Annons:
Etikettfåglar
Läst 804 ggr
perk
11/15/17, 10:16 AM

Tofsmes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar ha besök av Tofsmesar ibland.

Lite dålig skärpa och brusig.

🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
[VSK]
11/15/17, 10:23 AM
#1

Otroligt tjusig fågel detta. Att det blir lite brusigt hör årstiden till.

[Jimmy.L]
11/15/17, 10:27 AM
#2

Vacker bild.

Fransu
11/15/17, 11:36 AM
#3

Vilken liten tuffing! Fin bild.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kamera0710
11/15/17, 11:43 AM
#4

En härlig fågel! Synd att den oftast inte vill sitta still!

kamera0710
11/15/17, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lånar en bild till av nätbekanta Ewa Grunditz Lilliesköld‎.

[VSK]
11/15/17, 2:57 PM
#6

#5

Vad har hon för kamera?

Annons:
kamera0710
11/15/17, 3:41 PM
#7

#6 Har just frågat henne, återkommer.

kamera0710
11/15/17, 3:49 PM
#8

#6 Citerar hennes svar: "Jag har min Canon 80D och mitt Tamron 150-600mm. Inga märkvärdigheter men det funkar bra!"

[VSK]
11/15/17, 3:54 PM
#9

#8

Där ser man. Har själv haft första (och andra) versionen av Tamron 150-600.

Jag kan inte Canon, men om det är en APS-C så kan du hälsa henne att bäst skärpa med det objektivet på en APS-C är bländare 8. Kan ju va bra å veta ibland om man vill ha ut max skärpa (kontrast) om hon inte redan vet det.

kamera0710
11/15/17, 4:00 PM
#10

#9 Tack! Ska framföra det.

[VSK]
11/15/17, 4:17 PM
#11

Skulle det va en FF så brukar man ju få blända ned mer än på APS-C för att få skarpare kanter, men gissar att max mittenskärpa ligger runt bländare f/8 ändå. Möjligt kanske Bländare 11. Oftast med såna här telezoomare så är inte kantskärpan så superviktig.

Vet inte om hon haft detta objektiv länge eller inte, men eftersom jag haft detta objektiv själv så kan jag tipsa om att om hon tänkt fota där det kan vara dammigt så är det en stor fördel att sätta på nån form av filter på frontlinsen, för objektivet är lite av en dammsugare och en hel del damm samlas innanför frontlinsen efter tid, och frontfilter minimerar inträngande av damm framifrån sett. Det kommer sugas in damm ändå men tar längre tid med filter på. 

Små dammkorn på insidan av frontlinsen syns inte ens på bild, men det blir det för mkt damm så kommer det sänka kontrasten (skärpan) och då måste objektivet in på rengöring. Ska man ta bort frontlinsen för rengöring så måste man vara superförsiktig för det sitter tre grupper med skimsbrickor där och alla tre "högarna" är sällan lika tjocka. Så gör hon fel och får alla skimsbrickor blandat på bordet så går det inte ställa in skärpan utan projektor. 

Ska man göra rent själv och minimera att blanda ihop skimsbrickorna så är den bästa lösningen att ha objektivet stående på bordet med frontlinsen nedåt och lyfta på objektivet men ha frontlinsen kvar på bordet (tre skruvar för ringen och tre för frontlinsen). Då blir det tre högar med skimsbrickor. Man får numrera högarna 1,2 och tre, och numrera skimsbricksplatserna på objektivet med 1,2 och 3, och absolut inte blanda ihop siffrorna.

Kanske lite överkurs men tänkte jag kunde dela med mig av den informationen att det är värt med frontfilter. Likaså när man tar bort objektivet från kamerahuset så skall minsta brännvidd vara samt man låser objektivet i "transportläge" (150 mm).

Sorry för OT….

[VSK]
11/15/17, 4:20 PM
#12

Tillägg. Rekommenderar att inte göra rent frontlinsens insida om man inte vet vad man gör. De tunnaste skimsbrickorna går knappt ta i utan de viks. Bättre lämna in för rengöring isf.

Upp till toppen
Annons: