Annons:
Etikettväxter
Läst 1946 ggr
Carmarino
5/3/16, 4:41 PM

Spirea

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är snart sommaren här. Spirean har börjat blomma. När jag var barn kallade jag den för examensblomma för den brukade börja blomma lagom till skolan slutade i början av juni. Nu börjar den lite tidigare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
5/3/16, 4:56 PM
#1

Vackert!

[Jimmy.L]
5/3/16, 5:09 PM
#2

Jättefina.

Carmarino
5/3/16, 6:09 PM
#3

#1 och #2 Tack.

Blommorna på bilden ser större ut än vad de är i verkligheten. Har inte själv tittat så noga på dem tidigare, men nu när de är förstorade så tycker jag att de ser väldigt "somriga" ut. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/3/16, 6:35 PM
#4

Det är nästan så att bilden luktar 🙂👍

Sabinan
5/4/16, 12:00 AM
#5

Åh, vilken trevlig bild.
Här på västkusten har jag ännu inte sett någon spirea blomma ännu, bara knoppar och ljusgröna, späda blad.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Carmarino
5/4/16, 11:05 AM
#6

#4 Önskar att de hade gjort det i verkligheten också, men de har inte börjat med det ännu. Annars känns doften rätt tydligt. Brukar ta några extra "sniff" när jag går förbi. I måndags såg jag förresten att rapsen börjat blomma nu också, så snart börjar den också dofta sommar. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
5/4/16, 11:09 AM
#7

#5 Tack.
Håll ut, snart blommar de hos er också, med tanke på att värmen är på väg.
Ska försöka få tillfälle att ge mig ut i bokskogen också, för jag misstänker att löven börjat spricka ut redan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/6/16, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tog ett foto på lite längre håll. Här syns det bättre att blommorna inte är så stora. Fast bilden är lite suddig - det blåste som vanligt. Tyvärr har de inte börjat dofta än.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
5/6/16, 3:32 PM
#9

Så fina

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
5/6/16, 3:38 PM
#10

#9 Tack.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabinan
5/8/16, 12:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu blommar spireorna här på Västkusten också 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Carmarino
5/8/16, 1:52 PM
#12

#11 Härligt! Här har de faktiskt börjat dofta också - åtminstone om man sticker ner näsan i klasarna. Så snart känns nog doften bara man går förbi. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
5/8/16, 1:54 PM
#13

För mig innebär Spirea "stadsväxter" då jag oftast sett dessa i rabatter just i stan. Men de är lika vackra för det😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
5/8/16, 2:09 PM
#14

#13 De finns nog lite överallt, för de är fina som häckväxter. Bodde i en by på landet när jag var barn, och där fanns gott om dem. En av de största häckarna inramade skolgården, så det är nog därför jag förknippar den med examensdags. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
5/9/16, 7:00 PM
#15

Härliga bilder!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
5/10/16, 12:29 PM
#16

#15 Tack.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/5/16, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

För en dryg vecka sedan upptäckte jag att den sortens Spirea jag minns från min barndom är en annan variant än den här ovan. Så här ser "examensblomman" ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabinan
6/6/16, 12:50 AM
#18

#17 Underbart fin! 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Carmarino
6/6/16, 12:10 PM
#19

#18 Tack. Javisst känner man att det är sommar när dessa "blomsterbollar" står i full blom. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/2/18, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Sommaren är tydligen på ingång, för spirean har börjat blomma nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Skeppskatten Dina
5/2/18, 11:04 PM
#21

Låter härligt att sommaren är på gång. Fin bild! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
5/2/18, 11:12 PM
#22

Tack Skeppskatten Dina.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
5/3/18, 7:31 AM
#23

Den blommar vackert.

Carmarino
5/3/18, 10:35 AM
#24

Ja, det är som små kaskader av blommor. Dessutom doftar den rätt gott också. För mig doftar den sommar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
5/3/18, 8:32 PM
#25

#24 Fina bilder! Ja, den doftar typiskt sommar - speciellt framåt kvällen. 🙂

Carmarino
5/4/18, 2:45 AM
#26

Tack Hayabusa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

perk
5/4/18, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Långt ifrån bra/bästa skärpan.

Men jag tänkte visa att våren kommit till v Värmland och spirean här också. Tror det ska vara en norsk brudspirea

🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
Carmarino
5/4/18, 3:41 PM
#28

#27 Det ser ut som spireaknoppar i alla fall. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: