Annons:
Etikettövrigt
Läst 818 ggr
annia1
2018-10-11 01:15

OT Vilken fågel hade jag hemma

Blir väl lite OT då jag inte har nån bild att visa. Men jag hade två fåglar hemma för nån vecka sen och har ingen aning om vilken det var så provar här, då många lägger in fågelbilder och verkar kunna en del, och ser om nån kan ge tips.

Börjar ju glömma lite hur den såg ut, men ska försöka beskriva den. 

Storleken på kroppen  var väl nånstans i klass med gröngöling, kanske lite större. Huvudet var dock inte gröngölings, kommer inte ihåg vilken fågel jag ska jämföra med där.
Färg. Kan inte säga exakt färger. Var i huvudsak två färger. Cerice/lila/rosa på stor del av kroppen. Andra färgen grå/sliverfärgad åt det vita. Men det som var mest utmärkande för den som jag kommer ihåg bäst är att dom hade en blå rand/band på vingen/sidan.  Vet inte hur era tv-apparater ser ut. Men på min tv så har jag ju en blå lampa som visar att det är ström. Lite längre och lite bredare än det. Och kanske något ljusare i färgen.

Jag har fått förslag på nötskrika. Men det är det inte. Nötskrikans blåa rand har vitt i sig och det hade inte mina fåglar och nötskrikans blåa band är längre.  Och nötskrikan är ju mer brunröd i färgen.

Min egen första tanke när jag såg dom var att det var sidensvansar eftersom det börjar bli tid för dom att dyka upp. Men det såg jag sekunden efter den tanken att det var det inte. 

Jag har gått igenom massvis med bilder. Bla har jag gått igenom alla på fågeln.se. De har från A - Ö Finns inte med. Sökt på nätet. Hittar inte.

Hade det bara varit en fågel så hade jag kunnat tro att det var en fågel som blivit "missbildad" och fått fel färg, men då det var två så bör det ju vara hur de ska se ut. Eftersom jag inte hittar den så är frågan om det var en fågel som flugit vilse. Eller är det bara jag som letat galet.

Jo jag kanske även ska säga att jag bor i södra dalarna. Sen vet jag inte om det spelar nån roll. Men de satt i eken och en hoppade ner på marken och verkade som den pickade på ett av de ekollon som låg på marken. (Ollonen är dock inte mogna) Och som jag sa i början så var det för nån vecka sen så alldeles i början på oktober.

Jag har börjat få de vanliga fåglarna som dyker upp på hösten, nötskrika, sidensvans och björktrast plus en del småfåglar. Sen har jag även sett en gröngöling för några veckor sen även har jag större hackspett här. Men dessa två har jag inte sett till igen.

Nån som har nån ide vad det var för fåglar jag hade här.

.

Annons:
[Göstage]
2018-10-11 09:58
#1

Bortsett från det blå på vingen tycker jag mycket på beskrivningen stämmer på en ung ringduva, inklusive ekollonätandet.  ("…unga individer har större rosa inslag i dräkten och saknar vita halsfläckar vilka vanligen uppträder gradvis från och med sjätte levnadsmånaden".) 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ringduva

annia1
2018-10-11 15:19
#2

Göstage Tack för ditt svar. 

Jag har själv varit inne på att det kan varit nån duva. Hittar ingen bra bild på ung ringduva.

Min beskrivning kanske inte blev så bra. Den jag själv hittar som är närmast bland duvor är turkduva. (Översta bilden där som liknar mest). Men färgen på vingen och upp över ryggen ska ha mer framträdande åt det lila/cerise/rosa hållet. Och resten ska vara lite ljusare åt silver/vitt.

Kommer dock inte ihåg att stjärtfjädrarna var riktigt så långa. Turkduvan har ju röda ögon, men det var då inget som jag såg.

.

Upp till toppen
Annons: