Ömsom solsken, ömsom attackregn...
Jodå, efter jobbet så fick jag se en blå himmel så iväg ut med cykeln.. Hann ändra sig under resans gång, om jag säger så…. Lite kor o Svenneby gamla kyrka helt ok - blå himmel, solsken.. svängde ut till Heestrand.. och plötsligt skrattade spöregnet mig i ansiktet.. jaja.. blev en trevlig tur o mobilen var torr hela vägen hem så jag e nöjd. Lite axplock från turen.. Märk att med bättre mobil får till o med jag kort på en fågel.. 😃 Kråkan står vid vattenbrynet och lurar..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Härliga bilder.
Är det plommon eller slånbär du fotograferat? 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2 Carmarino - det är slånbär 10 sekunder innan skyfallet 😃
#3 Är det mycket slånbär i år? Får kanske ge mig ut och se om jag hittar några. Det är så gott med slånbärssaft. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4 Carmarino - jag vet inte hur tillgången är på slånbär, dessa såg jag precis innan det började störtregna 🙂
#5 Det ser inte ut att vara jättemånga på grenen du har fotograferat, men det kanske fanns fler på grenarna runtomkring? Om du går förbi där igen så får du gärna kolla. Har ganska långt till närmaste slånbärssnår så jag vill ju inte köra i onödan. 🙂
Vissa år är slånbärsår och vissa år finns det knappt några bär alls. Förr sa man att det var vart fjärde år som det inte fanns några bär, men om det stämmer vet jag inte. Däremot minns jag att vissa år var slånbärssnåren fulla av larver, som vävt nät över alla buskarna.
#7 Då kanske jag får ta mig en runda och se om det finns några här också, eller om de har klippt buskarna för tidigt som vanligt. 🥵 Av någon anledning brukar de klippa slånbuskarna på "mitt" ställe redan under blomningstiden, och då blir det ju inga bär sedan.
Förmodligen tror de väl att ingen är intresserad av slånbär längre. De har nog aldrig smakat slånbärssaft eller slånbärslikör, för då hade de aldrig klippt buskarna när de blommar. 🙂
Slånbärslikör ❤️🤤🙂
Har rätt så bra med bär på några buskar ska nog ta en runda o lägga i frysen ett tag o sen lite sprit o socker på det.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Det var ett tag sedan jag gjorde slånbärslikör, men den varade å andra sidan länge. Drack den bara på nyårsafton, och då enbart ett litet glas. 😃
Slånbärssaft är nostalgi för mig, för min mor gjorde alltid det på höstarna. Såvitt jag minns planterade mina föräldrar en slånhäck längs med tomten till vår sommarstuga. Åtminstone finns det en jättestor sådan där nu och jag är nästan helt säker på att det var de som planterade den. Då var den förstås mycket mindre. Nu är den nog tre meter hög och 1,5-2 meter bred. 👍