Annons:
Etikettinsekter
Läst 599 ggr
Carmarino
9/1/18, 5:28 PM

Vilken insekt är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här lille gynnaren sitter på vår port. Tror aldrig jag har sett någon sådan förut. Den är ca 2 cm lång.

Om den hade tänkt förpuppa sig, så sitter den synnerligen olämpligt till, så jag hoppas att den bara stannat till tillfälligt (även om den suttit där några timmar minst).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
9/1/18, 5:35 PM
#1

Vilken märklig sak.

Carmarino
9/1/18, 5:40 PM
#2

Ja, det tycker jag också. Det ser nästan ut som om den håller på att utveckla vingar, eller att den redan har vingar, som den svept tätt omkring kroppen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
9/1/18, 6:00 PM
#3

Har nog aldrig sett sån här jag heller.

Carmarino
9/1/18, 6:04 PM
#4

Gjorde en bildsökning, men fick ingen träff som verkade stämma. Vi får vänta tills våra insektsexperter är tillbaka. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OberonsMatte
9/1/18, 6:24 PM
#5

Googlade lite och tycker det ser ut som en Kamsprötad rotfjäril.

Sajtvärd Katter iFokus

Carmarino
9/1/18, 6:35 PM
#6

Ja, det har du nog rätt i. 👍

Har aldrig ens hört talas om Kamsprötad rotfjäril, än mindre sett någon tidigare. Den här ser nästan exakt likadan ut som den jag har fotograferat:

https://www.fotosidan.se/blogs/testudo/liten-fjaril-29-juli-2017.htm


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Taggeman
9/1/18, 9:15 PM
#7

Jag tycker att du kommit rätt med att det är kamsprötad rotfjäril.
Det är en nattfjäril så den sitter o sover på dagen.
http://vilkenart.se/Oversikt.aspx?Namn=Triodia%20sylvina

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
9/2/18, 11:43 AM
#8

Den har förmodligen varit ute och flugit i natt, och sedan valt någon annanstans att sätta sig och sova, för den var borta när jag kollade idag.

Är det en fullvuxen fjäril som har fällt in vingarna, eller är den inte helt fullväxt än?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
9/2/18, 11:49 AM
#9

När en fjäril kommer ur puppan så är den färdigväxt.
Så den här nattfjärilen sitter gömd så här på dagen med vingarna infällda.
Normalt är det ett träd som den sitter på och då syns den knappt.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
9/2/18, 12:02 PM
#10

Den syntes knappt på dörren heller faktiskt. Det var en ren händelse att jag råkade få syn på den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skeppskatten Dina
9/2/18, 11:07 PM
#11

Den var verkligen annorlunda Carmarino. 

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
9/3/18, 4:24 AM
#12

Ja, den var verkligen speciell.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: