Annons:
Etikettermatdryck
Läst 2666 ggr
Carmarino
6/6/18, 2:49 PM

Glass

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit fram min glassmaskin, och har rört ihop en smet till vaniljglass. Den står i kylen för tillfället för att "mogna" (dra åt sig smakerna från vaniljstången) och kallna.

Snart är det dags att hälla den i glassmaskinen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
6/6/18, 3:23 PM
#1

Hoppas det blir lyckad. 👍

Vixxen
6/6/18, 4:00 PM
#2

Vill se bilder på resultatet!

Carmarino
6/6/18, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Det tror jag den blir. Smeten var väldigt god i alla fall.

#2 Det kommer när glassen är klar. 🙂 Just nu är smeten i glassmaskinen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/6/18, 4:35 PM
#4

Alla hem till Carmarino ☝️

Vixxen
6/6/18, 4:36 PM
#5

# 4 Bra idé! 👍

[VSK]
6/6/18, 4:42 PM
#6

😃

Annons:
[Jimmy.L]
6/6/18, 4:48 PM
#7

Vi får hyra en helikopter VSK och flyga ner.

[VSK]
6/6/18, 4:50 PM
#8

Fapp Fapp Fapp

Jag är på G redan 🤦‍♂️

Carmarino
6/6/18, 5:21 PM
#9

Välkomna allihop. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/6/18, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så här såg glassen ut efter att ha gått i maskinen i en timme.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/6/18, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Och här är den upphälld i burkar, redo för frysen. Kan tala om att den var väääldigt god. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/6/18, 5:22 PM
#12

Hemma hos Jimmy: kick kick kick kick va faaaan då kick kick kick choooooke helsike kick kick kick. Öööörn öööööööörn öööööööööööörn WiHoooooo 

🙂

[Jimmy.L]
6/6/18, 5:25 PM
#13

#12 I Västerås en tok i bil mot flygplatsen ur vääääääägen ska med plan till Helsingborg. 

😃

Annons:
[VSK]
6/6/18, 5:29 PM
#14

🎧

😛

Carmarino
6/6/18, 5:32 PM
#15

Ta det lugnt. Glassen står i frysen, så den håller sig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/6/18, 5:33 PM
#16

#14 😛😛🙂

[VSK]
6/6/18, 5:39 PM
#17

#15

Pheeeeeeeeeeeeeeeeeeew

#16

😛

😃

[Jimmy.L]
6/6/18, 5:42 PM
#18

Carmarino vet du vad, VSK försöker sno all glass så får han väl inte göra. 😭

[VSK]
6/6/18, 5:55 PM
#19

😂

Carmarino
6/6/18, 5:58 PM
#20

Så, så lille vän. Gråt inte. Det räcker till er båda. Jag kan ju göra mer. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
6/6/18, 6:00 PM
#21

Långa tungan till VSK. 😛

#20 Ta han i örat. 😃

[VSK]
6/6/18, 6:07 PM
#22

#20

Va försiktig nu med ditt glassfrestande, så det inte står två hungriga varulvar hemma hos dig en vacker dag 😃

Carmarino
6/6/18, 6:17 PM
#23

#21 Så långa armar har jag inte. 😉

#22 Ingen fara. Vi har portkod. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/6/18, 6:20 PM
#24

#23

Vi klättrar 🤦‍♂️

😛

Carmarino
6/6/18, 6:21 PM
#25

24 Har nät på balkongen och vassa buskar under de andra fönsterna. 😛


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/6/18, 6:29 PM
#26

#25

Enkelt. 

Då klär vi ut oss till chokladbudsleverantörer ☝️

😃

Carmarino
6/6/18, 6:36 PM
#27

#26 Brukar alltid få hämta chokladen jag beställt själv. Dessutom har jag inte beställt någon nu. Sedan kommer aldrig Postnord med två postbud. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
6/6/18, 6:57 PM
#28

😭

Carmarino
6/6/18, 7:08 PM
#29

Om ni ber snällt så släpper jag in er genom porten. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/6/18, 7:13 PM
#30

🤗

🙂

Tarotstollan
6/6/18, 11:27 PM
#31

Räcker det till mig också?🤤👋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
6/7/18, 8:09 AM
#32

Ska göra en omgång baileysglass idag, så det blir nog så det räcker även till dig Tarotstollan - om nu inte VSK och Jimmy glufsar i sig för mycket. Fast det ordnar sig nog. Det går ju inte att äta glass för snabbt. Då får man huvudvärk. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
6/7/18, 9:41 AM
#33

Låter bra! Ta i mycket Baileys…..😉
Vi kan sova över på balkongen!😂🤦‍♂️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
6/7/18, 9:43 AM
#34

Enligt receptet skulle det bara vara en halv deciliter. Nästa gång tror jag att jag tar en deciliter, för man bara anade baileyssmaken. Fast den kanske blir starkare när glassen är klar (vilket den är snart). Smeten smakade ungefär som smält vaniljglass, och den var faktiskt godare än smeten jag gjorde igår.

Balkongen är visserligen rätt stor, men jag är inte säker på att det får plats tre personer liggande där - med det finns ju golvet i vardagsrummet också. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/7/18, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Baileysglassen skulle göras på hela ägg, som skulle vispas med socker och blandas med Bailey's och vaniljfrön. Grädden skulle man vispa separat och blanda ner i äggsmeten. Så här såg det ut innan jag blandat ihop smeten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/7/18, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Här är smeten blandad, och hälld i glassmaskinen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/7/18, 10:18 AM
#37

Nu hör jag ett frenetiskt kickande samt nån sprejburk som påminner om startgas 🙂

Carmarino
6/7/18, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#37 😃

Nu är glassen klar och upphälld i burkar. Har lagt in den i frysen, för den var förödande god så det var säkrast att ställa undan den. 🤤

Tyckte smaken kändes bekant, och trodde det var smält vaniljglass (som jag skrev i #34), men det var det inte.

För många år sedan, när jag var i London, fick jag av misstag Bailey's med mjölk i. Upptäckte att det blev mycket godare, för spritsmaken blir inte så framträdande då. Sedan dess brukar jag alltid be om att få mjölk till om jag någon gång dricker Bailey's. Den här glassen smakar exakt så. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/7/18, 10:45 AM
#39

#38

Är den vänstra bunken min och den högra Jimmys, eller tvärsom?

😃

Carmarino
6/7/18, 10:49 AM
#40

#39 Nä, bägge är mina, men ni kan få slicka varsin burk om ni vill. Dreglar😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/7/18, 10:54 AM
#41

😮

😭

Annons:
Carmarino
6/7/18, 1:46 PM
#42

Det blev en burk vaniljglass till efterrätt idag. Kunde konstatera att jag hade rätt; Bailey's-glassen är godare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
6/9/18, 5:59 PM
#43

Baileys-glass! Mums!

Carmarino
6/9/18, 6:49 PM
#44

Ja, Bailey's-glassen är verkligen en höjdare. 🤤

Åt en burk vaniljglass idag också, och den var faktiskt godare än i förrgår. Kanske för att jag inte lät den tina fullt lika mycket den här gången. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/9/18, 6:55 PM
#45

#44 Gottegris. 😛

[VSK]
6/9/18, 6:58 PM
#46

Jag har faktiskt ätit glass hela två ggr (har jag för mig) det här året. Möjligt kanske kanske tre ggr 🙂

[Jimmy.L]
6/9/18, 7:12 PM
#47

Fyra gånger, två var mjukglass.

Carmarino
6/9/18, 7:19 PM
#48

#45 Kan ju inte bara låta glassen ligga kvar i frysen. Har ont om plats där redan. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
6/9/18, 7:26 PM
#49

😃

Skeppskatten Dina
6/13/18, 11:44 PM
#50

Oj, så gott det låter och ser ut! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
6/14/18, 9:08 AM
#51

Tack Skeppskatten Dina. Glassen är väldigt god, så jag kommer att testa lite andra smaker också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/14/18, 9:17 AM
#52

Åt faktiskt lite glass igår kväll. Dock köpt glass. Har inte tid, kunskap eller tålamod att göra glass själv.

Carmarino
6/14/18, 9:25 AM
#53

Hemgjord glass blir bäst om man har glassmaskin. Har man inte det är det bättre att köpa färdig glass.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/14/18, 9:33 AM
#54

🙂

Carmarino
6/16/18, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Idag gjorde jag glass med två olika saker, men med samma grundsmet som baileysglassen.

De två smakerna är Amarula (påminner rätt mycket om Bailey's) och Limoncello (italiensk citronlikör).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/16/18, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#56

Först gjorde jag amarulaglass. Den påminner om Bailey's i smaken, men är lite annorlunda.

Det var dock inte så bra att använda en silikonform att frysa glassen i, för den var för instabil. Lyckades dock så småningom få in den i kylen utan att spilla alltför mycket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/16/18, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

Efter att ha diskat skålen och omröraren var det så dags för limoncelloglassen.

Jag tyckte att den smakade precis lagom mycket av citronlikören, men vill man ha kraftigare smak så går det säkert att öka mängden likör i smeten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/16/18, 12:49 PM
#58

Carmarino berusad på glass. 😉

Carmarino
6/16/18, 12:54 PM
#59

Så mycket alkohol är det inte i den att ens jag skulle kunna bli berusad av att äta den - även om jag åt alltihop på en gång. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/16/18, 12:58 PM
#60

🙂

Carmarino
6/18/18, 2:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#56 Så här ser amarulaglassen ut när den har lossats från formen. Den var väldigt god får jag säga. Smakade lite som Bailey's, men faktiskt ännu godare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/18/18, 2:48 PM
#62

Funkar 🙂

Annons:
Carmarino
6/18/18, 2:57 PM
#63

Ja, den kommer jag nog att göra igen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/18/18, 3:00 PM
#64

😃

[Jimmy.L]
6/18/18, 3:39 PM
#65

Glassigt. 👍

Carmarino
6/18/18, 4:19 PM
#66

#65 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skeppskatten Dina
6/18/18, 11:14 PM
#67

# 61 Förstår att Amarulaglass är gott med tanke på hur likören smakar. 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
6/19/18, 6:18 AM
#68

#67 Ja, glassen smakar ungefär som likören. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/19/18, 7:05 AM
#69

Innebär det att glassen är full? 🥳 😃

Annons:
[VSK]
6/19/18, 9:23 AM
#70

😂

Carmarino
6/19/18, 10:19 AM
#71

#69 Nä, det är bägaren som är full - av glass. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/19/18, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Det blev lite "glassfabrik" idag också. Först ut är en mjölkfri vaniljglass.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/19/18, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Så här blev resultatet. Den är rätt god, men smakar lite för mycket havre för min smak. Gjorde den på Garants havredryck och Oatley's vaniljsås (istället för grädde).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/19/18, 11:42 AM
#74

Glass till havremoppe. 😃

Carmarino
6/19/18, 11:47 AM
#75

Ja, kanske det funkar som bränsle till den. ☝️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/19/18, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Nästa glass blev jordgubbsglass. Använde jordgubbssaften jag gjorde för ett tag sedan. Tyvärr smakade glassen inte mycket jordgubb, men man kunde ana lite jordgubbssmak. Själva glassen var i alla fall god, så den kommer att bli uppäten. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/19/18, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Det blev inte lika mycket glass som det brukar, eller också packade jag den lite bättre i burkarna den här gången. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/23/18, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Idag har jag gjort chokladglass. Här är den precis innan jag skulle tillsätta chokladen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/23/18, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Här har jag hällt i ca 150 gram smält Valrhona Jivara 40% mjölkchoklad och den har blandats med glassen några minuter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/23/18, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Så här blev resultatet. Glassen är väldigt god. Jag tycker om när det är bitar av choklad i glassen, och det blir det när man tillsätter smält choklad. Den stelnar ju av kylan. Vill man ha chokladglass utan bitar så får man använda kakao.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/23/18, 1:51 PM
#81

Herre min skapare vilket konstverk 😛

[Jimmy.L]
6/23/18, 1:57 PM
#82

Ser gott ut.

