Skogspromenad
Oj, blommar ljungen redan? Trodde inte den brukade börja blomma förrän i slutet av augusti. Och mjölkörten ("rävarumpor" kallade vi dem) brukade blomma runt midsommar har jag för mig. Vill i alla fall minnas att vi hade dem i midsommarstången. Fast jag kan ju minnas fel. Mitt minne är inte det bästa. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har nog inte tänkt på när ljungen blommar, om det är ovanligt eller inte! Men vacker är den! 😊
Almök eller rallarros är den benämning som jag är mest bekant med, men den har ju många namn! 🌸 Tror det stämmer bra med blomningen här, vi kommer ju lite efter er! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#11: Har alltid förknippat ljungen med höst, men numera så sker ju blomningen allt tidigare på året, så det är kanske inte så konstigt om den blommar redan nu.
Just mjölkörten lär ha rätt många olika dialektala namn vill jag minnas. 😊
P.S. För att det ska vara helt korrekt så kallade vi dem "rävarompor", eftersom det är skånska. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3: Fler bilder på skalbaggarna 🪲🪲
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-07-21 14:01 av Sabah
#12: Jo, så är det ju, vi har snart medelhavsklimat! 😊
💖🧡💛💚💙💜