Annons:
Etiketterplatserorter
Läst 3084 ggr
[Göstage]
4/13/18, 4:38 PM

Skånska bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ju en samlingstråd för Stockholmsbilder och för Göteborg med omnejd, men ingen för Skåne. "Så kan vi ju inte ha det" som politikerna säger, så jag tar mig friheten att starta en sådan tråd, med några bilder från en utflykt till Örtofta förra sensommaren. Hoppas det följer fler bilder här!

Klicka på bilden för större format.

Annons:
Galaxy86
4/13/18, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gillar bok skogar denna är från hösten från Simrishamn

Pokemon hundar och konst

[Göstage]
4/13/18, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#0 Tog en bild på Skälshög i förbifarten, men det var först jag kom hem som jag blev varse att det var här som danskarna hade sitt härläger inför slaget vid Lund 1676.  Var också i närheten av Svenstorps slott, där Kristian V hade sitt högkvarter. Tyvärr tog jag inte någon bild av slottet.

#1 Ja, det är verkligen något visst med bokträden!

Carmarino
4/13/18, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min favoritby i Skåne, nämligen Arild.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/13/18, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En annan favoritby - Mölle.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/13/18, 6:11 PM
#5

Men vilka tjusiga bilder ni visar 👍

[Jimmy.L]
4/13/18, 7:13 PM
#6

Vilka vackra bilder från Skåne.

Annons:
Carmarino
4/13/18, 7:13 PM
#7

Det är vackert i Skåne. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/13/18, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lunds domkyrka, en imponerande byggnad.

[Göstage]
4/13/18, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Kryptan är från 1123 och kanske Sveriges äldsta rum. I den här kistan vilar Lunds siste danske biskop Peter Winstrup, död 1679.

[Göstage]
4/13/18, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Det astronomiska uret är 600 år gammalt och kanske mer känt utomlands än här hemma. Tyvärr är bilden grynig på grund av svag blixt.

[Göstage]
4/13/18, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

Lund i sommarstiltje.

Carmarino
4/14/18, 1:31 PM
#12

Göstage, träffade du inte Jätten Finn när du var i domkyrkan? Tror det är den minsta jätte jag har sett någon gång. 🙂

#9 Tydligen ska han begravas på kyrkogården istället. Vet inte om de har gjort det än, men innan dess gjordes en vetenskaplig undersökning av hans kvarlevor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/14/18, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Jo då, och jag tog en bild på Finn, men den blev inte särskilt skarp (får skylla på den gamla kameran.) Han verkade rädd när han fick se mig, för han klamrade sig fast runt en pelare…🙂

http://lundsdomkyrka.se/fordjupning/jatten-finn/

Tror jag har läst det där med flytten av Winstrup någonstans. Det var en del år sedan jag var där och tog bilderna, så flytten kan mycket väl vara genomförd nu.

Annons:
Carmarino
4/14/18, 2:38 PM
#14

#13 Har inte sett Finn mer än en eller möjligen två gånger. Första gången var på mellanstadiet, när vi hade skolutflykt till Lund/Malmö. Redan då tyckte jag att han var ovanligt liten för att vara en jätte.

Tydligen begravdes Winstrup den 11/12 december 2015, bakom det astronomiska uret.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skeppskatten Dina
4/14/18, 7:41 PM
#15

Fina Skånebilder ni har tagit! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Göstage]
4/14/18, 9:06 PM
#16

Och vänta bara, snart väller bilderna från Bjärehalvön, Skälderviken, Kullaberg, Söderåsen, Ven,  Österlen och Hallands Väderö in -klart dom gör! 😉

Carmarino
4/15/18, 12:05 PM
#17

Eftersom jag nästan aldrig reser någonstans så är i princip alla mina bilder skånska. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/15/18, 1:00 PM
#18

#17 Låter lovande! Törs man hoppas att få se lite mer av Arild?

Carmarino
4/15/18, 2:36 PM
#19

#18 Ska se om jag hittar några fler bilder. Har av någon anledning inte fotograferat så mycket där den senaste tiden.

Får väl försöka ta mig i kragen och köra ut några rundor när det blir lite varmare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/15/18, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

De här bilderna tog jag samtidigt, och från samma plats, som fotot i #3. I "översiktsbilden" ser man den sten som säg vara platsen där Arild flöt iland, enligt Legenden om Arild. I den andra bilden ser man stenen inzoomad.

Stenen är formad som en gosses kropp. Det syns inte från land, eftersom det är på "baksidan" härifrån sett. Man måste nästan gå ut i vattnet för att se det. Något som kan vara förenat med viss risk, eftersom stenarna är rundslipade och väldigt hala - plus att de flyttar på sig om man försöker gå på dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
4/15/18, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nästa foto är tagit från Hagavägen och ner mot hamnen i Arild. Den syns dock inte, eftersom "Kullaberg skymmer sikten".

Till höger i bilden kan man vagt se att vägen tar slut. Där nedanför ligger Arilds sten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/15/18, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här är Arilds kapell; det som enligt legenden byggdes över Arilds kropp när det inte gick att bära den till Brunnby kyrka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/15/18, 3:03 PM
#23

Spännande historia och bilder! 👍

Carmarino
4/15/18, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Arilds syster Tora flöt i land i Torekov, och det finns en träskulptur som föreställer henne i hembygdsparken i Boarp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/15/18, 3:14 PM
#25

#23 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/15/18, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här syns Ågegården i hembygdsparken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/15/18, 3:25 PM
#27

Tjusiga bilder 🙂

Annons:
Carmarino
4/15/18, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Bronsåldersgården Bovigården; finns också den i hembygdsparken i Boarp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/15/18, 3:26 PM
#29

#27 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/15/18, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

För att återgå till Kullahalvön så kommer här ett foto taget i Hittarp. Det är Danmark som syns i bakgrunden, med Kronborg som sticker upp bakom buskarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/15/18, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

På andra sidan kullahalvön ligger Svanshall, och där finns bl.a ett gammalt stenbrott; Stenkrossen (eller bara Krossen) kallat.

I vattnet trivs både paddor, vattenödlor och iglar - vilka jag själv har fått mer än riklig närkontakt med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/15/18, 3:35 PM
#32

Mycket vackra byggnader och natur.

Carmarino
4/15/18, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Dags att avsluta rundturen i nordvästra Skåne (för den här gången). Det gör jag med en bild på en gravsten som finns på Jonstorps kyrkogård, några kilometer från Svanshall.

En av Sveriges mest kända skådespelare (förr i tiden), nämligen Edvard Persson, bodde här de sista åren av sitt liv, och begravdes också här 1957.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/15/18, 3:36 PM
#34

#32 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Skeppskatten Dina
4/15/18, 6:55 PM
#35

Vilka fina bilder Carmarino! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
4/16/18, 1:45 PM
#36

#35 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
4/16/18, 4:00 PM
#37

Kul att se, för en som bara satt sin fot i Skåne ett par dagar, i ett snart 50-årigt liv.

Carmarino
4/16/18, 4:38 PM
#38

Har varit lite dålig på att fota runt om i bygden de senaste åren. Det blir mest att jag fotar hemmavid numera. så jag får nog ta några rundor när det börjar grönska lite mer. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/17/18, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Bra initiativ 👍 Måhända kommer någon bild i repris här, men det tål ni nog :)

[Hayabusa]
4/17/18, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Bjärehalvön

[Hayabusa]
4/17/18, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Vintervågor i Skälderviken

Annons:
[Jimmy.L]
4/17/18, 1:51 PM
#42

Härliga bilder ni visar upp.

[Hayabusa]
4/17/18, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Fin höstdag i oktober, Skälderviken ligger helt blank. Inte ofta det händer.

[Hayabusa]
4/17/18, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Ibland snöar det i Skåne. Norrlänningen skrattar ända tills han/hon får uppleva den underbara kombinationen av hård vind & snö.

[Hayabusa]
4/17/18, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Hård vind…jo, det förekommer :)

[Hayabusa]
4/17/18, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Vind…denna ständiga vind :)

[VSK]
4/17/18, 2:09 PM
#47

Tjusiga havsbilder. Man nästan hör och känner hur det blåser (#46)

[Hayabusa]
4/17/18, 2:13 PM
#48

#47 Tack! Ja, det är en mäktig känsla när vinden tar i . Stora krafter i rörelse.

Annons:
Carmarino
4/17/18, 3:17 PM
#49

#39 Är det Hovs Hallar?

#43 Ja, de gånger Skälderviken ligger blank på ett år är nog räknade på ena handens fingrar.

En sådan dag inträffade när min bror och några andra skulle segla en stor segelbåt runt Kullen, från Råå till Arild. Det tog fyra timmar längre än normalt, och de fick paddla delar av vägen. (De låg ner på fördäck, för att nå ner till vattnet med paddeln.) Har för mig att de inte hade fått på hjälpmotorn än, eller också tyckte de att det inte var någon sport att använda den, för det gjorde de inte. 😃

#44 Jo, det är en speciell känsla att upptäcka att vägen är helt täckt av snö - fem minuter efter att plogbilen har passerat…


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/17/18, 5:19 PM
#50

#49 Nej, bilden i #39 är från Kullaberg.

Precis, eller när vägen helt plötsligt inte finns längre pga snö som gjort allt till en rejäl snödriva.

Carmarino
4/17/18, 5:27 PM
#51

#50 Tyckte väl att det såg ut som Kullaberg, men jag trodde inte du hade varit där och fotograferat. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
4/17/18, 5:34 PM
#52

Åh vilka fina bilder! Skåne är så vackert, både naturen och byggnader.

[Hayabusa]
4/17/18, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

#51 Jodå, visst har jag lite bilder från Kullahalvön. Någon bild från Arild har jag säkert också :)

Här kommer en bild från Kullaberg, tagen från "utsiktsdäcket" vid foten av fyrtornet.

[VSK]
4/17/18, 7:59 PM
#54

#53

Vilken höjd över havet är den bilden tagen? Får jag gissa så gissar jag på ca 80 meter över havet.

[Hayabusa]
4/17/18, 8:17 PM
#55

#54 Enligt uppgift: 78,5 meter

Bra gissat! Högsta höjd på Kullaberg är Håkull med 187,5 m över havet.

Annons:
[VSK]
4/17/18, 8:18 PM
#56

🙂

[Hayabusa]
4/17/18, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Arild, Kullahalvön.

Tarotstollan
4/17/18, 10:48 PM
#58

Jättefina bilder!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
4/18/18, 11:09 AM
#59

Blir rent nostalgisk när jag ser dina bilder Hayabusa. 🙂

#53 Den utsikten går inte av för hackor. 👍

#57 Vet du om de lagt nät mitt i hamninloppet, eller om de bara spärrat av delar av hamnen? Det verkar ju vara ett lite underligt ställe att lägga nät på. Har aldrig sett att de haft det tidigare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/18/18, 11:24 AM
#60

#59 Håll till godo! Ska försöka ta mer bilder i sommar.

Nä, utsikten är fantastisk. Jag och yngsta dottern gick först ner till "Silvergrottan" och tog därefter beslutet att klättra upp till utsiktsdäcket (där bilden är tagen). Det är jäkla brant och rekommenderas ej. Vi pustade ut på däcket (ja, det tar på krafterna) varvid dottern sa: "Det här håller vi för oss själva…".

Vet inte vad det är som ligger i hamninloppet. Kan knappast vara nät?

[Jimmy.L]
4/18/18, 11:56 AM
#61

#59 Tror inte det är nät, det ska vara uppmärkt med namn och tel samt synas väl.

Carmarino
4/18/18, 12:15 PM
#62

#59 och #61 Det är förmodligen inte nät, eftersom de ligger precis i hamninloppet. Hade bojarna legat lite längre in så hade de förmodligen kunnat vara "akterförtöjningar" (eller vad det heter). Har inte varit nere vid hamnen på rätt länge, så jag vet inte om det numera finns båtplatser för större båtar även på den sidan av hamnen.

Det ligger ju några vita, mindre bojar där också, som verkar vara numrerade, så kanske är det helt enkelt markeringar av båtplatser. Plus att det finns en massa järnringar i kajen. Får nog ta mig en runda dit snart och kolla hur det ser ut numera. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
4/18/18, 12:22 PM
#63

Finns en del om bojar och kättingar i gamla protokoll från hamnföreningen, och nyfiken som man är…🙂

Kan det här vara förklaringen:  De gula varningsbojarna i hamninloppet som slets bort av stormen Gorm 2015-11-29 och som återfanns av HW, BÖ och HB och ett dykarteam har genom kommunens försorg varit på plats och förankrat dem igen.

Denna gång med betydligt starkare infästningar som förhoppningsvis kommer att hålla bojarna på plats en längre tid. Samtidigt passade vi på att låta dykarna inspektera hamnens centrumkätting och kopplingsschacklar som visade sig vara ytterst lite angripna av rost. "---

http://www.arildshamn.se/pdf-dokument/HF/Arsredovisning%202016.5.pdf

Carmarino
4/18/18, 3:06 PM
#64

Fast bojarna är ju inte gula. 🤔

Intressant att titta på bilderna som finns på hemsidan. Den här bilden verkar vara tagen från ungefär samma ställe som min bild i #3, fast kapellet är dolt av träd på min bild.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/18/18, 3:15 PM
#65

#64 De kan ju ha bytt dem sedan dess. Står mer om det i något annat protokoll, men det är inte så viktigt. Tittar hellre på era fina bilder! 👍

Carmarino
4/18/18, 3:24 PM
#66

#65 Hittade ett dokument om att de skulle lägga ut röda bojar för att varna för grundet i inseglingsränna öster om hamnen, men de här bojarna ligger ju inne i hamnen så det kan knappast vara dem.

Ska försöka skärpa mig på fotograferingsfronten i år, och ta mig lite dagsturer i Kullabygden och fotografera. Bara knäna håller så… 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/19/18, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Har varit ute på en fotograferingsrunda idag, men eftersom det blev rätt många foton så kommer jag att göra en egen tråd med dem. Här är i alla fall en nytagen bild över Arild.

Försökte ta den på samma ställe som den i #3, men inser nu att jag stod längre bort då. Det gröna huset som syns mitt i bilden i #3 är det som ligger längst till höger i den här bilden.

De håller på att röja träd och buskar nu, så det var rätt skräpigt där jag stod. Försökte fotografera över rishögarna, men lyckades inte helt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/19/18, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Det var soldis idag, så man såg inte mycket av Bjärehalvön. Tror att det som syns i fjärran är molnbankar och inte Bjäre. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/19/18, 6:08 PM
#69

#67 #68

Vilken utsikt 👍

Annons:
Carmarino
4/19/18, 6:12 PM
#70

#69 Ja, den går inte av för hackor. 🙂

Har nog berättat detta tidigare, men jag är inte helt säker. När jag var liten så trodde jag att det var Amerika som låg på andra sidan Skälderviken.

Hade hört att Amerika "låg på andra sidan pölen", och eftersom jag tyckte Skälderviken var jättebred så var jag övertygad om att det måste vara Amerika som låg där. Gissa om jag blev besviken när jag fick veta att det bara var Bjärehalvön. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/19/18, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Härligt! Vem passade inte på att besöka Arild idag? Jodå…

[Jimmy.L]
4/19/18, 6:27 PM
#72

Vilka härliga bilder. 👍

Carmarino
4/19/18, 6:36 PM
#73

#71 Var du uppe och gick på muren? Det vågade jag mig inte på. 😃

Vi kanske gick om varandra. Jag var där från ca tio i ett och till halv två.

#72 Tack Jimmy. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/19/18, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

#73 Japp, lite äventyr skadar inte 😉 Jag var i Arild vid 16.30. Tog dock en kopia på din bild #67

[Hayabusa]
4/19/18, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

En bild till, nu i riktning österut - in mot vikens "botten".

[Hayabusa]
4/19/18, 6:50 PM
#76

Tack för dina bilder Carmarino, ser fram emot att se mer från Arild 👍

Annons:
Carmarino
4/19/18, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

#74 Fast jag fick med lite mer ris i förgrunden. 🙂

#75 Fotograferade också åt det hållet, men från samma ställe som den andra bilden är tagen (vid gamla Webers).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/19/18, 6:57 PM
#78

Det var roligt att se dina bilder också Hayabusa. Mina andra bilder kommer i en egen tråd så snart jag hunnit gå igenom dem.

Ovanligt att se att de nästan är bleke på dina bilder. Det händer inte så ofta. Till och med meteorologen på SMHI kommenterade det på väderleksrapporten imorse; att det var så svag vind alltså, och att det är ovanligt i Skåne. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/19/18, 7:03 PM
#79

Va, ni håller väl inte på och smugglar goda chokladbitar utan att jag och Jimmy får vara med 😮 😭

Carmarino
4/19/18, 7:10 PM
#80

Nä du behöver inte vara orolig. Hade inte ens någon choklad med mig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/19/18, 7:15 PM
#81

Pheeeeeeeeeeeeeeeeeeew 🤦‍♂️

[Jimmy.L]
4/19/18, 7:19 PM
#82

Vacker utsikt där ifrån. Kul och se era bilder från samma ställe.

[Hayabusa]
4/19/18, 7:22 PM
#83

👍

Annons:
Carmarino
4/19/18, 7:31 PM
#84

Tack Jimmy. Ja, det var ju ett roligt sammanträffande att vi lyckades pricka in samma motiv samma dag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/19/18, 7:32 PM
#85

Ett tecken i skyn 😉

Carmarino
4/19/18, 7:34 PM
#86

Ja, det är mycket konstiga saker som händer där ute på Kullaberg. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skeppskatten Dina
4/19/18, 11:56 PM
#87

Jättefina bilder Hayabusa och Carmarino!  🙂**_

# 57 Ser ut som akterförtöjningar._**

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
4/20/18, 10:09 AM
#88

#87 Tack.

Ja, det är vad jag också tror det är. Tyckte bara att de låg för långt ut i hamninloppet. På den här bilden ser man bättre hur de ligger, och även om de ligger långt ut, så är de inte direkt i inseglingsrännan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/20/18, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Här kommer de mystiska bojarna igen. En sak är säker, det är sannerligen grunt i själva hamnen. På botten syns också förankringar (tror jag).

Carmarino
4/20/18, 10:40 AM
#90

#89 Det är faktiskt inte så grunt som det ser ut.

När vi bodde där ute på somrarna så gjorde vi små utflykter med båt runt Kullaberg. Vid ett tillfälle gick vi in i en vik där bottnen bestod av stenar som slipats runda av vågorna. De var täckta med gröna alger och såphala att gå på - plus att de rullade undan när man satte fötterna på dem.

Vattnet var glasklart och jag bedömde djupet till ett par decimeter, så jag hoppade i för att dra in båten mot stranden. Vattnet nådde mig till midjan! Så man blir lurad.

Å andra sidan var det lågvatten igår, så vattennivån låg rätt mycket lägre än normalt. Jämför den lilla "ön" i #20 och samma "ö" i den här bilden. Man ser också på tången hur högt vattenståndet brukar vara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
4/20/18, 10:49 AM
#91

#90 Det har du nog rätt i, det är svårt att bedöma djupet. Dock jämförde jag med min "hemmahamn", så att säga. Längst ut på piren finns en varningsskylt om grunt vatten, men den är kanske uppsatt för säkerhets skull?

Lite lustigt att pga av den spegelblanka ytan så ger bojarna ett intryck av att sväva i luften.

Carmarino
4/20/18, 10:58 AM
#92

#91 Det är ju inte jättedjupt i hamnen, men ett par meter är det (0,5 m är längst in). Fast det går ju inte att komma in med djupgående kölbåtar. Tittar man på den här bilden så ser man förresten hur de röda bojarna används. De ligger alltså inte mitt i hamnen när det är båtar förtöjda där. 👍

Anledningen till att skylten sitter där är förmodligen att det var många som brukade dyka från piren. Vissa klättrade till och med upp i "fyrtornet" och hoppade därifrån.

Lustigt nog så användes just hamnpiren när min bror skulle ta olika simmärken. I några av dem ingick att hoppa i vattnet från hög höjd, och det fick de göra från piren. Fast det var ju inte huvudhopp vill jag minnas. Är inte heller säker på att de hoppade från muren, men jag tror det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/20/18, 11:00 AM
#93

Skulle gissa på 2.5 - 3 meters djup i snitt (bild #89).

Har tyvärr ingen möjlighet att åka och se hur djupt det är 🎧

Carmarino
4/20/18, 11:01 AM
#94

#93 Du är duktig på att gissa. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/20/18, 11:08 AM
#95

#94

Har du dykt där eller vad då? 😃

Är inte så duktig att gissa sju siffror mellan ett och trettiofem 😭

[Jimmy.L]
4/20/18, 1:05 PM
#96

Eniro har en sjökarta som man kan kolla djupet.

Carmarino
4/20/18, 1:36 PM
#97

#95 Kolla första länken i #92. 😃

#96 Den var inte så detaljerad som uppgifterna i länken. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
4/21/18, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Skånska bilder har jag inte så många, men här är ett foto från Norrvikens trädgårdar i Båstad som jag hade ett ärende till för en del år sedan. Norrviken ligger ju inte så långt ifrån trakterna där många andra bilder i den här tråden tagits.

Carmarino
4/21/18, 12:52 PM
#99

Norrviken ligger mellan Båstad och Hovs hallar, så bilden platsar definitivt i skånetråden. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/21/18, 2:10 PM
#100

#98 Vackert ställe.

[Hayabusa]
4/21/18, 5:01 PM
#101

Oh, ja…dessvärre har anläggningen svajat lite under de senaste åren men verkar nu vara på rätt spår igen.

[Göstage]
7/19/18, 9:10 AM
#102

OT: i morgon kväll visar SVT2 Bergmans "Det sjunde inseglet" kl. 21.45 som ju i delar är inspelad vid Hovs hallar.

På Bjäre firar man Bergmans 100 årsminne med Bergmankryssningar, som även omfattar en sväng till Hallands Väderö.

http://bjarenu.se/bergmankryssning-till-kanda-filmplatser/

[Hayabusa]
7/19/18, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Inte mina bilder, men lite kul ändå. Flygfoto över Vejbystrand taget 1935:

[Hayabusa]
7/19/18, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Taget från en snarlik vy dock betydligt senare:

Annons:
Carmarino
8/29/18, 1:48 PM
#105

#31 På lördag, den 1 september kl. 15.30, anordnas en konsert i stenbrottet i Svanshall. Fritt inträde, men om man vill kan man skänka en slant till Världens barn.

https://www.hd.se/2018-08-29/premiar-for-konsert-i-svanshalls-stenbrott


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/16/19, 1:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Haväng, på Österlen (dvs sydöstra delen av Skåne).

[Hayabusa]
7/16/19, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

*

[Hayabusa]
7/16/19, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

*

[Hayabusa]
7/16/19, 1:40 PM
#109

Stenarna i #106 & #107 är en gravplats från stenåldern kallad Havängsdösen. Mer 5.000 år gammal.

[Göstage]
7/16/19, 1:55 PM
#110

#106ff Mäktigt. Vackert.

[Hayabusa]
7/16/19, 2:10 PM
#111

#110 Väl värt ett besök.

Annons:
[Göstage]
7/16/19, 2:25 PM
#112

Jag lider av Österlenskam, det vill säga jag har aldrig tagit mig dithän, fast jag så ofta tänkt tanken…😞

Carmarino
7/16/19, 2:53 PM
#113

Tjusiga bilder Hayabusa. Är du på utflykt? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
7/16/19, 2:56 PM
#114

Vackra bilder, Haväng är så vackert! Har faktiskt varit där. Det är väl också en del får som går omkring där uppe?

[Hayabusa]
7/16/19, 3:06 PM
#115

#113 Tack! Kort utflykt igår 👍

Carmarino
7/16/19, 3:50 PM
#116

#115 Kort är den väl inte egentligen, men en lagom dagsutflykt. Det är ju på rakt motsatta sidan av Skåne. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/16/19, 4:12 PM
#117

#116 Nä, förvisso inte 😉I min värld var det en kort resa, det kan blir väldigt många mer mil bakom ratten. Allt är relativt, så klart. Intressant att se skillnaden mellan västra och östra delen av Skåne. Spenderade stora delar av "lumpen" i de trakterna, så lite känner jag till. Kul att återuppleva den "skånska glesbygden" 😉

[Jimmy.L]
7/16/19, 4:41 PM
#118

Mycket vackra bilder.

Annons:
[VSK]
7/16/19, 5:05 PM
#119

Härliga bilder  👍

Carmarino
7/16/19, 5:05 PM
#120

#117 Ja, 1,5-2 timmars bilfärd är inte så långt egentligen. Fast vägarna dit är väl inte någon höjdare direkt - eller har de fixat dem de senaste åren? Har inte själv varit där på nära 15 år, och vad jag minns så var det ganska små och smala vägar. Eller också valde vi fel väg när vi körde dit. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/17/19, 11:24 PM
#121

#118 & #119 - Tack!

#120 Vägarna håller en normal standard vill jag påstå. Visst, det är landsväg och man kör igenom mindre samhälle osv så det tar sin tid. Samtidigt är det en del av charmen. Trafiken är på sina ställe klart mindre tät vilket bidrar till ett lugnare tempo. Undvik Kiviks marknad, då är det "knökfullt" på vägarna. Jag vill påstå att det finns ett par ställe dit "alla" ska, men de bör man kanske undvika. Finns så mycket annat att se som t ex Forsakar (vattenfall) och skogarna kring Hörröd och Huared. 

Vi körde från Bjäre: Klippan-Ljungbyhed-Höör-Hörby-Degeberga-Brösarp. Efter Hörby körde vi söderut riktning Sjöbo för att ta av mot öst i riktning mot Degeberga. Vi undvek E22:an eftersom vi vill köra på småvägar. 

Dessvärre tog jag inte så många bilder, men jag gör kanske en "bildresa" på egen hand vad det lider.

Skeppskatten Dina
7/18/19, 12:06 AM
#122

Fina bilder Hayabusa! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Hayabusa]
7/18/19, 7:38 AM
#123

#122 Tack!

#114 Stämmer bra, i princip hela området är som en stor fårhage. Inga staket utan det är naturens egna hinder som fungerar som gräns.

[Hayabusa]
7/18/19, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Sommar på Bjäre…

[Hayabusa]
7/18/19, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Det stora blå…

Annons:
Carmarino
7/19/19, 12:46 PM
#126

#124 Härligt. Är det Skäldervikens hamn?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/19/19, 1:15 PM
#127

#126 Visst är det härligt :) Nej, det är Vejbystrands hamn.

Carmarino
7/19/19, 1:37 PM
#128

#127 Aha, där har jag inte varit på väldigt länge - eller överhuvudtaget; minns inte säkert. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/19/19, 3:57 PM
#129

#128 En tur på Bjäre kan vara trevligt 🙂

Carmarino
7/19/19, 4:07 PM
#130

#129 Jag vet. Jag är till hälften från Bjäre och till hälften från Kullabygden (nästan i alla fall). Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/19/19, 4:16 PM
#131

#130 👍

[Jimmy.L]
7/19/19, 5:28 PM
#132

#130 En blandning mellan sött och salt. 🙂

Annons:
Carmarino
7/19/19, 5:49 PM
#133

#132 Nä, det är inte Östersjön. Det är Skälderviken. Där är det bara salt. Saltaste bönan i stan. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
7/19/19, 7:27 PM
#134

😃

[VSK]
7/19/19, 11:26 PM
#135

#130

Kan inte vara möjligt. Sånt stort BB finns inte 🤦‍♂️

Carmarino
7/20/19, 1:50 PM
#136

#135 Här i Skåne finns det. 😉😃

Är född på Ängelholms BB, men uppvuxen i Kullabygden. Plus att de flesta av mina anor kommer från nordvästra Skåne, d.v.s. både Bjärebygden och Kullabygden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/20/19, 1:57 PM
#137

#136

Ska väl va då om man föds i en taxi i full fart 😃

Carmarino
7/20/19, 2:04 PM
#138

#137 Vi släktforskare räknar härkomsten på hur många gener vi har från de olika platserna, inte var vi fysiskt såg dagens ljus. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/20/19, 2:08 PM
#139

#138 Inga "genvägar" med andra ord.😎

Annons:
Carmarino
7/20/19, 2:12 PM
#140

#139 Det beror på hur man ser det. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/28/19, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Kattvik, en liten hamn på Bjärehalvöns norra del.

[Hayabusa]
7/28/19, 6:15 PM
#142

Kameran är riktad västerut och vid horisonten syns södra Halland. Till höger i bild ("kullen") syns delar av Hallandsåsen.

[Hayabusa]
7/28/19, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

*

[Hayabusa]
7/28/19, 6:19 PM
#144

Här är kameran riktad rakt västerut, mot Kattegatt.

[Hayabusa]
7/28/19, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Själva hamnen.

[VSK]
7/28/19, 6:30 PM
#146

Härliga bilder Hayabusa. Ser svalt och skönt ut  👍

Annons:
[Hayabusa]
7/28/19, 6:36 PM
#147

#146 Tack! Nja, varm vind från öst, 26-27 grader i luften. dryga 20 i vattnet. Molnigt men varmt…inga problem för min del :)

Carmarino
7/28/19, 6:36 PM
#148

Har faktiskt varit i Kattvik en gång, men aldrig nere vid hamnen. Hade en klasskompis som bodde där. Det ser ut att vara en trevlig liten hamn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
7/28/19, 6:42 PM
#149

#147

Svalt och skönt mao 😃

[Hayabusa]
7/28/19, 6:47 PM
#150

#148 Mycket trevlig hamn. Har ett välbesökt fik som bl a serverar våfflor. Charmigt och rekommenderas varmt. Dock är bra väder en förutsättning eftersom man sitter ute.

[Hayabusa]
7/28/19, 6:50 PM
#151

#149 Haha, allt är relativt. Åker man dit i november så uppstår en annan känsla av "svalt" :) Det har varit ett märkligt väder här idag.

[Jimmy.L]
7/28/19, 6:55 PM
#152

Jättefina bilder och det ser härligt ut.

[Hayabusa]
7/28/19, 7:04 PM
#153

#152 Tack, det är ett fint ställe. Bra utflyktsmål med massor av smultronställe. Varierande landskap, minst sagt.

Annons:
[VSK]
7/28/19, 7:05 PM
#154

#151

Menar bara att 31 grader är varmare än 27 grader ☝️😃

[Hayabusa]
7/28/19, 7:22 PM
#155

#154 Jo, jag förstod det :) Svårt att jämföra väder, temperatur - det är så många faktorer som spelar in. Det har varit kvavt som sjutton här idag vilket gör att det känns betydligt varmare än 26-27. Normalt sett blåser det väst - nord/väst här dvs en sval bris från havet men med östlig vind (frånlandsvind) blir det helt annorlunda.  Skillnaden mellan stad  en bit in i landet kontra direkt vid kusten finns också.

[VSK]
7/28/19, 8:06 PM
#156

#155

Vet inte om du varit i Fjärilshuset på Haga (08) nån gång. Runt 30 grader och luftfuktighet som gör så det droppar från taket.  Skulle man inte tuppa av så tror jag att jag skulle kunna svettas ut 5 kg på en hel dag där. Är nog det värsta jag varit med om 🤪

[Hayabusa]
7/29/19, 9:35 AM
#157

#156 Ja, där har jag varit en gång - minns hur det var, ganska jobbigt klimat efter ett tag. Även Tropikariet i Göteborg har ett liknande klimat. Skönt i början men efter ett tag blir det lite väl jobbigt. Det är inte temperaturen i sig utan den höga luftfuktigheten som gör det krävande. Som jag upplever det.

[Hayabusa]
7/30/19, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

*

[Göstage]
7/30/19, 5:26 PM
#159

#158 Dramatisk bild!👍

[Hayabusa]
7/30/19, 5:35 PM
#160

#159 Verkligen! Men det upptäckte jag först efteråt. Det  blåste frånlandsvind, därav den "platta" vattenytan och det gav vattnet och sandbotten fina blå-gröna kulörer.

Annons:
[Jimmy.L]
7/30/19, 5:58 PM
#161

#158 Mäktigt.

[Hayabusa]
7/30/19, 6:05 PM
#162

#161 Tack! Ja, det var en lite annorlunda syn…Men, så är det med havet - ständigt annorlunda.

Carmarino
7/30/19, 6:06 PM
#163

Vackert. Är det taget längst inne i bukten, vid Sibirien eller däromkring?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/30/19, 6:12 PM
#164

#163 Nej, det är Vejbystrand.

[Hayabusa]
7/30/19, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#165

Grekland? Nej, bara en helt vanlig dag i Skåne…

Carmarino
7/31/19, 1:23 PM
#166

#164 Aha. Trodde inte att man ser så mycket av bjärekusten därifrån.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/31/19, 2:08 PM
#167

#166 Kameran är riktad rakt västerut och det som syns i horisonten är Kullahalvön. Hade jag vridit kameran lite mer åt höger så hade Kullaberg dykt upp.

Annons:
Carmarino
7/31/19, 2:25 PM
#168

#167 Trodde det var bort mot Torekov. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/3/19, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Ännu en liten hamn på Bjärehalvön, Skepparkroken.

Skeppskatten Dina
8/6/19, 9:20 PM
#170

Fina bilder Hayabusa! 🤗 Håller med om att #158 ser dramatisk ut.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Skeppskatten Dina
8/6/19, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

Gislövs läge.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Jimmy.L]
8/7/19, 6:36 AM
#172

Det är något extra med kusten. 

Fin bild Dina.

[Hayabusa]
8/7/19, 8:23 AM
#173

#170 Tack 🙂

Gislövs Läge, nästan på Sveriges absoluta sydspets.

Skeppskatten Dina
8/7/19, 10:23 PM
#174

#172 Tack Jimmy! #173 Stämmer bra! Jag hade aldrig hört talas om det förrän vi var där med båten.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Annons:
Skeppskatten Dina
8/8/19, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Skanör.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Hayabusa]
8/8/19, 6:42 PM
#176

Fint 👍

Skeppskatten Dina
8/8/19, 7:37 PM
#177

#176 Tack Hayabusa!

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Hayabusa]
1/16/20, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Någonstans på Bjäre…

[Jimmy.L]
1/16/20, 4:16 PM
#179

#178 Räknade du stenarna 😉🤪😃

[Hayabusa]
1/16/20, 4:23 PM
#180

#179 Japp, det var inventering :)

[VSK]
1/16/20, 4:31 PM
#181

Hayabusa är stenrik mao 🙂

Annons:
[Hayabusa]
1/16/20, 5:03 PM
#182

#181 Det kan du ge dig på :)

[VSK]
1/16/20, 7:06 PM
#183

😃

[[eskils_]]
1/21/20, 5:15 PM
#184

#178 Fin bild, men inte så inbjudande för ett dopp… 🤔

Skeppskatten Dina
1/21/20, 10:48 PM
#185

#178 Aldrig fel med havet. 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Hayabusa]
1/22/20, 6:32 AM
#186

#184 Tack! Nja, det är 5,6 grader i vattnet just nu (enligt mätstation 21/1). Inte så badvänligt, nej…men om 5 månader så :)

#185 Så sant som det är sagt :)

[Hayabusa]
1/26/20, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

*

[Hayabusa]
1/26/20, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

*

Annons:
[VSK]
1/26/20, 5:46 PM
#189

#187 #188

Påminner lite om Göta Kanal och nu ska du få vara med på nåt vågat. -vad då ska du snyta dig.

Skeppskatten Dina
1/28/20, 10:24 AM
#190

#187/188 Det gäller att inte stå för nära kanten. 😉

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Hayabusa]
1/28/20, 2:13 PM
#191

#190 Det är sant :) Lite blöt blir man ändå, men för förstagångsbesökare kan det bli en överraskning :)

Skeppskatten Dina
1/30/20, 10:15 PM
#192

#191 Stämmer allt! 😃

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Hayabusa]
2/10/20, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Stormen Ciara drog in över Sverige igår. I NV Skåne fick vi känna av den, även om det inte blev någon direkt katastrof. Idag blåser det fortfarande en del - det var det en vindsurfare som passade på att nyttja :)

[Hayabusa]
2/10/20, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

*

Carmarino
2/10/20, 11:32 AM
#195

Jo, det blåste en hel del igår. Fast jag höll mig inomhus så jag märkte inte så mycket av den.

Mäktiga bilder av vågorna. Det ser dessutom ut att vara rätt högt vattenstånd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2/10/20, 11:50 AM
#196

#195 Det var en jäkla ruskväder - hård vind & regn.  Utan att veta så tror jag att vattenståndet är relativt högt och har varit så en längre tid.  Medelvind just nu, 15 sekundmeter, 25 i vindbyarna.

[Jimmy.L]
2/10/20, 1:21 PM
#197

Härliga stormbilder, Svenska Högarna i Stockholms skärgård hade runt 35 s/m igår.

[VSK]
2/10/20, 2:02 PM
#198

#197

Du passade väl på att vindsurfa lite i den ljumna brisen? 😃

[Jimmy.L]
2/10/20, 2:17 PM
#199

#198 Taggeman var säkert ute i roddbåten.

[VSK]
2/10/20, 2:19 PM
#200

😃

[Hayabusa]
2/12/20, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#201

Ingen bra kvalitet på bilderna, men vädret påverkar negativt. Får skylla på det :) Två vindsurfare passar på att njuta av vind & vågor.

[Hayabusa]
2/12/20, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

På denna bild syns de två till vänster i bild, ganska långt bort.

Annons:
[Hayabusa]
2/15/20, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Igår, fredag14/2, var vädret i NV Skåne på sitt bästa humör på länge. Inte för att det varade så länge, idag är vi tillbaka till regn, rusk & allmänt gråväder. Men det gäller att tillfället i akt, så här följer tre bilder från Helsingborg.  Alla tre är tagna från Norra Hamnen.

[Hayabusa]
2/15/20, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#204

En blick över sundet, mot Helsingör.

[Hayabusa]
2/15/20, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

Norrut, mot Kullahalvön…

Carmarino
2/15/20, 11:49 AM
#206

Var också nere i stan igår. Hade kameran med, men det blev ändå inga bilder. Hann inte med det mellan "programpunkterna" (HD och klippning). Kom aldrig så långt ner som till Norra Hamnen, även om jag var väldigt nära. Parkerade nämligen i Sundstorgsgaraget. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2/15/20, 12:01 PM
#207

#206 Det är en bit bort, men ett tips för parkering. 5:- /timmen och lätt att finna en plats. Jag hade lite hushållsarbete hos yngsta dottern (som är bortrest) och då vill jag kunna stå längre än 2 timmar, 20:- kr för 4 timmar är ju som hittat :) Eftersom vädret var fint var det läge för fotografering också. 

Avslutade det hela med lunch på Roy´s.  👍

[Jimmy.L]
2/15/20, 12:06 PM
#208

Härliga bilder

Carmarino
2/15/20, 12:08 PM
#209

#207 Var är den femkronorsparkeringen? 🙂

Brukar inte vara nere i stan mer än högst ett par timmar åt gången, och då tycker jag Sundstorgsgaraget funkar bra. Det är uppvärmt på vintern/svalt på sommaren och kameraövervakat. Plus att mina ärenden oftast brukar vara inom några minuters promenadavstånd därifrån.

Roy's var det ett tag sedan jag var på. De brukar ha bra mat har jag för mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2/15/20, 12:09 PM
#210

Tack Jimmy!

[[eskils_]]
2/15/20, 12:39 PM
#211

Fina bilder från Skåneland! ☀️

[Hayabusa]
2/15/20, 12:45 PM
#212

#211 Tack!

[Hayabusa]
2/15/20, 12:52 PM
#213

#209 Info skickat.

Skeppskatten Dina
2/15/20, 6:14 PM
#214

Härliga bilder! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Hayabusa]
2/15/20, 10:57 PM
#215

#214 Tack :)

[Hayabusa]
4/3/20, 8:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216

"…a fire in the sky…"

Annons:
[Jimmy.L]
4/3/20, 8:45 AM
#217

Vackert!

[Hayabusa]
4/3/20, 8:47 AM
#218

#217 Tack Jimmy! Det var, så klart, ännu finare i verkligheten. Hela kombinationen med väder, vind & sol skapar en speciell stämning.

[[eskils_]]
4/3/20, 12:20 PM
#219

#216 Häftigt!

[Hayabusa]
4/3/20, 12:24 PM
#220

#219 Visst är det? Tack 🙂

[VSK]
4/3/20, 1:36 PM
#221

#216

Lite Kiss-stämning över det hela 👍

[Hayabusa]
4/3/20, 1:42 PM
#222

#221 Kanske…det var ju ingen "Smoke on the water…" :)

[VSK]
4/3/20, 1:53 PM
#223

#222

Röken kommer senare 😃

Annons:
Skeppskatten Dina
4/4/20, 4:02 PM
#224

#126 Vackert! 👍

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Hayabusa]
4/4/20, 4:05 PM
#225

#224 Kan det vara till mig..? Om ja - tack :)

Skeppskatten Dina
4/4/20, 4:09 PM
#226

#225 Ja, det är till dig! Blev lite fel på siffrorna där. Skall vara #216 såklart. 😃

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Hayabusa]
4/4/20, 4:16 PM
#227

#226 👍

Carmarino
4/15/20, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#228

Det blev ett besök i ett blåsigt Mölle idag. Såg dock inga surfare, så de har tydligen annat för sig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/15/20, 1:43 PM
#229

Du badade väl.

Carmarino
4/15/20, 1:52 PM
#230

Nej, de vågorna är livsfarliga att ge sig ut i - de slår undan benen på en direkt. Sedan var det ju aningen kylslaget både i luften och vattnet också. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
4/15/20, 1:59 PM
#231

Äh du kunde ju doppa tån.

[Hayabusa]
4/15/20, 2:03 PM
#232

6-7 grader i vattnet…brr.

Carmarino
4/15/20, 4:11 PM
#233

#231 Tror inte jag hade kunnat hålla balansen på de hala stenarna. Som barn kunde jag det utan problem, men nu håller inte knäna för det. 😭


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/15/20, 4:12 PM
#234

#232 Är det så pass varmt ändå? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skeppskatten Dina
4/15/20, 5:53 PM
#235

#228 Härliga bilder. 🙂_ Tyvärr så får jag en dålig "flashback" från i somras. Vi låg där med båten i somras när det var alldeles för blåsigt. Det var ingen trevlig upplevelse för hamnen är verkligen urusel i dåligt väder. Annars så är det vackert där. Bättre att åka bil dit._

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
4/15/20, 6:58 PM
#236

#235 Ja, Mölle hamn gör sig bäst i vackert väder. Det är många båtar som fastnat bland stenarna där, när det har blåst "från fel håll". Å andra sidan blåser det nästan alltid där, så det gäller att passa på när vinden kommer från andra hållet, så att hamnen ligger i lä.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skeppskatten Dina
4/15/20, 9:40 PM
#237

#236 🙂☀️

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Annons:
[Hayabusa]
4/15/20, 11:22 PM
#238

#234 Ja, 6-8 grader - där ligger det ungefär. Surfbart? Jadå, det finns en hel del som surfar så länge det är isfritt. Personligen föredrar jag lite varmare :) 

(eller mkt varmare t om)

Fina bilder 👍 Mölle och Kullaberg är väldigt grannt.

Carmarino
4/16/20, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

#238 Jo, jag vet att surfarna är ett tåligt släkte - dock iklädda våtdräkt. Det här fotot tog jag i Mölle den 5 december för en hel del år sedan. Just där, vid hamninloppet, lär vågorna vara som bäst.

Själv hade jag inte vågat mig i där, för jag vet av egen erfarenhet hur smärtsamt det är att bli uppspolad på en klippa av en stor våg.

Ja, Mölle och Kullaberg tillhör definitiv mina favoritplatser (efter Arild).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/16/20, 10:53 AM
#240

#239 Så är det :)

Rent generellt så tycker jag att hela NV Skåne, med Kullahalvön & Bjäre, har otroligt mkt att erbjuda i naturupplevelser mm. Närheten till Danmark, om man vill uppleva lite annan kultur, är ett plus.

Carmarino
4/16/20, 11:08 AM
#241

#240 Ja, det är en bra plats att bo på - nära till det mesta. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/16/20, 11:13 AM
#242

#241 Vi har närmare till såväl Köpenhamn som Berlin än Stockholm.

Carmarino
4/16/20, 11:17 AM
#243

#242 Ja, Stockholm ligger lite avsides. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: