Bildreportage Lilla kanalresan Göta kanal del 2
Visste inte att du var så vithårig, och att du hade damsällskap med dig på resan. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Lunchen påbörjades lite sen och detta serverades.
Klassisk Toast Skagen, Kuvertbröd, Plommonbakad gårdsgris med svartvinbärsgelé från Brunneby, kryddstekt potatis och gräddsky.
Alla fick bestämda platser, jag hamnade vid ett bord tillsammans med ett amerikansk par och ett danskt par samt 1 svensk till.
Fick vem som helst knalla in och prata med kaptenen, eller hade du specialtillstånd?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Utefter hela den grävda kanalen står det numrerade alnstenar av huggen kalksten. Mellan varje alnsten är det tusen alnar, vilket kan översättas med att det är 594 meter mellan varje sådan sten. Skjutskarlarna som drog skeppen med oxar tog betalt per sten. Den dåvarande avgiften vid 1800-talets början var 8 öre för 1000 alnar, alltså för varje 594 meter de rörde sig emellan. http://www.gotakanal.se/sv/142437/Alnstenar-Gota-kanal/
#51 Gissar att kaptenen får skälla rätt ofta på de här turerna. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Trevligt reportage, och starkt gjort att göra den här trippen! Göta kanal och Hurtigruten är väl annars ofta sådan resor som många drömmer om men aldrig kommer iväg på…
Nej det är ingen ny rullbro utan en stämport. Vid reparationer var stämportarna nödvändiga att sätta i för att kunna tömma kanalen på vatten, eftersom Göta kanal har flera långa sträckor utan slussar. Utan dessa portar skulle kanalen behövt tömmas på enorma mängder vatten vid reparationsarbeten. De fungerade också som en automatisk stängningsanordning vid ett större läckage eller bristning av kanalbanken. Vattensuget gjorde att stämportarna slog igen och förhindrade översvämningar.
Jag missade Oscar slussen som tog oss 4,8 meter ner då jag bytte om till middagen.
Vilken otrolig tråd med massor med bilder (och arbete bakom). Förstår att det måste ha varit en underbar resa du gjorde. Vet inte vad jag skall säga, är helt häpen på det arbete du lagt ned för att visa oss dessa bilder. 🙂👍
Tack VSK det är ju som du vet ändå få av alla bilderna jag tog.
#110
Ja, samt jag vet vilket arbete det är att redigera samt lägga ut (utöver fotandet, se till så att batterier och minneskort är okej).
Visst kunde du inte fota medan du laddar din kamera, eller hade du köpt separat laddare? Vet du har två batterier iaf. Vet din modell ur box laddas med USB-kabel. Senaste modellen går att ladda medan man fotar har jag för mig.
Jag laddade batterierna hemma och sedan även på hotellet, men det fanns kontakter i hytten det blev jag förvånad över.
Tur med lite 220V i båten då mao 🙂
Ja verkligen, det trodde jag inte, men det måste nog finnas för dom som vill kunna ladda sin mobil eller annat.
Ja, så är det nog.
Roligt att se alla bilderna. Det måste ha varit en helt fantastisk upplevelse, och maten verkar ha varit både god och riklig. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja det var härligt att glida fram sakta på kanalen och äta god mat.
Hur var sammansättningen av medpassagerare - motsvarade det vad du hade tänkt dig? Och hur var fördelningen mellan svenska resenärer och utländska turister? (Du kanske redan har skrivit om det, men i så fall har jag missat det!)
Det var 4 tyskar, två amerikanare och två danskar resten var svenskar och vi var över 30 passagerare ombord.
Jag fick det amerikanska och danska paret vid mitt bord vid lunch och middagen.
Medelåldern är hög men det fanns ett par som var under 30 år.