Annons:
Etikettövrigt
Läst 1207 ggr
perk
2018-08-10 12:53

Darrhänt och oskärpa...........

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om någon kan hjälpa mig att tänka, vad jag gör för fel eller är det jag som är felet.

Får ofta problem med oskärpa i mina bilder.

 Kan tala om att jag är ”ganska” darrhänt😞 Så jag vet inte om det är det som är problemet, ibland tycker jag dock att skärpan blir skaplig.

 Den här bilden är ett exempel när det blir fel, exponeringstiden är 250/sek och bländaren 11 brännvidden 70mm

Det kanske inte räcker med en 250/sek och bildstabilisering, för mina skakningar.

Objektivet är ett Tamron 24-70.

🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
[VSK]
2018-08-10 13:08
#1

1/250 borde räcka alla ggr på 70 mm. Man brukar ju säga att det är en hundradels sekund slutartid för varje mm brännvidd man har så med den "grundregeln" så skulle det ha räckt med 1/70 s. Nu ligger du lite drygt fyra ggr snabbare än så. Detta gäller utan bildstabilisering. 

Kör du med APS-C eller annan cropsensor så måste du räkna in den brännviddsförstoringen med, tex 1.5 för de vanligaste APS-C. Canon har lite mindre bildsensor så där blir cropvärdet 1.6 istället. Micro Four Thirds har crop på 2 etc.

Men om du kör med APS-C så skulle du hamna på runt 1/110 s kan man säga och då ligger iaf under det rekommenderade värdet eftersom du hade 1/250.

Sitter och klurar lite på varför du kör med så pass liten bländare trots allt. Har du för liten bländare så kan du få en massa ljusstuds inne i objektivet och det sabbar bara bildkvaliteten. Här en länk från Wiki om lite olika fenomen man kan få. 

Ju mindre bildsensor man har ju snabbare får man bildstörningar jämte litet bländarvärde. 

Får du oftast oskarpa bilder vid starkt solsken så har du exakt samma problem som jag har med mitt "fågelobjektiv" och det finns inte så mkt att göra än att testa olika firmware och se om man får olika resultat.

Kikar man på din bild så har du ju inte skärpan nånstans. 

Har du kollat så din kamera inte behöver en rejäl mikrojustering ?

Du kan ju enkelt kolla så inget är knas i själva hårdvaran och det genom att fota manuellt för då ska du ju bara få skarpa bilder. Jag har aldrig tappat kamera eller objektiv, men läst om folk som gjort det och de har oxå haft problem med fokusering. 

Ja, nåt sånt lyder min tolkning iaf.

Vixxen
2018-08-10 14:27
#2

#1 Vilken imponerande analys!

[VSK]
2018-08-10 15:13
#3

#2

Är ju ingen skakoskärpa (kameraskakning) i bilden så då måste man ju leta nån annanstans ☝️

Går säkert kanske framkalla skakoskärpa som liknar bildresultatet om man labbar lite, men detta fenomen hade ju hänt på ett flertal bilder. 

Sen om jag har rätt eller inte, vette faen 😃

perk
2018-08-13 10:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Tack för hjälp och tips VSK.

Ska försöka ta tag i mig själv och kameran, och testa med större bländare i lite olika ljus.

Just nu är det att måla huset som är prio ett😐

 Det är en Canon 70D jag har så jag får ju räkna med cropfaktorn.

 Hittade två bilder till från samma tillfälle som den oskarpa bilden, där tiden är den samma men bländaren är 5 för den oskarpa och 3 för den andra. Den med bländare 3 har ju skärpa på hjälmen, båda har brännvidden 24mm.

🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[VSK]
2018-08-13 12:47
#5

#4

Testa labba lite och fota med stativ. Du kan testa fota mot en tegelvägg och får du inte bra fokuserade bilder då så är det nåt som är galet. Använd alltid så stor bländare som möjligt när du felsöker, och kör med timer eller fjärrkontroll samt stativ eller nåt annat som ger stadig hållning. Har du ett bord så kan du ju lägga kameran på det, bara det inte påverkas av vind mm. 

Du kan ju testa fota mot en liggande tumstock och då ser du vart fokus hamnar mot det du fokuserade på. Använd alltid en fokuspunkt och AF-S (Nikon språk) icke följande AF alltså. 

Jag brukar alltid använda den längsta brännvidden på ett zoomobjektiv när man testar. Du har ju Canon så du borde kunna ställa in mikrojusteringen både för tele (T) och vidvinkel (W).

[VSK]
2018-08-13 12:58
#6

Är fokus på grisen så har du bakfokusering för fokus är på kråkan som du ser. https://minafoton.ifokus.se/u2/fd833680ff4ea50f8c2aaf846a0f803f/default/180803-gris-1-webb.jpg

Har man front eller bakfokusering så finns det ju alltid nåt avstånd som kan ge skärpa nånstans på bild, lite beroende på objekt, brännvidd och bländare.

Annons:
perk
2018-08-14 13:54
#7

#6

Ja VSK pippin verkar ju skarpare än grisen, jag får försöka göra lite mera tester som du tipsar om.

Passade barnbarnet igår, så jag tänkte ta lite bilder och testa manuell fokus. Men det sket sig totalt, kom på att jag har fel på högerögat och väntar på horhinnetransplantation. Så jag klarar inte att ställa in skärpan, det blir ett enda sudd allt ihop 😓

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[VSK]
2018-08-14 14:03
#8

#7

Ok, skit i manuell fokusering då. Inte meningen du skall överanstränga dig. 

Men testa AF-S (single point) med Live view vs sökaren och se om det skiljer nåt åt. 

Kör du på 70 mm brännvidd så kan du ha ungefär 3.5 - 4 meters avstånd till fotoobjekt (använd största bländare även fast den ytterst ytterst sällan ger skarpast resultat). 

Vet inte om det här kan orsaka det du har problem med, men testa göra rent kontakterna på objektiv och kamerahus. 

Köp Isopropanol (ej den svaga varianten) och sen nån bomullstops för smink (ska ej ludda) och sen gör du rent kontakterna lite snyggt. Skadar inte att hålla kontakterna rena även om det kanske inte är det som felar.

Har du samma knas med andra objektiv oxå?

perk
2018-08-15 10:40
#9

#8

Tack för alla tips VSK, nej det är bara det objektivet som det blir sådan oskärpa. Tror jag får jag säga är väl det jag använder mest, har även ett Tamron 150-600 men där är det aldrig några problem.

Nu har jag varit i kontakt med Cyberphoto, och ska skicka in objektivet.

Det är ju fem års garanti och jag köpte det i fjol. Får se vad det blir av det🤔

Har läst lite om objektivet på nätet, många anser att de är väldigt ojämna i kvalitén. Verkar vara fler som hade problem med skärpan, någon menade att det inte gick så bra ihop med crop-sensor.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[VSK]
2018-08-15 10:48
#10

#9

Okej.

Då hoppas jag det löser sig på bästa sätt för dig. Det enda jag kan få ihop gällande att objektivet inte skulle funka så bra med cropsensor måste vara att objektivet i sig inte klara så hög pixeldensitet (hög upplösningen på liten yta). 

Normalt sett så brukar rena APS-C objektiv vara skarpare än FF-objektiv och det just för pixeltätheten brukar vara högre för APS-C (gällde nog mera "förr").

Men det är en gammal sanning, men kanske objektivet är en gammal konstruktion. Idag så är ju FF extrema med sin upplösning om man ser till värstingarna. Vet förut jag läste på fotoforum om folk som var oroliga för sina gamla objektiv när FF ökade på till 36 Mpxl. Finns gamla objektiv som klarar rätt så hög upplösning utan problem. Det finns de som inte gillar hög pixeldensitet.

Gissningsvis så skickas ditt objektiv till Kameraservice i Kungsör för felsökning samt grundkalibrering (han har en referenskamera där). 

Håller tummarna att det löser sig.

perk
2020-08-26 10:15
#11

Problemet med mitt objektiv har fortsatt, nu har det varit till Kameraservice i Kungsör för tredje gången. De två tidigare gångerna har de gjort fokus justeringar, andra gången fick jag skicka med kameran. Men det har inte hjälpt, har nog fått oskärpa på runt 40 % på bilderna kanske mer. Ifjol köpte jag en Canon kamera till en 6D mark II, och det har varit precis lika med oskärpa. Jag har ju tre andra Tamron objektiv och har aldrig samma problem.

Nu har jag precis fått tillbaka objektivet, då har det bytt zoom tuber. Så det känns lite fastare när man zoomar.

Men jag undrar vad det kan ha med oskärpan att göra  🤔

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

perk
2022-04-26 11:37
#12

Förra veckan skickade jag in mitt måndagsexemplar till objektiv för femte gången, till Kameraservice Kungsör😕 Tredje gången det var inskickat bytte de ”zoomtuber”, fjärde gången skickade de det till Tyskland då byttes ”VC enhet”. Nu började det slira med fokusringen, så man fick snurra på som bara den för att fokusen skulle ändras. Detta upptäckte jag dagen efter att garantin gått ut, någon dag senare började det gnissla/tjuta i objektivet när man körde autofokus.

Så nu väntar jag på ett kostnadsförslag om det kan löna sig att kosta på reparation.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Carmarino
2022-04-26 11:46
#13

#12: Det verkar vara ett riktigt måndagsexemplar till kamera du lyckades få tag i. Och så typiskt att den går sönder - igen - precis när garantin gått ut. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
perk
2022-04-27 17:55
#14

#13

Tvåtusen kostar det att reparera objektivet, det får jag väl kosta på då det kostade lite över niotusen då jag köpte det.

Men konstig nog verkar det vara samma sak de ska byta som för två år sedan, får hoppas att felet inte kommer tillbaka 🤔

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Carmarino
2022-04-28 02:43
#15

#14: Finns det ingen garanti på lagningen? Den borde ju hålla mer än två år kan man tycka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

perk
2022-04-28 09:02
#16

#15
Nej det är nog bara garantin på själva objektivet som gäller.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Carmarino
2022-04-28 09:37
#17

#16: Synd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: