Mina foton iFokus

Mina foton

Läst 84 ggr
perk
6

Kurre är tillbaks........

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror inte jag sett en ekorre sedan i fjol vår här, men för två dagar sedan fick jag se en som sprang iväg från den ena fågelmataren. Men någon kamera han jag inte få fram, i morse däremot satt den och åt solrosfrön så jag han med att ta några bilder 🙂

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Magi-cat
2

Söta kurre! 😍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Liz85
2

Hade en taggmus förut som lät som en blandning mellan en ekorre och en sprejflaska. Hon fick väldigt snart smeknamnet Korris.
Om man ska prata lite halvt off topic.. :)

Men älskar ekorrar. De är så söta och nyfikna. :)

Carmarino
1

#0: Bra fångat. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

perk
1

Nu var jag tvungen att googla ”Taggmus”, läste fältbiologi i några år ”på yngre dar” och hade aldrig hört talas om den. Å andra sidan känner jag mig ganska ovetande. Men är det en tam mus?

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Liz85
1

#4: det är en ökenmus, där en av arterna minst har sitt ursprung från Egypten och de områdena. Men här uppe i norden har vi inga vilda. Utan de är domesticerade.

Det bästa är köpa från uppfödare för då får du en som är hanterad från början. Mot eventuella zoomöss där inte ens stamtavla följer med.

Födde upp förut och sålde till en kompis som också har schäfer. Den lilla taggisen på 90 gram kunde inte brytt sig mindre när en x kilo tung schäfer använde honom som kudde. Sen dog hunden och en ny schäfer flyttade in. Men det var fel hund, tyckte taggisen då, som varningsnafsade och sa "kom inte närmare" typ, bara hunden försökte nosa på honom. Så de har också en stark vilja och medvetenhet. 😉

Undrar du mer kan du skicka pm eller ta det i mus iFokus kanske. För tror inte jag ska kidnappa denna oerhört gulliga Kurres tråd mer. :)

Kurre som jag för övrigt hoppas fortsätter komma på besök och ställa upp som modell för fler bilder. :D

• Redigerat 2025-01-23 12:56 av Liz85