Carmarino
6/23/18, 2:41 PM
#83

Har precis tömt den lilla, runda burken på innehåll. Det är en väldigt god glass får jag säga. Fast det kanske inte är så konstigt. Valrhona Jivara är en av de godaste mjölkchokladsorterna jag vet - och det var mycket choklad i glassen. 🤤🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Skeppskatten Dina
6/23/18, 7:38 PM
#84

Carmarino! Hur stor frys har du egentligen??? Kan det vara så att du äter upp det med en gång? 😃

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
6/23/18, 7:50 PM
#85

Har en rätt stor frys (267 liter har jag för mig), men den är proppfull. Ger bort rätt mycket av det jag gör, men just glassen tänkte jag försöka lägga upp ett litet lager av. Ska nämligen låna ut glassmaskinen snart. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skeppskatten Dina
6/23/18, 8:12 PM
#86

Då förstår jag. Hade aldrig fått plats med allt som du får. Det är väldigt gott med glass. 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Jimmy.L]
6/23/18, 9:13 PM
#87

#85 VSK och jag får komma och tömma din frys. 🙂

Carmarino
6/24/18, 10:07 AM
#88

#86 Köpte en så stor frys eftersom jag insåg att det aldrig gick att utnyttja extrapris på storpack av frysvaror om jag bara hade min gamla futtiga 80 litersfrys. 😃

#87 Måste göra dig besviken där, för jag har faktiskt mest matvaror i den. Det är nog bara en av lådorna som innehåller kakor och glass. 😉
Fast jag måste erkänna att jag inte är helt säker. Brukar hitta saker längst ner i någon låda som jag inte visste att jag hade. ☺️

Vet att jag har en massa mandelmassa t.ex. Får nog ta och göra lite mandelbottnar och mandelkakor någon dag. Fast först och främst måste jag nog göra en rejäl genomgång av frysen och rensa lite. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/24/18, 10:36 AM
#89

Carmarinos väckarklocka

Carmarino
6/24/18, 10:43 AM
#90

#89 Neeej. Det var längesedan jag köpte något från glassbilen. Vet inte ens om de kör här i närheten längre, för jag har inte hört "trudelutten" på länge. Tycker inte deras glass är särskilt god. 🤐


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
6/24/18, 10:51 AM
#91

#90

Menar det det är du som är nya GB ☝️

Carmarino
6/24/18, 11:04 AM
#92

#91 Nej, jag gör ju glass på enbart ägg, grädde/mjölk, socker och vanilj, samt smaksätter med äkta råvaror - inte artificiella smaksättningar. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/24/18, 11:14 AM
#93

#92

Ja, nya GB 😉

[Rhonda]
6/24/18, 11:15 AM
#94

#87 Jag kommer inte - jag är sååå besviken på att det inte är chokladglass. 😭

papa-bear
6/24/18, 11:20 AM
#95

har du koll på hur hög alkoholhalt det kan vara i smakämnena innan det fnöser sig med frysningen? testade att göra islyktor när jag var yngre, och hade någon färg på flaska som jag hällde i, och det frös aldrig, tror det berodde på för hög halt alkohol i färgen.

[VSK]
6/24/18, 11:24 AM
#96

#94

Är väl bara smula ned en chokladkaka och röra om. Klart 🙂

Carmarino
6/24/18, 11:34 AM
#97

#94 Missade du bilden i #80? Det är 150 gram ren Valrhona mjölkchoklad i den glassen. Skämtar

#95 Bailey's och Amarula har 17% och Limoncellon har 30%. Alla tre funkade att frysa. Sedan är det ju skillnad på att frysa vatten till islyktor och att göra glass. Islyktor måste ju frysa helt, medan glass och sorbet ska vara mjukare. Därför är det ju en fördel om de inte blir stenhårda när de fryser. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Rhonda]
6/24/18, 12:42 PM
#98

#97 

Carmarino
6/26/18, 11:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Gjorde sockerfri glass med brynt smör idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/26/18, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Receptet var på en väldigt liten sats, så det blev bara två sådana här portioner.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/26/18, 2:42 PM
#101

#11 Nu är ytterligare en av de små burkarna tom. Vaniljglassen är fortfarande lika god. Dreglar😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/26/18, 3:48 PM
#102

#101 Men din mage är full?

Carmarino
6/26/18, 3:59 PM
#103

#102 Det är inte så mycket i de små burkarna, en deciliter kanske. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/26/18, 4:03 PM
#104

🙂

Annons:
[VSK]
6/26/18, 5:21 PM
#105

En dl lägger man på lillfingernageln 😃

Carmarino
6/26/18, 5:29 PM
#106

Mina lillfingernaglar är inte så stora. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/26/18, 5:57 PM
#107

#106

Du får trava på höjden 🙂

Carmarino
6/26/18, 6:02 PM
#108

#107 Glassen halkar av då. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/26/18, 6:48 PM
#109

😮

Carmarino
6/28/18, 6:01 PM
#110

Upptäckte att jag har mycket mer glass i frysen än jag trodde. Hade nämligen flyttat en del av burkarna till en annan hylla, eftersom jag behövde plats för att frysa in lite mat för ett tag sedan. Glömde sedan att flytta tillbaka glassen till rätt hylla.

Hittade rätt mycket glass kan jag säga, så jag får antingen ge bort lite, eller sätta fart med glassätandet. Började så smått idag, med att äta ytterligare en liten burk vaniljglass (#11). Har glömt att skriva på burkarna vad det är för sorts glass, så det blir en överraskning varje gång jag tar fram en burk och börjar äta. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/28/18, 6:05 PM
#111

Har du dedikerad glasshylla 😮

😃

Annons:
Carmarino
6/28/18, 6:16 PM
#112

Nästan. Just nu är det mest glass där, men ibland kan det även finnas lite bullar och kakor där. 👍

Eftersom det är den enda hyllan som inte är full av mat m.m. så använder jag den när jag fryser in saker. Om det är fullt även på den hyllan, så får jag flytta en del av det som står där, när jag behöver frysa in något. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/28/18, 6:23 PM
#113

Aha, en dedikerad frys för glass 😃

Carmarino
6/28/18, 6:25 PM
#114

Inte helt. Har lite annat också där. Vill minnas att den rymmer 267 liter, och så mycket glass har jag inte hunnit göra - än. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/28/18, 6:26 PM
#115

Räcker med en regnig helg så är den frysen full 😉

Carmarino
6/28/18, 6:32 PM
#116

Den är redan full - proppfull nästan. 😃

Får stuva om varje gång jag bakat eller lagat mat, som jag behöver frysa in. Fast jag borde verkligen göra en ordentlig rensning och använda det som finns i den.

Upptäckte att jag bl.a. har minst två kilo mandelmassa och ett antal tvåhektosförpackningar med smaksatt marsipan. Plus några påsar mandel och nötter. Det kan nog bli en del goda kakor och bullar av dem. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
6/28/18, 6:33 PM
#117

Glassparty hos Carmarino.

Carmarino
6/28/18, 6:34 PM
#118

Kan kanske göra glass med mandelmassa? 🤔👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
6/28/18, 6:34 PM
#119

Nu invaderar vi Helsingborg ☝️

😃

Carmarino
6/28/18, 6:36 PM
#120

Det är ju över 300 år sedan svenskarna invaderade Helsingborg senast, så det kanske är dags igen. 😮😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/28/18, 6:37 PM
#121

🎧

Grodan
6/28/18, 10:05 PM
#122

Hörde jag glassparty hos Carmarino?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tarotstollan
6/29/18, 12:11 AM
#123

Vilket, tåg, buss, flygplan, bil, skoter, rullskidor, rullskridskor är bäst nedåt?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skeppskatten Dina
6/29/18, 12:44 AM
#124

Låter väldigt gott! 👍
I min frys finns endast ett öppnat glasspaket. Försöker att tömma inför semestern.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
6/29/18, 5:23 AM
#125

#122 🙂

#123 Ta lite av varje, utom tåget. Det är nästan aldrig i tid - eller så är det inställt. 😉

#124 Det är gott också. Egentligen är jag ingen glassälskare, men hemgjord glass är ju något helt annat än köpeglass. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
6/29/18, 6:29 AM
#126

#122

Alla till Carmarino ☝️

😃

Carmarino
6/29/18, 11:22 AM
#127

#126 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/1/18, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Köpte några limer för ett tag sedan, så idag blev det glass med vit choklad (Valrhona Ivoire) och lime. Det blev gott. 🤤

Här har jag precis hällt i den smälta chokladen, som var blandad med rivet limeskal. Chokladen stelnar snabbt när den kommer i kontakt med den kalla glassen, så den måste tillsättas i slutet, när glassen är nästan helt klar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/1/18, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Så här mycket glass blev det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Grodan
7/1/18, 12:00 PM
#130

Vilken kreaktivitet. Du är så duktig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Carmarino
7/1/18, 12:04 PM
#131

#130 Tack Grodan.

Kör oftast med samma recept som till Bailey's-glassen, och byter bara ut likören mot annat plus tillsätter smaksättning. I det här fallet bytte jag ut likören mot limesaft och tillsatte choklad med limeskal.

Det är ett enkelt recept som görs på hela ägg (så man slipper få en massa äggvitor över), och satsen blir precis lagom stor för att få plats i glassmaskinen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/1/18, 12:38 PM
#132

Glass för en dag.

Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat 🙂

Annons:
Carmarino
7/1/18, 12:40 PM
#133

Ja, det hade nog kunnat funka. Det är ju både lime (= frukt), grädde och ägg i glassen, så det får väl räknas till "varierad" kost. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/1/18, 12:43 PM
#134

😃

[Jimmy.L]
7/1/18, 12:46 PM
#135

😃

Carmarino
7/1/18, 4:38 PM
#136

Nu har jag snart ätit upp en av limeglassarna. De har stått i frysen en stund och "mognat", och som med alla de andra glassarna har smaken förstärkts då. Så jag hade nog kunnat nöja mig med att använda saften av en lime, istället för två. Glassen smakar väldigt mycket lime nämligen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
7/1/18, 4:59 PM
#137

#136 Tror jag flyttar hem till dig. 🙂

[VSK]
7/1/18, 5:00 PM
#138

#137

Jag hakar på 😃

Carmarino
7/1/18, 5:45 PM
#139

#137 o #138 😃

Vänta bara. Kom på att jag kunde testa hur det blir om man byter ut sockret mot kokossocker (räknas i princip som "sockerfri" då), och använda vaniljessens som smaksättare. Ska strax gå ut och köra igång maskinerna för att göra smeten. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
7/1/18, 6:03 PM
#140

Jimmy, det är bara att tanka moppen igen ☝️

😂

[Jimmy.L]
7/1/18, 6:09 PM
#141

🤪

Carmarino
7/1/18, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Nu är glassen i maskinen. Smeten smakade inte så mycket av vanilj, utan mer lite brynt socker. Lite som det "knapriga" på 88:an-glassen faktiskt. Smaken brukar ju inte komma fram förrän glassen har stått i frysen ett tag, så det ska bli intressant att smaka den sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/1/18, 6:43 PM
#143

88:an är nog bland det godaste glassar på pinne jag ätit tror jag. Nogger var oxå en favorit. Gillar kola. GB Sandwich var fruktansvärd god den oxå när jag tänker efter. Kom just på att jag äter alldeles för lite glass, även om alla goda sorter inte finns kvar.

Carmarino
7/1/18, 6:50 PM
#144

Både 88:an, Nogger och GB Sandwich finns kvar i sortimentet. Tror till och med att de finns i frysdisken på ICA, i flerpack. Åtminstone har jag köpt Nogger där, i en 8-pack har jag för mig. Så det är bara att sätta igång och äta. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/1/18, 6:55 PM
#145

Va, finns de kvar 😮

Jag som trodde de hade slutat med de för länge sen. Iofs så är det väl några år sen jag tittade djupt i en GB frysbox ☺️

Storstrut och sen den andra stora struten vad den nu hette var väldans goa de med.

Carmarino
7/1/18, 7:08 PM
#146

Alla de tre sorterna är storsäljare, så jag tvivlar på att de kommer att försvinna. Kollade på ICA Maxi i Västerås, och där finns alla tre i flera olika förpackningar. Sök på "GB Glace" så får du upp hela GB:s sortiment.

Alla tre finns i storpack, men det är bara sex pinnar i varje kartong, inte åtta som jag trodde.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
7/1/18, 7:12 PM
#147

Skriiiiiiiiiiiiiiiiiiii (burnout) 😃

Carmarino
7/1/18, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Här är slutresultatet. Glassen smakar faktiskt lite som 88:an, men även lite av sprit. Vaniljessensen har jag nämligen gjort själv av en vaniljstång som legat och dragit i vodka - i åtta år. Får se om vaniljsmaken träder fram senare eller om det blir vodkan som tar över.Skrattar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/7/18, 5:19 PM
#149

Tog mig en liten burk limeglass idag. Den smakar väldigt mycket citrus, och är rätt "knaprig" av den frysta chokladen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
7/10/18, 9:31 PM
#150

#132. Du glömde efterrätt!😉
#143. Jag gillar inte Sandwich, tycker chokladkexet smakar gammalt och unket. Nu är det jätte längesedan jag åt en, vågar inte köpa någon och testa för då känns det som bortkastade pengar om jag tycker att den smakar lika illa fortfarande.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VSK]
7/10/18, 9:55 PM
#151

Jösses så gott det ser ut 😛

Carmarino
7/11/18, 1:51 PM
#152

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/11/18, 1:52 PM
#153

#151 Idag har jag gjort slut på chokladglassen (#80). Det är den absolut godaste av de glassar jag har gjort hittills. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
7/11/18, 1:57 PM
#154

😭

😃

[Jimmy.L]
7/11/18, 1:59 PM
#155

Är det chokladglasskris nu.

Carmarino
7/11/18, 2:04 PM
#156

Har ju fortfarande kvar av glassen med lime och vit choklad. Fast den är förstås inte riktigt lika god som glassen med mjölkchoklad.

Någon kris kan jag inte säga att det är, för jag kan ju alltid göra en ny omgång. Alla ingredienserna finns hemma, så det är bara att röra ihop smeten och starta glassmaskinen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/13/18, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Idag blev det "återanvänd" choklad. I april testade jag nämligen att göra chokladglass à la Cajsa Warg. Den blev stenhård när jag frös in den, och det gick inte att äta den utan att tina den först.

Eftersom det blev för mycket glass för att äta allt på en gång, så körde jag den i glassmaskinen (efter att ha tinat upp den först) och delade upp den i portionsskålar istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/13/18, 2:55 PM
#158

Nu blev jag ännu hungrigare 😭

[Jimmy.L]
7/13/18, 3:13 PM
#159

#157 Ser gott ut. 🤤.

Carmarino
7/19/18, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#160

Idag gjorde jag yuzusorbet efter ett recept jag hittade i tidningen BAKA.

Smeten var rätt fluffig när jag hällde den i glassmaskinen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/11/23, 2:36 PM av Carmarino
Annons:
Carmarino
7/19/18, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

Efter en timme i glassmaskinen var den ännu fluffigare. Den var dock inte särskilt frusen, utan hade en konsistens som var mjukare än mjukglass.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/19/18, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Så här blev slutresultatet.

Kan ju säga att den blev väldigt syrlig, vilket förvånade mig lite. Det är nämligen 300 gram socker och 100 gram honung i smeten. Å andra sidan så är det 200 gram yuzusaft och 200 gram citronsaft i också, så det är hälften sött och hälften surt. Plus att det är 500 gram (= 0,5 liter) creme fraiche också i den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/22/18, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Eftersom jag skulle låna ut glassmaskinen idag så skyndade jag mig att göra en omgång dulceyglass innan dess. Dulcey är en "blond" choklad på 32 % från Valrhona, och den smakar ungefär som smörkola.

Här har jag precis tillsatt chokladen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/22/18, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Hade slut på alla de små formarna, så jag fick hälla alltihop i en enda form. Glassen är dock så god att jag nog inte kommer att han några problem att äta upp den på en gång. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/22/18, 3:09 PM
#165

Bara börja leverera nu då 😛

Carmarino
7/22/18, 3:16 PM
#166

Den ska ju räcka hela sommaren. 😮


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/22/18, 3:29 PM
#167

Täääääänkte inte på det ☺️

😃

Annons:
[Jimmy.L]
7/22/18, 3:55 PM
#168

Glass, ge mig glass nu. 🤓

[VSK]
7/22/18, 4:00 PM
#169

#168

Håll till godo 😃

[Jimmy.L]
7/22/18, 4:35 PM
#170

😃

Ska testa en glassbod på tisdag.🤤

[VSK]
7/22/18, 4:45 PM
#171

😛

Carmarino
7/22/18, 6:57 PM
#172

#170 Då vill vi se bilder här. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
7/22/18, 7:08 PM
#173

#172 Ja i sthlm tråden. 🙂

Carmarino
7/22/18, 7:20 PM
#174

#173 Vad har Stockholm med glass att göra? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
7/22/18, 7:49 PM
#175

#174 Det finns många glasställen i Kungliga huvudstaden. 😛

[VSK]
7/22/18, 7:55 PM
#176

Om man delar en 88:an på längden så får man en 08 glass ☝️

Carmarino
7/22/18, 7:55 PM
#177

#175 Såg att Roy Fares brukar vara ute och köra glassvagn i Stockholm ibland. Fast han har visst semester nu, så du kan nog inte köpa glass av honom. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
7/22/18, 7:59 PM
#178

#177 Äh jag har redan spanat in en glasställe som jag ska prova. 🙂

Carmarino
7/22/18, 8:02 PM
#179

#178 Du kan väl prova mer än ett. 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/22/18, 8:02 PM
#180

#176 Får man inte en 33:an glass då? Eller kanske en 3333:an? 🤔😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/22/18, 8:09 PM
#181

#180

Nä, då måste man dela glassen på tvären och sen tilta den 90 grader ☝️

Annons:
[Jimmy.L]
7/22/18, 8:13 PM
#182

#179 Dom ska ha glass från Pipersglace jag hoppas den är god.

Carmarino
7/23/18, 5:38 AM
#183

Vet inte vad Pipersglace är, men det låter som ett litet företag, och de brukar ju göra bra grejor. Ser fram emot din recension av glassen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
7/23/18, 7:41 AM
#184

#183 Lovar att ge betyg, av vad jag läst och hört så ska det vara ett trevligt glasstuga.

Carmarino
7/23/18, 10:00 AM
#185

#184 Ja, det verkar så. Glassen är tydligen helt ekologisk och gjord på råvaror från Skåne och Småland. 👍

http://www.pipersglace.se/ekologisk-glass/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/3/23, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#186

För första gången sedan 2021 tog jag fram glassmaskinen och gjorde glass. Det blev schweizernötglass, gjord på enbart fyra ingredienser: grädde, socker, ägg och choklad. Det blev ca sju deciliter glass av smeten, och den var väldigt krämig och god.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 6/3/23, 11:47 AM av Carmarino
Draken
6/4/23, 9:18 AM
#187

#186: Mumma 😋

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Skeppskatten Dina
6/11/23, 4:57 PM
#188

#186 Ser gott ut! 🥰

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Annons:
Carmarino
6/11/23, 5:32 PM
#189

#188: Det var det också. Har gjort en omgång till på ren mjölkchoklad, men det har jag visst glömt att visa bild på. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: