Annons:
Etikettfåglar
Läst 1149 ggr
[VSK]
2/24/18, 8:20 PM

Typ så här: Det är min mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske blåmesen tänker.

Annons:
[Jimmy.L]
2/24/18, 8:26 PM
#1

Fågelsmörgåsbord.

[Carpinus]1
2/24/18, 8:28 PM
#2

Var är mesosten?

[VSK]
2/24/18, 8:32 PM
#3

Mesosten är slut.

Pyttelite
2/24/18, 8:33 PM
#4

Tänk att det kan bli en sån fin fågel av ett solrosfrö!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[VSK]
2/24/18, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

😃

Ja se på fasen, här är bildbeviset.

Pyttelite
2/24/18, 8:54 PM
#6

Fint med kläckningsbilder 😃förövrigt väldigt fina bilder …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[VSK]
2/24/18, 9:00 PM
#7

Tänk om det är en förklädd aliens 😮

Tjeja
2/24/18, 9:04 PM
#8

 #0  Oj så fin detaljerad bild av en så fin välvårdad lite pippi! 😍 Vad hände i #5 ? Vände den på sig bara eller är det en annan vildare individ? 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
2/24/18, 9:07 PM
#9

#8

Den lille tuffingen trodde nog jag skulle norpa krubbet 😉

Tror det är samma fågel som i TS. Jag brukar inte döpa om mina bilder så de heter det kameran döper de till så det går ju ta reda på.

Tjeja
2/24/18, 9:12 PM
#10

#9 Tja du får kolla på bildserien och säga vad du tror! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
2/24/18, 9:21 PM
#11

#10

Första bilden heter 8019 och andra 8029 så jag tror det är samma pippi. Har en del bilder på den så.

Tjeja
2/24/18, 9:25 PM
#12

ah ok! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
2/25/18, 5:13 PM
#13

Blåmes är en av mina favoritfåglar. Kanske för att det är en av få som jag oftast kommer ihåg namnet på. 😃Fast de är ju vackra också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tjeja
2/25/18, 6:52 PM
#14

#13 Blåmes borde blivit Svensk Nationalfågel tycker jag! Ingen annan pippi är mer träffande för Sverige och svenskarna! På både gott och ont.. 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
2/26/18, 7:50 AM
#15

#14

👍

perk
2/26/18, 11:17 AM
#16

#14 Ja vi kanske är lite mesiga vi svenskar, men det får väl duga med nattsvart också 😛

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Taggeman
2/26/18, 11:24 AM
#17

🤔_ _ _ 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

kamera0710
2/26/18, 12:20 PM
#18

Härliga bilder på en härlig fågel!

[VSK]
2/26/18, 2:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18

Tack 🙂

Jag fortsätter väl på det mesiga spåret med en till bild.

Taggeman
2/26/18, 2:25 PM
#20

#19 Vilken härlig kvalité på bilderna.👍
🤤

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[VSK]
2/26/18, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20

Så länge det är över 11 meter så sitter oftast fokus, men ju kortare avstånd ju mer frontfokusering. Kamerahuset är så felinställt nu så jag kan inte ens fota med 70-200. Får ca 2-3 meter frontfokusering på 35 m avstånd.

Här fotat med stativ på ca 2.5 m avstånd. Det enda jag gjort är att trycka in avtryckaren så den ska hitta fokus, och sen kör jag med timer för att utesluta skakoskärpa. Som synes så lever AF eget liv 😭

[VSK]
2/26/18, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Pippin drömmer sig bort och vill ha vår.

Taggeman
2/26/18, 2:45 PM
#23

#21 Jobbigt när man inte får ordning på AF. 😡
När man har fått den där extra bra bilden i sökaren o sen ser det ut som skit framför datorn😕.
Hoppas det löser sig. för dig.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
2/26/18, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23

Man är rätt trött på allt jäkla strul man haft. När jag fick tillbaka kameran efter de skulle kalibrerat både objektiv och kamerahus, så provfotade jag lite och skickade tillbaka kameran igen, då det inte gick att använda kameran på kortare avstånd. När jag fick tillbaka kameran andra gången så var det än värre samt fullt med damm i kamerahuset.

Kan som sagt inte fota med 70-200 längre för det blir out of range på fokuseringen. 

Har inte orkat testa mina andra objektiv (35, 50, 17-55 och 90 mm) för det sliter tillräckligt att springa ute i kylan och fota med 200-500 men har kört de i kalibreringsprogrammet iaf och på de avståndet blev det okej, men ju mer tele ju mer ser man problemen. 

Så här vill man att iaf 90% av fokus ska sitta på alla bilder. Nu år det precis tvärsom. Orkar inte förminska bilden igen så det får bli 2048 pxl bred.

Pyttelite
2/26/18, 3:38 PM
#25

Härlig vinkel annars är det extremt tråkigt när det inte fungerar trots att man lämnat till fackman och damm ska överhuvudtaget inte förekomma efter en reparation/ kalibrering.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[VSK]
2/26/18, 3:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Lycklig som få så har jag fått låna ett exakt likadant kamerahus som jag själv har precis nyss (kompis frus kamerahus). Tog 13 exponeringar och 100% träffade rätt. Här är inte alla 13 exponeringar med men man ser. Jämför med min kamera #21

Stativ, A, timer, största bländare, en fokuspunkt centrum, betonggolv, dagsljus (balkongen), täckt sökare. Nikon säger att det inte är nåt fel på min kamera 😃

Pyttelite
2/26/18, 8:27 PM
#27

Nähä konstigt att de har så dåliga kamerahus då - trodde de var ett företag med kvalitet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[VSK]
2/26/18, 8:31 PM
#28

#27

Hårdvara kan ju gå sönder oavsett tillverkare och märke. Det är ju servicen som felar. Nikon hade fått väldigt dålig kritik här i Sverige (Solna) förra året, och han jag var i kontakt med först av alla, sa att de hade gallrat ur samt skärpt till sig.

Pyttelite
2/26/18, 9:05 PM
#29

De kanske skulle skärpa till sig lite till då …😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[VSK]
2/26/18, 9:12 PM
#30

👍

Skeppskatten Dina
3/4/18, 1:12 PM
#31

Helt otroliga bilder fastän att du har problem med AF. 🙂_ Tråkigt när det inte fungerar som det ska. Då vet jag att jag inte skall köpa från Nikon. Letar efter en ny systemkamera._

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[VSK]
3/4/18, 4:11 PM
#32

#31

Har bollat detta vidare till stället jag köpte kamerahuset, och de har lovat att jag skall få svar nu i veckan vad som händer och fötter. Men visst är det för jävligt detta som Nikon gjort. 

Är inget fel På Nikon i sig (hårdvaran). Allt kan gå sönder, men här fallerar servicen, vilket är AO med bra service.

Skeppskatten Dina
3/4/18, 6:23 PM
#33

# 32 Håller alla tummar och "tassar" för att det löser sig för dig till det bästa.

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[VSK]
3/4/18, 6:25 PM
#34

🙂

Annons:
Tjeja
8/20/18, 8:52 PM
#35

Fantastiska bilder hela vägen! Speciellt #19 där man ju ser varje liten "fiber" i fjäderdräkten t o m! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
8/21/18, 7:12 AM
#36

#35

Visste inte det hette fiber 😃

(Orkar inte läsa igenom tråden och se vad jag skrivit men fick iaf nytt kamerahus av Nikon och har labbat en del med olika firmware och batterier, så nu funkar det okej. Men starkt solsken så kan det strula rejält men det kan det göra för alla kameror och långa distanser. 

Har varit en hel del strul, bland annat så glömde de fetta in packningen på mitt "fågelobjektiv" så detta fick gå tillbaka osv. Har även köpt de nya batterierna (grå) för de är gjorda för lite mer kräm och objektiv med elektromagnetisk bländare är de jag haft strul med).

Femte gången gillt heter det väl 🙂

[[eskils_]]
8/21/18, 2:11 PM
#37

Bra bilder blev det hursomhelst! Gillar också blåmesar, för de är söta och glada och har alltid god aptit.

[VSK]
8/21/18, 2:21 PM
#38

Blåmesar är fina små dunbollar. Inte många månader kvar innan man hänger ut mat till de samt tar några bilder.

Mooniq
8/21/18, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Där jag bodde tidigare så blev jag uppfostrad av småfåglarna. Satt en dag vid datorn och jag hörde ett knackande, fatta inte vad det var men efter några knackningar så tittade jag mot altandörren - och jodå - jag e nog den trögaste tvåfotingen som existerar - det blev sesamfrön till dem -det var det jag hade hemma.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Carmarino
8/21/18, 4:16 PM
#40

#39 Vilken min! 😃

Den påminner lite om den här:


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mooniq
8/21/18, 4:24 PM
#41

#39 Carmarino - jag vet 😃 tankebubblan är tydlig.  MAT - nu! Trögnisse. Talgoxarna så lika förtretade ut, som värst var dom 3 stycken på rad som knackade på rutan men jag hann aldrig ta nåt kort, tyvärr.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Grodan
8/21/18, 4:32 PM
#42

#19 ❤️

#39 #40 LOL


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Carmarino
8/21/18, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#41 De lär sig snabbt vem som är generös med mat. 🙂

För flera år sedan var det en riktigt getingsommar, så jag satte ut sockervatten till dem på balkongen, för att de skulle hålla sig utomhus. En dag kom det in en geting och surrade runt huvudet på mig både länge och väl. När jag kollade på balkongen så var vattnet slut. Så de andra hade tydligen skickat in en "budbärare" för att tala om att det var dags för påfyllning. 😃

(Det var inte getingarna på bilden. Den är tagen vid ett annat tillfälle, och sockret är utblandat med röd saft.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
8/21/18, 8:13 PM
#44

#39

😃👍

Tjeja
8/21/18, 9:32 PM
#45

😂❤️pippifåglar! hi hi

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
8/22/18, 1:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#43 Letade efter ett annat foto när jag hittade det här fotot, som jag tagit sommaren när jag matade getingarna. Såg att det var 1999, så tydligen var det en riktig getingsommar det året - eller också var det då getingarna hade byggt bo i tegelväggen på balkongen. Åtminstone tror jag att de hade gjort det; såg dem komma ut ur och flyga in i ett litet hål mellan tegelstenarna.

(Bilden är scannad från ett analogt foto.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
8/22/18, 4:44 PM
#47

#46 bläää!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
8/22/18, 5:04 PM
#48

#47 Utan bin och getingar hade vi haft betydligt färre grönsaker, frukt och bär. De är viktiga i naturen och de gjorde mig inget, utan höll sig på balkongen. Ja, förutom då när jag hade glömt fylla på vatten förstås. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tjeja
8/22/18, 6:44 PM
#49

#48 … inte getingarna! . de är inga pollinerare som bina utan de är rovdjur som gladeligen dödar bin!

Getingar kan må hända vara bra mat till endel fåglar, men samma enorma nytta som bin och andra pollinerare gör de inte tyvärr.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
8/22/18, 6:50 PM
#50

#49 "Getingarna är viktiga pollinerare av bär, frukt och blommande växter. Dessutom är de rovdjur och fångar larver som annars hade utvecklats till skadeinsekter, som till exempel skadeinsekten Äpplevecklare som angriper våra äppelträd."
https://www.wildlifegarden.se/levande-tradgard/om-getingar.html

"Getingarna besöker våra vanligaste frukt- och bärväxter, som äpple, päron, plommon, körsbär, jordgubbar, liksom hallon och björnbär, som tillhör familjen rosväxter och också pollineras av dem."
https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/insekterochspindeldjur/steklargetingar/getingar.131.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
8/22/18, 7:10 PM
#51

🤔

Jag vägrar gilla getingar! 😡😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
8/22/18, 7:23 PM
#52

Du behöver inte gilla dem. Det räcker att du tolererar dem. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: