Bärbart fotogömsle
Jag såg en som använde ett liknande, bärbart fotogömsle i en video, som i länken här nedan. Blev riktigt sugen att skaffa en sådan själv, och har aldrig tänkt på att det kan finnas.
Nu verkar de kosta ett par tusenlappar…men sen när jag har bättre ekonomi ska jag nog köpa mig ett.😊 Så att man dolt och bekvämt kan vänta ut djuren i skogen för att fota dem.
Någon som har prövat ett sånt här?
https://www.cyberphoto.se/outdoor/gomslen/buteo-aquila-mark-ii-fotogomsle
Har inte provat det, men tycker det verkar vara rätt billigt för gömslet. Det är ju många "finesser". Visserligen är det länge sedan jag kollade på gömslen, men vad jag minns var de rätt mycket dyrare då.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det borde vara rätt enkelt att bygga ett.
#2: Ja om man är händig och har rätt material. För egen del hade jag nog hellre betalat tvåtusen och fått det hemskickat helt färdigt, än att försöka ge mig på att hitta material och knåpa ihop det själv. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1:
Ok, ja det kostar ju ungefär som ett billigare tält. Tycker det är en riktigt bra grej. Jag har länge velat pröva sitta i ett gömsle… Men att betala för att hyra någon annans stationära gömsle är alldeles för dyrt. Typ 3000 kr för en dag eller så.
#2:
Jag tänker lite som Camarino.
Visst kan man bygga ett. Men då blir frågan var det ska stå, och får man bygga ett privat sådant var som helst i naturen?
Sen tycker jag det var så smart med ett bärbart gömsle… Bara att slänga över axeln och flytta det till bästa stället…😊 Så jag personligen föredrar nog ett sånt här bärbart (utan att någonsin testat)
- Redigerat 2025-05-14 16:32 av snowy00
Jag hade byggt det bärbart. En duk av ripstop-nylon, några öljetter, tältpinnar och fallskärmslina, typ. 🙂 Inget permanent.
#5:
Jaha, du menar så 🤔 ja, det kan ju vara värt att fundera på, iofs.🙂👍
Jag har inte kunnat släppa det här med att bygga eget bärbart fotogömsle. Jag har redan en "tarp" (typ tältduk) som jag inte använder längre till något annat. Den är ca 150 cm x 250 cm i storlek.
Tänkte först som skiss 1 nedan, att försöka montera den som ett tunneltält. Men problemet då är att det blir två öppningar fram, och bak… Som blir svåra att sätta för.
Tänkte därför om man skulle kunna bygga den som ett kupoltält som skiss 2 nedan.
Hade då använt t ex dessa billiga tältpinnar från Amazon…:
Länk
Och forma gömslet som ett kupoltält.
Nu är det ju så att jag är osäker om min tarp kommer att täcka hela ytan (som i skiss 2), eftersom tältpinnarna är strax över 300 cm (och min tarp är 150 x 250 cm, som sagt). Men antar att man isf får köpa dem och testa helt enkel.
Sen finns det billiga tält, det här t ex:
Länk
Som man skulle kunna göra ett hål i tältduken på lämpligt ställe, och använda den som gömsle.
Men köper jag bara tältpinnarna för ca 160 kr, och använder annars det jag har hemma… Så skulle det bli billigt.🤔
Någon som har andra förslag, eller idéer hur man skulle kunna fixa ett bärbart gömsle, med dessa förutsättningar?
Skiss 1

Skiss 2

Behöver du ha det stängt på alla sidor? Räcker det inte att djuren inte ser dig?
Jag tänker att man skulle kunna vika tyget på mitten, sätta öljetter i hörnen och vid sidorna, i vecket, och placera tyget med mittöljetterna över två tältpinnar och sen spänna upp tyget med tältlinor eller liknande. Då går det att vinkla tyget i många olika vinklar beroende på behov och terräng. Det blev lite rörigt. Ska jag göra en skiss?
Exempelvis så här. Det går ju att göra på många sätt med en enkel nylonduk. Finns det träd i närheten kan man spänna ett snöre mellan dem, vika tyget över och skippa tältpinnarna.
Du skulle också kunna skaffa en till duk, göra en hängmatta av ena stycket och ett gömsle över hängmattan av det andra så att du slipper sitta direkt på marken.
- Redigerat 2025-05-16 11:21 av Niklas
"Behöver du ha det stängt på alla sidor? Räcker det inte att djuren inte ser dig?"
Det är ju sant. De borde väl inte kunna se mig från sidorna så lätt… Ibland ser man inte skogen för alla träd 😁
Men förstår nu hur du tänker. Så där som på din skiss i #9 brukar man ju spänna upp tarpen om man ex sover i sovsäck på bara marken när man vandrar… Som regn och vindskydd.
Eftersom jag nu har ett lika smidigt enmannatält, så behöver jag inte krångla med min "bivack" som tarpen skyddade förr när jag har vandrat… Därför kan jag ta denna tarp till det här ist…
I vilket fall, tack för tips och idé 🙂
Förresten, jag har en ganska smidig hopfällbar campingstol som jag tänkte pröva att ha i gömslet.(om den får plats)
Ps…Jag blev så ivrig att jag redan har beställt tältpinnara från Amazon… Så nu har jag iaf tre olika varianter av fotogömsle att pröva ut i sommar.😄
- Redigerat 2025-05-16 13:47 av snowy00
Har idag testat att sätta upp tarpen i skogen, med min campingstol under. Det blir nog bra det här.
Jag ska komplettera gömslet med camonät (typ ett sånt här: länk), som täcker hela gömslet vilket också döljer de stora öppningarna på sidorna.
När jag är hemma igen ska jag göra hålet i tarpen, för objektivet.
Sen ska jag även skaffa en stol som är smidigare att bära med sig.
#11: Ja, där har du redan allt jag föreslog. 🙂 Hur mycket väger duken? Vad är den gjord av?
Se till att förstärka ordentligt runt hålet. Om möjligt skulle jag gör det runt. Det tror jag håller bättre då slitningskrafterna blir lika stora runt hela jämfört med ett kvadratiskt som får större krafter i hörnen.
- Redigerat 2025-05-17 13:02 av Niklas
#12: Går inte även stol att förenkla betydligt?
I lumpen använde vi två vedträn att sitta på när vi var eldvakt på nätterna. Man ställde det ena upp på marken och lade det andra ovanpå så att det formade ett T. Sen satte man sig på det övre. Somnade man föll det ihop så att man vaknade, men annars satt man rätt bra. Fast ska du sitta väldigt långa pass kanske det inte duger. Men det går säkert att snickra ett betydligt bekvämare enligt samma princip.
- Redigerat 2025-05-17 13:01 av Niklas
#13:
Det ska vara en "lättviktstarp" då jag använde den med "bivacken" som ett lättviktsalternativ till boende under mina vandringar. Men jag kan ju väga den när jag kommer hem… Fast det är inte mycket den väger 🙂
Jag har funderat på hur man kan förstärka kring hålet…ett runt hål är säkert bättre.
Sen funderade jag om man kunde använda t ex silvertejp att förstärka kanterna med… Men troligtvis sitter det alldeles för dåligt på duken.
#14:
Tror jag ska köpa en liknande stol som jag har på bilden…men som går att "fälla ihop" betydligt mer. Har nog tänkt suttit där några timmar åtminstone. Om det behövs. Så att den är bekväm känner jag är ganska viktigt.
Den här stolen exempelvis går att få ihop till ett "paket" som är lätt att bära på, eller till och med fästa på ryggsäcken. Vet inte hur bra kvalitén på just den är, men som exempel:
Men ska hur som helst fixa något annat att sitta på… 🙂 (som åtminstone är enklare att bära på)
Undrar om man med värme från en låga kan smälta kanten på hålet för objektivet, så det håller bättre 🤔 men då är nog risken att hela tarpen fattar eld..😅
Tillägg:
Det var från denna sida som jag beställde bivacken, och tarpen.
https://borahgear.com/products.html
De är alltså gjorda efter beställning. Tyvärr minns jag inte exakt vilket material den är gjord av… Men där på sidan står det lite om deras tarps i alla fall.
Ytterligare ett tillägg.
Jag har vägt tarpen med dess påse, och lite snören…vilket är 33 gram. Uppskattar man själva tarpens vikt landar man säkert på 20-25 gram, eller så.
Nu har jag försiktigt, och med en tallrik som mall, skurit ut ett runt hål i tarpen.

Frågan är hur jag ska förstärka det på bästa sätt….🤔 Någon som läser här, som har idé eller tips på just det?😊 Ska fundera vidare jag också.
Tror att jag ska prova att försiktigt sy med nål och tråd runt hålet…det (om man får till det) borde förstärka hålet något iaf. Men ska testa först på en annan bit, så att jag inte förstör tarpen…
Vad tror du om ett fållband tex ett man stryker på?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#21:
Det är ingen dum idé…🤔 mindre chans att man syr fel, och förstör något. Kanske man kan ta dubbla fållband också.
Så länge inget händer med tarpen om man stryker på den. Men man kan väl ha låg temperatur, och vara försiktig.
Ska fundera lite på detta…men bra idé, tack!
#22: Om du har kvar lite spill från hålet kanske du kan testa - fanns en fleecetejp på Biltema oxå.
#23:
Jo, precis. Ska testa på spillbiten från hålet först. Kanske värt att testa med tejpen i din senaste länk först. Jag har nämligen ingen riktig tillgång till ett strykjärn, och har inte råd att köpa ett just nu.👍
Tillägg.
Kanske även denna tejp kan funka? Affären som säljer denna är nämligen på cykelavstånd från där jag bor..😊
https://www.jemfix.se/vaevtejp-48-mm-x-50-m-stiwex/6144/9013125/
Så länge den fäster bra på tarpen, borde det ju gå.
Tejp funkar inte. Fäster knappt på tarpen. Hade några olika tejp hemma att prova med.
Ok - nya förslag:
- använda laglappar för tält
- häftpistol
- Redigerat 2025-05-20 12:12 av Pyttelite
#27:
Tack. Jag kom också just att tänka på reparationstejp för tältdukar. T ex:
https://www.getcamping.se/talt/talttillbehor/reparation-underhall/dometic-lagningstejp/
Om inte den fäster blir jag förvånad. Blir nog att beställa nåt sånt och pröva.
Hmmmm… Nu börjar jag fundera om hålets kanter över huvud taget behöver förstärkas.
Jag prövade att slita och riva hårt i spillbiten, och det enda som hände var att det uppstod lite fransar. Men verkar nästan omöjligt med handkraft att riva upp en reva i duken.
Men gör ett försök med ovan reparationstejp. Och om det inte funkar får jag helt enkelt hantera duken varsamt (utan förstärkning), och om en reva skulle uppstå, så får jag helt enkelt laga den revan då.
#29: Nu tänker jag utanför boxen - genomskinligt nagellack för att hålla ihop eventuella trådar.
#30:
Som det är nu är det inga trådar alls I kanten av hålet, faktiskt. Det kan bl a ha varit pga att jag skar ut hålet med en så pass vass kniv (och pga att materialet i tarpen verkar vara så pass slitstarkt). Så jag tror faktiskt att det kommer hålla utan förstärkning, bara jag är lite försiktig.
Men tar med mig dina förslag ändå, om det skulle behövas sen😊
Prövade förresten att elda lite på spillbitens kant, för att se om det smälte och blev starkare. Det började inte brinna, och smälte bara lite… Men gjorde ingen skillnad i hur stark kanten blev.
#15: Jag skulle förstärka med ripstop-tejp runt hålet. Det brukar sitta riktigt bra. Jag använder det bland annat till att laga skor och har även gjort en korthållare som jag alltid har i jeansfickan. De håller väldigt bra trots påfrestningarna de utsätts för. Dessutom är de försvinnande lätta och tunna.
#16: Värme skulle jag undvika. Tror det gör materialet sprött i stället för starkt.
#17: Silpoly heter materialet. Tydligen en nylonsort.
#18: Då behöver du inte bära någon onödig vikt. 🙂
#33:
Okej, ska kolla upp den tejpen sen när jag hinner🙂
Nej, har också hittat en ännu bättre typ av stol som jag vill köpa när jag har pengarna. Denna sorten (nu har just den fått en dålig recension, men iaf typ av stol):
Den får "ihopfälld" plats i ryggsäcken t o m, osv…
#33:
Hm. Fick se nu att det inte var stolen du kommenterade sist😄 utan tarpens vikt. Nåväl.
#33:
Menar du sån här tejp?
Nu har jag iaf beställt stolen i #34 och tejpen i #36. Intressant att se hur allt funkar sen😊
#36: Det låter som det. Det fanns ingen bild så jag kunde inte se.
#38:
Ok.

Så här blev hålet i tarpen när jag använde ripstop nylon tejpen. Ska bara förstärka med lite mer tejp på andra sidan av hålets kant… Sen bör jag kunna pröva gömslet på riktigt.
Har även fått hem den ihopfällbara stolen i #34, och den verkar bra
- Redigerat 2025-06-01 11:12 av snowy00
Har du haft möjlighet och prova det än?
#41:
Nej, tyvärr har det regnat och åskat och haft sig, sen när det varit fint väder så har jag inte haft tiden. Men nu på lördag ska jag cykla ut i skogen och prova gömslet. Även om det blir 27 grader så tänker jag ta mig ut då.
Tar foton då, och bifogar här…😊
Men hur stor chans det är att verkligen se ett djur, vet jag inte. I bästa fall kan man låta gömslet stå ute en längre tid… Så att ev djur hinner vänja sig med att det står där, och vågar sig fram. Men den möjligheten har inte jag just nu, tyvärr.
Men kul blir det ändå, att testa.
#42: Lycka till! - ser fram emot både bilder och berättelser.
#43:
Tack!! 😁
Idag var jag som planerat ute i skogen och prövade gömslet för första gången. Jag var inte så jättenoga med att kolla var, och åt vilket håll jag satte upp den. Tänkte detta mer som ett test, och hade inte räknat med att få ett djur på bild. (vilket jag inte fick)
Satt med kameran i 45 - 60 min, och till slut fick jag ett meddelande på kamerans display att kameran var för varm på insidan, och att jag inte kunde använda displayen för att se var jag fotade innan den hade svalnat igen. Då bestämde jag mig för att det räckte, eftersom det var svårt att se med nuvarande hål i duken om ett djur kom, för att sedan kolla i sökaren vad jag fotade, i stället för att kolla på displayen.
Så nu behöver jag göra ett ytterligare "hål" i duken, ovanför det befintliga, runda hålet… för att kunna kika ut genom det och se om ett djur kommer framför kameran.
Men.. har också kommit fram till att jag nog ska köpa mig ett färdigt, bärbart gömsle när jag har råd sen. Eftersom detta hemmagjorda är så pass krångligt att sätta upp. Tror jag höll på att sätta upp det under 45 min eller så… På ett färdigt gömsle som man kan köpa, står det i alla fall att man sätter upp det på två minuter.
Bifogar lite bilder på hur uppsättningen blev. Sedan i nästa inlägg bifogar jag ett foto som visar vad jag såg i kameran, och hur bilden blev från gömslet.
#45: Var stolen så bra som du hoppades?
#46: Det kanske göms ett djur någonstans under riset. 😁
#47:
Ja, den är skön. Och får plats i ryggsäcken när den är ihopfälld. Tyvärr har den bara ryggstöd, och inget nackstöd. Men det gick bra ändå… I några timmar.
#48:
Haha, ja precis. Eller så får jag sätta in ett djur i bilden med Gimp 😉😁
Skämt åt sido.
Nu har jag forskat lite i var man har störst chans att se ett djur…för att kunna fota det (dvs, var det är bäst att sätta upp gömslet). Och en persons svar var att sitta i/vid ett skogsbryn (där skogen övergår till öppen mark). Detta vid gryning eller skymning.
Har funderat på hur att kunna ta sig till och från stället i skogen, mitt i mörkret (så att man hinner med gryningen el skymningen), och det enda jag kommer på är att tälta nära gömslet en natt. Inte så smart att vandra genom skogen i mörkret, dvs.
Har någon en annan idé?
Visst, man kan ha en stark pannlampa. Men känns ändå vanskligt att gå genom skogen i mörkret….😊

Har i alla fall skurit ut ett avlångt "hål" i tarpen nu. Så jag borde kunna kolla i kamerans sökare, och fortfarande se ut genom det nya hålet, när jag håller utkik efter djuren
Men ska inte tejpa detta. Tejpen på första hålet lossnar lite ändå, och jag tror att bara man är försiktig med tarpen, så bör inte det nya hålet gå sönder.