mossor är, mossig 🙂

Så tack för länken, den är välbehövlig.

Annons:
[VSK]
11/17/18, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Mer mossa 🙂

Codonopsis
11/17/18, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Grinchen is back 😃

[Jimmy.L]
11/17/18, 6:03 PM
#72

😃 Se upp nu Carmarino.

[VSK]
11/17/18, 6:07 PM
#73

😃

Carmarino
11/17/18, 7:04 PM
#74

#72 Har inte ens sett filmen. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Codonopsis
11/18/18, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#75

Bilderna är från min trädgård där jag för ca tio år sedan planterade blåmossa Leucibryum glaucum eller kuddmossa som den oftast kallas.  Jag hade letat efter den vackra mossan men här i trakterna är den inte särskilt vanlig. En trädgårdsvän som också bor mitt i naturen hade hittat den i den närbelägna skogen och erbjöd mig att komma och hämta några kuddmossor.  Det fanns rikligt av dem på platsen och mycket varsamt lossade jag några kuddar och täckte över marken igen.  Året efter kalhöggs hela skogen och maskinerna körde sönder all mossa så de enda exemplar som återstår är de som långsamt växer här i trädgården.

De ser ut som mossklädda stenar men består enbart av mossa. När man känner på dem känns de hårda och inte mjuka som mossan vanligtvis är. De tolererar inte kalkhaltig jord så de är planterade på jord med lägre pH värde.  Tyvärr har torkan i sommar gjort att koltrastarna gav sig på dem så en del blev sönderhackade. Byggde att skydd av nät som nu täcker de återstående kuddarna.

Sabah
11/18/18, 6:52 PM
#76

Oh vad fina "kuddar"! Tur du tog reda på dem innan maskinerna förstörde dem!


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
[Jimmy.L]
11/18/18, 7:04 PM
#77

#75 Intressant mossa. 👍

[VSK]
11/18/18, 7:25 PM
#78

#75

Nästan som kuddar som #76 säger. 

🙂

Skeppskatten Dina
11/18/18, 8:15 PM
#79

#75 Vilken vacker kuddmossa!

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Sabah
2/17/19, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

"Färgprov" på hänglav/skägglav.


💖🧡💛💚💙💜

Codonopsis
2/18/19, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

En sort av bägarlav Cladonia  men vet inte vilken, det finns många.

Sabah
2/18/19, 2:50 PM
#82

Häftig! Så klarrött! Ser nästan ut som bär!


💖🧡💛💚💙💜

Tusen
2/18/19, 2:55 PM
#83

Ville bara korrigera uppgifterna i första upplägget.
Sommaren 2018 kom det ut nya forskningsresultat som visar på att lavar består av en bakterie och TVÅ svampar.
https://resurs.slu.se/nu-ar-veeras-lavhemlighet-internationellt-kand/?fbclid=IwAR1vQ3GYCGwuRavLf6QhboCL-EYQN_Gq1Iqe-RP2_ysVztCBxtfOqXKelGI

Annons:
Codonopsis
2/18/19, 3:03 PM
#84

# 83  Tack för den informationen! Vi lär oss något nytt hela tiden.

Tusen
2/21/19, 11:33 AM
#85

Väldigt vackra bilder i alla fall. 🙂

Upp till toppen
Annons: