Kamera nostalgi.....
En Instamatic ägde jag aldrig på 60-talet, nu har jag av någon underlig anledning (idioti) börjat köpa en del gamla billiga kameror.
Tycker jag har nog med skräp, och borde börja döstäda istället tror mina barn håller med. 🤔
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Åh, min gamla fina Instamatic. Det var i o f s min tredje kamera, men min första nya. Och med blixt och allt.
Den första var mormors gamla lådkamera, den andra en Afga hon också hade haft. Den hade inte ens ljusmätare - men man lärde sig.
Minns inte om det var en Instamatic jag hade, men kommer ihåg blixtkuberna man använde. Det fanns fyra blixtar i varje kub och såvitt jag minns roterade kuben fram nästa blixt när man drog fram filmen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2: Kommer bara ihåg Instamatic som fungerade så.
#3: Då var det nog en Instamatic jag hade. Fast jag hade en del olika. Det fanns en som inte hade någon kub utan den hade separata blixtar
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5: Hade en sådan som på bilden. Minns inte om den kameran som bara hade plats för en blixt kom före eller efter. Hittar ingen bild på den sortens blixtar heller, så jag kan inte visa hur den såg ut.
#7: Tycker den ser bekant ut. Undrar om det inte var en liknande jag hade, och att man skulle sätta i blixtlampan i den lilla skåran i mitten. Det var lite bökigt, så när kuben kom blev det mycket lättare att fotografera med blixt. Vill minnas att man köpte kuberna i 3-pack.
#7: Det var en sådan jag hade. Fick den 1964 om jag inte missminner mig.
Det blev en eller rättare sagt två Instamatic till, så nu har jag två av modell 100.
Den nya 56X är en lite plastigare modell ingen tyngd alls i den jämfört med den andra, ska visst ha kommit ut 1972. Och det ska vara kub blixt på den.
Samvetet över skräpet gnager…..undrar om det blir fler stôlle köp
#10: Har en kompis som samlar på kameror. Tror han har fler än du, men helt säker är jag förstås inte. 😁
Ja det finns nog en del kamerasamlare, och jag har nog inte så många max 20 som är gamla. Plus kanske tio som jag köpt nya för att fotografera med, den äldsta där är från 1976 en Olympus OM2 så de börjar väl bli gamla de med.
Tyckte jag såg en gammal kamera på ”Nostalgi ifokus” som jag kände igen, en gammal Ensign de ser lite annorlunda ut tycker jag