Mina foton iFokus

Mina foton

Etiketterövrigttips
Läst 132 ggr
Carmarino
2

Har ni testat Google lens?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Läste ett tips om Google lens idag. Hade ingen aning om att den funktionen fanns.

Hoppas skärmdumpen är läsbar. Tog bara med ena sidan, för det stod en hel del "oväsentligt" på den första sidan.

På bild två syns hur sökrutan ser ut. Man väljer alltså kameran där och får upp en ruta där man kan fotografera valfritt föremål (se bilden på statyn i artikeln). Det gör man genom att trycka på förstoringsglaset. Sedan väntar man till Google har sökt färdigt. Är det något hyfsat välkänt föremål går det snabbt.

Det funkar med både Android och iPhone/iPad.
För mer information om hur det fungerar, klicka på länken till Android eller iPhone/iPad.

På Android-telefoner kan man använda Google Lens med
Google Foto
Google Assistent på de flesta Android-telefoner
Google-appen på vissa Android-telefoner, t.ex. Pixel.

På iPhone/iPad kan man använda Google lens med Google Foto eller Google-appen, men inte med kameran eller Google Assistent.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Du kan få detaljer eller jobba med dina foton, saker omkring dig och bildsökningar med Google Lens. Obs!   Lens kan översätta text till alla
Sabah
0

Jag har använt det en del i sommar, det funkar väldigt bra! Har identifierat insekter och växter. Har det i Google Foto. 🙂👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2

#1: På första sidan av artikeln stod det bl.a. om hur användbart det var om man var på en loppis och ville veta mer om ett föremål man var intresserad av. Kan ju vara bra att veta ungefärligt värde, så att man inte betalar några hundralappar för något som egentligen bara är värt några tior. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det var ett bra tips! 🙂 Det funkar ju att söka på allt möjligt så klart! 😃 Träffsäkerheten har varit väldigt bra på de bilder jag har sökt! 🙂

Så här såg det ut nu när jag sökte på en växt! Har markerat med rött hur lens-symbolen ser ut i Google-Foto, som man klickar på. Den andra bilden visar vad som kom upp. Man kan scrolla på den och söka vidare om man vill.

Stor riddarsporre! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-07-29 11:31 av Sabah
Carmarino
1

#3: Ja, för oss som inte är så väl bevandrade i varken djur- eller växtvärlden är det ett bra verktyg. 😄

[VSK]
0

Nej jag hade inte ens hört talas om detta 😂

Men har ju mest fotat med vanliga kameror och inte mobilen. Just nu så är det mest stiltje med fotande överlag.

[Jimmy.L]
0

Nej det var nytt för mig.

Carmarino
3

Använder inte Googles app alls, och inte heller Google Foto, så jag hade inte heller någon aning om att den funktionen fanns. Såvitt jag vet var både appen och Google Foto förinstallerade på min mobil, men jag hade "stuvat undan" dem i en mapp med alla andra Google-appar som följde med. 😊

#5: Eftersom man väl i princip alltid har mobilen med sig så kan man ju använda den när det är något man vill veta mer om. Sedan kan man använda den vanliga kameran till att fota med.

Vad jag kunde så så togs det aldrig något foto i appen, utan den körde bara en sökning på motivet. Enligt Sabahs bilder verkar det däremot vara redan tagna foton som används i Google Foto.

Är rätt imponerad faktiskt. Testade på min gamla Nokia-telefon och det tog inte många sekunder innan jag fick svar att det var en Nokia 2330. 👍😊

[VSK]
0

#7:

Instämmer.

Har ju faktiskt bytt mobil nyligen så jag får pröva tjänsten vid tillfälle. Fotat mest grillade köttbitar med mobilen hittills. Kan ju vara bra så man vet vad man grillar för nåt 😁

Carmarino
1

#8: Den kanske talar om vilken sorts kött det är du grillar - och föreslår nya recept. 😄

Sabah
0

#9: Det vore nåt! 😅

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

#10: Ni som grillar får testa och se vad ni får för svar på sökningen. 😄

[VSK]
1

#9:

Va säkert en slump men den största grillen vi har som vi använder när man måste ha full kontroll, är uppkopplad mot nätet och en gång när jag värmde grillen inför, så fick jag faktiskt mejl från tillverkaren med grilltips 😁 (man väljer själv om man vill ha grilltips eller inte).

Sabah
2

#11 VSK, teknik-smurfen, får fram vad för kött det är, hur det ska tillagas och hur många det räcker till!

💖🧡💛💚💙💜

[Jimmy.L]
1

#13: VSK slukar en hel älg ju så det blir att grilla lite extra. 😋

[VSK]
1

#13:

Nu hänger jag inte med alls. Vad då för tekniksmurf 🙄

Bara slå nåt hårt i skallen på de samt torka de i röva och sen lägga upp på tallriken 😁

Har faktiskt inte grillat nåt alls idag, men igår blev det två ggr 😉

Sabah
0

#15: Jag har uppfattat det som att du är kunnig inom dagens teknik! En annan är glad om man hittar startknappen! 😁

💖🧡💛💚💙💜

[VSK]
0

#16:

Kunnig och kunnig vette tusan. Hakade upp mig på smurfen 😁

Sabah
1

#17: Smurfer är glada, trevliga och kunniga inom sitt område! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

[VSK]
0

#18:

Är inte ens duktig på att grilla, men jag övar och övar 😎

[Jimmy.L]
1

#19: Fixarsmurfen och kocksmurfen i ett.

[VSK]
0

#20:

Eller hur 😂

Men imorgon kväll blir det till att grilla lite igen. Vill ju inte att grillen skall damma igen.