Annons:
Etikettövrigt
Läst 3277 ggr
[VSK]
9/4/16, 1:48 AM

Färgglad himmel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Märkliga färger. Tror aldrig jag sett liknande färgschema förut.

Annons:
Florrpan
9/4/16, 3:10 AM
#1

Ser detta färgschema nästan varje gång jag fotar norrsken.

[Jimmy.L]
9/4/16, 7:08 AM
#2

Vacker norrsken.

[VSK]
9/4/16, 9:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1

Okej. Jag har mest sett bilder på norrsken och de jag sett har inte haft så mkt blålia i sig. Det var precis så jag såg detta med blotta ögat och då var det de gröna som syntes svagt. 

Rymden blev grön först (på bilden) innan detta kom. Kan visa.

#3

Ja de är magiska. Varje gång jag ser andras bilder så blir det wow. 

Ganska ofärgad bild.

[VSK]
9/4/16, 9:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här lite mer grönt i (ändå så tog jag bort lite grönt i Photoshop).

Marr
9/4/16, 9:19 AM
#5

Åh du fångade norrskenet vad roligt & hemskt vackert!👍

Fick du med ett ufo också?😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
9/4/16, 9:29 AM
#6

#5

He he,… 😃

Nädå, det är ett litet flygplan.

Annons:
kamera0710
9/4/16, 12:42 PM
#7

Utomjordingarna attackerar!!!

[VSK]
9/4/16, 12:43 PM
#8

😃

Marr
9/5/16, 9:49 AM
#9

Vovve & jag tar på oss foliehattarna nu, för nu drar det jäsingen ihop sig på allvar!😂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
9/5/16, 9:53 AM
#10

😃

DesK
9/6/16, 5:10 PM
#11

Åh, vad tjusigt! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[VSK]
9/6/16, 5:16 PM
#12

Tack 🙂

Magi-cat
9/12/16, 9:28 PM
#13

Oh vad fint! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[VSK]
9/12/16, 11:08 PM
#14

Tackar 🙂

[Nomen Nescio]
12/31/16, 8:13 AM
#15

Idag nyårsafton (Gott Nytt!) visar SVT2 "Norrskensjakten" del 1 klockan 14.00 och del 2 16.05. Handlar om norrskensfotografering.

Marr
12/31/16, 8:20 AM
#16

#15 Åh vad roligt! Tack för tipset!👍

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
12/31/16, 8:35 AM
#17

#15

Tack för den infon.

Jag skall genast sätta på inspelningstimern, då jag annars kommer missa del två.

[Nomen Nescio]
12/31/16, 8:49 AM
#18

Spelar nog också in, men programmen går även att se i repris den 2 januari om man råkar missa dem.

[VSK]
12/31/16, 8:55 AM
#19

#18

Jo men då ska man ju komma ihåg det oxå ☺️

Satellitmottagaren är programmerad och klar. Brukar sällan kolla på "svensk" TV, så jag bugar och bockar för tipset.

[Nomen Nescio]
12/31/16, 8:58 AM
#20

#16 och #19 Tack själva - vi får hoppas att det blir fina bilder och bra tips! (Även om man knappast får bruk av de senare på mina breddgrader…)

Annons:
[Nomen Nescio]
1/2/17, 11:19 PM
#21

#20 Dessvärre var norrskensprogrammet en riktig besvikelse. Bara en massa kallprat - jag gav upp efter tre av de fyra sändningstimmarna. Då hade man fått se en skymt av ett norrsken avfilmat genom stillbildskamerans sökare. De hade kunnat klippa ner det hela till ett tjugo minuters program… 😕

[VSK]
1/2/17, 11:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag började kolla på det programmet men det jag såg så handlade det mer om tofsar till skorna än norrsken. Synd, då det sällan är såna tilltänkta filmer att se mig veterligen.

Inget norrsken på bild men den är nytagen iaf. Tyvärr tunna moln i vägen. Får se om det går skicka upp bilden eller om jag måste förminska den.

Marr
1/3/17, 10:16 AM
#23

Fint Vsk…man ser Orions bälte.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

DesK
1/3/17, 10:20 AM
#24

Jag ser tyvärr bara en svart bild å paddan, får kolla senare i datorn.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
1/3/17, 10:22 AM
#25

"20 procent fler engelsmän besökte Norrbotten under 2016 jämfört med året innan och en av orsakerna är Norrskenet och en rejäl vinter, enligt turistorganisationen Swedish Lapland, skriver NSD."---

TT

"– Norrskenet har den absolut största dragningskraften. Vintern är på frammarsch. Om man förenklar det så var vi en midnattsolsdestination. Man var på väg till solen och Nordkap. Nu är vi en destination där norrskenet lockar hit människor."---

http://www.nsd.se/nyheter/boden/allt-fler-engelsman-hittar-till-lanet-10375930.aspx

[VSK]
1/3/17, 10:22 AM
#26

Man måste trycka på bilden. Bilden är i sin originalstorlek.

Marr
1/3/17, 10:29 AM
#27

Ja det var lite av en besvikelse med allt kallprat i bilen & mindre av norrsken. Men det var ju repriser så har sett programmet i omgångar. Lite mysigt var det allt ändå.😉

Lärt mig fota norrsken? Nähä inte alls…😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Carmarino
1/3/17, 5:26 PM
#28

#22 Orion är min favoritstjärnbild. På vintern ser jag den från balkongen på kvällen/natten. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/3/17, 5:50 PM
#29

Fast Orions bälte, eller de tre vise männen, är inte tre stjärnor utan fyra men den fjärde syns inte med blotta ögat 🙂

Carmarino
1/3/17, 6:04 PM
#30

#29 Det finns säkert en massa fler stjärnor i Orions bälte som inte syns med blotta ögat. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/3/17, 6:07 PM
#31

#30

Möjligt, men minns jag rätt så fanns det endast en till som tillhör "stjärnbilden". Jag får googla vid tillfälle 🙂

Carmarino
1/3/17, 6:29 PM
#32

För en hel del år sedan var jag på Experimentarium i Köpenhamn. Där kunde man bl.a. se hur stjärnbilderna såg ut "från andra vinklar", och det var verkligen intressant. Man behövde inte flytta sig långt åt sidan för att stjärnbilden skulle vara helt oigenkännelig. Stjärnorna ligger inte ens i närheten av varandra. Minns inte om Orion var med där, men jag har för mig att i alla fall Karlavagnens stjärnor ligger många många ljusår ifrån varandra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/3/17, 6:34 PM
#33

#32

Sånt hade varit intressant att få besöka. 

Smått avis nu 🤦‍♂️😭

Marr
1/3/17, 6:35 PM
#34

Tycker denna är ganska bra, i länken kan man klicka vidare på stjärnbilderna å så…jag har också Orion framför min balkong i söderläge på kvällen/natten som du Carmarino. 🙂

http://www.upplandsstiftelsen.se/tips-for-friluftslivet/lar-dig-hitta-pa-stjarnhimlen__5086

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Carmarino
1/3/17, 6:46 PM
#35

Har en app som heter Sky Map på telefonen. Då kan man bara hålla upp telefonen mot himlen och få veta vilka stjärnor/planeter/stjärnbilder m.m. som finns just där. Hade det varit stjärnklart nu så hade jag sett Orion snett uppe till höger från balkongen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
1/3/17, 7:03 PM
#36

Apropå färgglad himmel: på fotografen Sean R. Heaveys hemsida finns det några riktiga skådespel på himlavalvet! Kolla t.ex. in gallerierna "Sky, clouds and the world above" och "Big sky country".

[VSK]
1/3/17, 7:10 PM
#37

#36

En vild gissning är att denne fotograf bor nånstans i USA där det brukar vara mkt orkaner mm. Grymma bilder.

[Nomen Nescio]
1/3/17, 7:13 PM
#38

#37 Han lär främst hålla till i Montana.

[VSK]
1/3/17, 7:18 PM
#39

#38

Jag måste faktiskt erkänna att jag inte vet om det brukar vara tornados i Montana eller inte. Men å andra sidan oavsett svar, så har han nog tillgång till bil. Det finns ju tornadojägare där.

[Nomen Nescio]
1/3/17, 7:32 PM
#40

#39 De är visst inte så frekventa där - ungefär åtta per säsong. Fast han kan ju röra på sig till andra områden också!

[VSK]
1/3/17, 9:17 PM
#41

🙂👍

Annons:
[VSK]
2/5/17, 11:05 PM
#43

#42

Om du vinner väldans mkt pengar på trav så kanske det räcker till en resa oxå efter det du köpt kameran. Jag åtar mig det fasansfulla jobbet att bära dina väskor ☝️

[Nomen Nescio]
2/5/17, 11:09 PM
#44

Men plånboken kan jag bära själv, för den kommer att vara tyngst…🥳

[VSK]
2/5/17, 11:14 PM
#45

😃👍

[Carpinus]1
3/22/17, 8:28 AM
#46

Det har synts norrsken i molnfria delar av landet långt ner i södra Sverige i natt, och förutsättningarna sägs vara goda för norrsken även den kommande natten.  Kanske kan vara idé att ta en titt ut genom fönstret under senkvällen?

[VSK]
3/22/17, 9:57 AM
#47

#46

Jag läste att detta kunde ses igår men var för sleten för att ge mig ut. Förvisso så var det så långt söderut så jag hade nog kunnat se från balkongen.

[Carpinus]1
3/22/17, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#48

Både för tidigt och för mulet för norrsken här, men solnedgången var också rätt färgstark.

Annons:
[Carpinus]1
3/22/17, 10:36 PM
#49

Kyligt och stjärnklart här i Göteborgstrakten, men inget sken - ännu…

[VSK]
3/23/17, 9:36 AM
#50

#48

Häftig himmel

Carmarino
3/23/17, 11:01 AM
#51

Glömde helt bort att kolla efter norrsken, men jag tror inte det når så långt söderut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
11/8/17, 3:39 PM
#52

Det går mot norrskenstider igen, och i natt sågs det i Stockholm vilket är intressant, eftersom stadens ljus annars brukar sluka stjärnhimmel och norrsken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wyGBd/anton-fangade-unika-norrskenet-over-stockholm

[VSK]
11/8/17, 4:20 PM
#53

Härliga tider, gyllene tider 🙂

[VSK]
10/8/18, 5:32 PM
#55

#54

Har sett en del bilder tagna igår kväll. Dock var jag zombie så jag höll mig hemma.

Annons:
[Göstage]
10/8/18, 5:41 PM
#56

Du skenar nog ut i stjärnekvällen när det blir dags nästa gång…😉

[VSK]
10/8/18, 5:49 PM
#57

#56

Kanske, kanske inte. Den som lever får se 🙂

[Göstage]
1/23/22, 7:53 PM
#58

Kommer det att bli fler norrskensbilder på Mina foton iFokus framöver?

Förra helgens kraftiga norrsken över så gott som hela landet var ingen engångshändelse. Det är mer att vänta de närmaste åren, enligt experterna. – Det beror
[Göstage]
2/13/22, 11:33 AM
#59

Tips för bra norrskensbilder.

Norrskensnätterna fortsätter att sprida ljus i stora delar av landet. Här är tio tips för att fånga det på bild: 1. Norrskensprognosen Det finns en rad appar
[Göstage]
2/13/22, 7:46 PM
#60

#59 Även mobilkameran kan till nöds duga till att fånga norrskenet.

En relativt ny mobiltelefon, som går att ställa om för nattfotografering, fungerar fint för norrskensbilder i sociala medier. Men en systemkamera med ett ljuskänsligt objektiv är svårslaget, enligt expertisen.
Fornöga
8/18/22, 9:18 AM
#61

Kraftigt norrsken synligt långt ner på kontinenten att vänta de kommande två nätterna. Tyvärr verkar det samtidigt vara risk för mulen himmel här...


Re:tired.

Er ventet å gi nordlys langt sør i Europa.
  • Redigerat 8/18/22, 9:18 AM av Fornöga
majlar
8/20/22, 9:11 AM
#62

WOW så fint, önskar att jag fick fota norrsken. Men hittills har det inte kommit något i mitt kameraöga.

Annons:
Fornöga
9/6/22, 10:31 AM
#63

Norrsken långt ner i norra Götaland de senaste nätterna.


Re:tired.

Under helgen har norrsken kunnat skådas så långt ner som i Bohuslän. Under natten mellan söndagen och måndagen kunde man njuta av den här utsikten i Lysekil – och norrskenet kan stanna kvar i flera dagar.
Carmarino
9/6/22, 10:38 AM
#64

#63: Det lär ha synts i mellersta Skåne också, men inte särskilt skarpt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
9/30/22, 8:47 AM
#65

Gott hopp om norrsken (vid siktigt väder) i helgen i stora delar av norden.


Re:tired.

Til helgen er det varslet like stor sannsynlighet for nordlys i Oslo som det er i Tromsø.
Draken
9/30/22, 10:13 AM
#66

Norrskenet är otroligt vackert.

När jag var ung, så tyckte jag inte att det var så speciellt, eftersom jag är uppvuxen i Nord Norge, och där är det ganska vanligt med norrsken.

Men nu när jag har bott i Sverige i över 30 år, så ser jag lite annorlunda på det 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
2/27/23, 9:29 PM
#67

Igår kväll lyste norrsken över hela vårt land, och förhållandena skall vara lika bra ikväll, så man kanske skulle ta och glutta ut genom fönstret?


Re:tired.

Under gårdagskvällen och natten syntes norrsken på flera platser i Västsverige. När Jonas Holmberg fick reda på detta begav han sig ut och lyckades fånga skådespelet över Stamsjön i Lerum. – Det var en häftig show, säger han.
Fornöga
9/8/23, 7:51 AM
#68

Goda chanser till norrsken i norra delarna av landet nu efter ökad solaktivitet.

Källa.


Re:tired.

Det mäktiga polarskenet är på ingång i norra Sverige. I februari fångades en meteor som brakade rakt genom en norrskensbåge i Kiruna – och frågan är om någon kan toppa det i höst?
Upp till toppen
Annons: