Annons:
Etikettuniversum
Läst 1019 ggr
[VSK]
8/12/18, 5:08 PM

Stjärnfallsregn i natt – om molnen tillåter

"I natt, söndag, kan det vara värt att vända blicken mot skyn då det är dags för årets upplaga av stjärnfallsregnet perseiderna. Om molnen så tillåter."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stjarnfallsregn-i-natt-om-molnen-tillater/

Annons:
[Jimmy.L]
8/12/18, 5:27 PM
#1

Hoppas man kan fota det men just nu är det grått.

Carmarino
8/12/18, 6:37 PM
#2

Det är inte så troligt att det går att se något här. Molnen är tjocka och grå - och det kommer härligt regn från dem. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
8/12/18, 9:45 PM
#3

Förra året var det fint med klart väder men för någon dag sen hade jag klar himmel o såg massor av stjärnfall. 🌛

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
8/13/18, 7:59 AM
#4

Va molnigt så länge jag höll koll igår, så det var bara att ge upp tanken om bilder.

[Jimmy.L]
8/13/18, 8:18 AM
#5

Ja molnen hängde kvar här med tyvärr.

Carmarino
8/13/18, 12:14 PM
#6

Här har det regnat hela kvällen och natten, så det gick inte att se några stjärnfall. Regnet har fortsatt även idag, och det verkar komma åtminstone några skurar varje dag den här veckan. Härligt! Kan gladeligen avstå stjärnfallen det här året för regnet.Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
8/13/18, 12:19 PM
#7

Kröp i säng tidigt i går när det var så grått och regnigt.

[Göstage]
8/11/20, 12:34 PM
#8

Ett tvåårsskutt för oss fram till nya Perseidernätter, och chansen finns att det blir stjärnklart på många håll.

http://www.ewp.se/nyheter.php?id=2358

[VSK]
8/11/20, 1:41 PM
#9

#8

Bra du har koll på detta 👍

[Göstage]
8/11/20, 1:50 PM
#10

#9 Hoppas förstås på återbäring i form av snygga bilder på "stardust"! 😉

Carmarino
8/11/20, 2:06 PM
#11

Har för mig att jag några gånger (för många år sedan) har försökt se stjärnfallen, men jag kan inte minnas att jag lyckades. Det är väl inte tillräckligt mörkt där jag bor, och jag vill inte ge mig ut i "obygderna" ensam mitt i natten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
8/11/20, 2:40 PM
#12

#10

😃

Ska va ärlig och säga att jag prioriterar min hälsa just nu så det blir nog inget fotande.

[Göstage]
8/11/20, 4:00 PM
#13

#12 Förstår.

Annons:
[Göstage]
8/12/20, 10:53 PM
#14

Satte mig på balkongen för att njuta av kvällssvalkan vid 22.30-tiden och hann knappt sitta där mer än någon halvminut innan jag såg ett "stjärnfall", trots att det är stadshimmel här. Något mer blev det dock inte under de tio minuter jag satt kvar.

[Göstage]
8/13/20, 9:57 AM
#15

Tips om hur man ser och fotograferar Perseiderna bäst enligt GP (ej betalartikel i nuläget).

[Göstage]
12/13/21, 10:34 AM
#16

Just i dessa dagar faller det årliga meteorregnet från Geminiderna över oss, och störst chans att kunna se "stjärnfallet" har den som har molnfri himmel i natt.

Geminiderna är årets största meteorregn och det badar himlen i stjärnfall i december. Läs mer om Geminiderna här.
Tarotstollan
12/13/21, 8:19 PM
#17

Här är nästan + 3 grader, hade lätt snöfall innan men nu har det övergått i regn så självklart ingen sikt uppåt!😠

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Jimmy.L]
12/13/21, 8:26 PM
#18

#16: Kört i Stockholm tyvärr med moln.

Carmarino
12/14/21, 3:32 AM
#19

#16: Det regnar här i syd, så inga stjärnfall i sikte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
8/10/22, 9:13 AM
#20

Dags för meteorregnet från Perseiderna igen: det pågår redan, men beräknas få sin kulmen natten mellan den 12 och 13 augusti. Så här långt ser det ju lovande ut med siktförhållandena då.

https://illvet.se/universum/solsystemet/meteor/perseiderna-meteorregn-malar-himlen


Re:tired.

Perseiderna är ett av årets mest populära meteorregn med upp emot 200 stjärnor i timmen. Läs hur du kan se Perseiderna 2022 här.
Annons:
Fornöga
11/20/23, 2:25 PM
#21

2023 Dags gör Geminiderna att göra sig påmind igen.


Re:tired.

Den mystiska meteorskuren Geminiderna når återigen jorden under söndagen den 19 november, och fortsätter att förgylla natthimlen fram till julafton, skriver det amerikanska meteorsällskapet (AMS) på sin hemsida.
Carmarino
11/20/23, 2:48 PM
#22

#21: Vi får hoppas att det blir åtminstone någon natt med stjärnklart under tiden de visar sig. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: