Annons:
Etikettersemesterbilderdagsturer
Läst 763 ggr
[Göstage]
5/15/18, 7:56 PM

På kryss till Kiel, maj 2018

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trots att jag bott i Göteborg i femtio år har jag aldrig åkt med Tysklandsfärjan, men nu så blev det äntligen av! Vi var fyra plus bil som reste i sällskap, fördelade på två hytter plus plats på bildäck för vår packåsna. Vi hade beställt en middagsbuffé plus två frukostbufféer. Tyvärr är jag inte lika våghalsig som Jimmy.L med att plåta dignande buffébord, så ni får tro mig på mitt ord när jag säger att jag var helnöjd med matutbudet.   

Vi lämnade Göteborg med Stena Germanica 18.15 söndag kväll med destination Kiel, och redan innan vi lade ut satt vi till bords för buffé. Det innebar att vi fick beskåda Göteborgs södra skärgård genom fartygsfönstren medan vi åt, men de vyerna kunde vi njuta av från däck på återvägen.

Annons:
[Göstage]
5/15/18, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När jag mätt och belåten steg ut på däck var vi redan långt från fastlandet. Vi hade ju turen att få resa i en tidig värmebölja, och det gjorde att lusten att hålla sig i hytten var minimal.

[Göstage]
5/15/18, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och när den första resdagen övergick i kväll var vi fortfarande några tappra på däck som fick njuta av  den generösa kvällssolens strålar.

[Göstage]
5/15/18, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Kiel är ju en sjöfartsstad för såväl yrkessjöfart som tävlingsseglare. Efter frukost måndag morgon passade det utmärkt att åter gå ut på däck och beskåda staden från havet. Bland annat passerade vi Kielkanalens mynning,  den syns i bakgrunden på bilden längst upp till höger (klicka på bilden för större version).

[Göstage]
5/15/18, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Eftersom vi hade bil begav vi oss av på egen hand till det stora köpcentret Cittymarkt, men även den som åker utan bil tar sig enkelt dit med gratisbussar från terminalen. Citty är en stor affärskedja som finns på flera orter dit vi skandinaver söker oss för att shoppa. Kronkursen gör att det faktiskt kan vara billigare att handla på båten för vissa varor, men utbudet är mångfalt större i land. 

När man shoppat sig nöjd finns det gott om tid att se sig om i Kiel, som är en kvartsmiljonstad men rätt tråkig av det jag såg. Nu bygger man en hel del i stadskärnan, och det är bara att hoppas att det blir lite mer spännande byggnader. Nu är det väl Stenas Schwedenhaus som är roligast med sitt lutande höghus.

Nu var det ju ändå så att vi hade tur med vädret, så det gick ingen nöd på oss - jag förbrukade mina sista inväxlade euro med en öl  i trevligt sällskap på en somrig uteservering.  

Och när vi lade ut var det full ruljangs på soldäck med utskänkning och fullt vid borden (maskat personerna i förgrunden).

[Göstage]
5/15/18, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Efter att ha prövat på á la cartematsedeln (jättegoda hamburgare och öl laget runt) var det lagom att göra de planerade och spontana inköpen i bordershopen, och därefter blev det Marguerita time  på soldäck, åter med en sådan där förtrollande medelhavssol över havet.

[Göstage]
5/15/18, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När natten sänkte sig över Kattegatt mötte vad jag tror var systerfartyget Stena Jutlandica på väg till den stad vi lämnat sedan några timmar.

Annons:
[Göstage]
5/15/18, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Efter några timmars sömn väntade ännu en frukostbuffé, och efter att ha packat klart var det dags att bege sig upp på däck och beskåda den södra skärgård som vi åt oss förbi på vägen ut. Sommarvärmen höll i sig, och solen lyste upp alla kära fotofällor i infarten till Göteborg. När vi slutligen rullade i land vid 09.30-tiden hade vi haft turen på vår sida och upplevt en riktig solsemester på närhåll, redan i mitten på maj. "Secken röta", som de säger i våra trakter…😎

[Jimmy.L]
5/15/18, 8:38 PM
#8

Vilken härlig resa ni fick och härligt väder, tack för en trevlig reserapport och bilder. 👍

Carmarino
5/15/18, 8:52 PM
#9

Trevligt att få följa med på resan. Härliga bilder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
5/15/18, 8:56 PM
#10

Instämmer med #8. 🙂

[Göstage]
5/15/18, 9:01 PM
#11

#8 #9 #10  Roligt att få dela med sig!

[VSK]
5/15/18, 9:41 PM
#12

Trevliga bilder och trevlig text 👍

Pyttelite
5/15/18, 9:59 PM
#13

Mycket fina bilder från en trevlig tur!

Visst är det märkligt att många färjestäder verkar ganska tråkiga. 

Klart att Göteborg är ett undantag men mina minnen av Kiel är lite tudelade. Fast om man tittar finns det både ett Computermuseum och en U-båt att kliva in i och så IKEA om man längtar hem …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Göstage]
5/16/18, 8:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 #13 Tack!

Ja, det finns saker att upptäcka även i Kiel - deras sjöfartsmuseum hade jag gärna besökt t.ex. Men i övrigt så har jag nu efteråt kollat lite filmer på YouTube från staden, och de förstärker faktiskt mitt intryck av den där fyrkantiga och lite kasernaktiga bebyggelsen. IKEA passerade vi, och det lockade inte…😉

Vackrast var nog ändå Göteborgs yttre skärgård - man har väl blivit lite patriot efter alla dessa år…🙂

[Jimmy.L]
5/16/18, 10:57 AM
#15

Ni har en lite och fin skärgård.

[Göstage]
5/16/18, 12:02 PM
#16

Tror nästan man kan tala om två skärgårdar, den norra och södra. Sedan är de olika Stockholms skärgård t.ex., och var och en har sin tjusning och karaktär.

Hade lite lösa planer på att ta en ö-luff i södra skärgården idag, men färjeturen tog lite mer på krafterna än vad jag hade tänkt, så nu blir det först lite vila innan det bär iväg ut igen…

kamera0710
5/16/18, 12:18 PM
#17

Kul att se!

[Jimmy.L]
5/16/18, 12:34 PM
#18

#16 Stockholms skärgård skiljer sig med mycket mellan dom tre, norra, mellan och södra. 🙂

[Göstage]
5/16/18, 1:46 PM
#19

#17 Tack!

#18 Ja, det kan jag tänka mig! Jag har bara en upplevelse från Stockholms skärgård, men den blev "fin så det räcker!" 👍

#6 Rättelse: systerfartyget heter Scandinavica - Jutlandica går ju på Danmark.

Skeppskatten Dina
5/16/18, 9:30 PM
#20

Trevliga bilder och berättelser från din resa. 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Annons:
[Göstage]
5/16/18, 9:41 PM
#21

#20 Tack Dina och Elisabeth!

Tarotstollan
5/16/18, 10:22 PM
#22

Fina bilder och berättelse!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Göstage]
5/17/18, 8:50 AM
#23

#22 Tack - trevligt att du klev ombord!

[Hayabusa]
5/17/18, 9:26 AM
#24

👍

Upp till toppen
Annons: