Sicken bonnröta
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
🙂
😂
Känns som om vi skulle behöva några Obelixar i skogarna 😃
😃
Tycker det ser ut som en unge. Trodde vildsvinen var större än så. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Njae knappast en unge det där för det lät när den kom kubbandes. Men den kan nog bli betydligt äldre än så iaf 🙂
Jag tyckte den var ruskigt stor faktiskt.
Den är nog 2-3 år gammal.
Tur att den inte sprang emot dig och att det inte var en hel hög av vildsvin. 😮_ Här finns det gott om ställen där de har förstört ordentligt men vi har aldrig mött dem._
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Finns massor med sönderbökad mark omkring här.
Man kan ju aldrig lita på ett djur till 100% men tror de är mest skygga så länge de inte har kottar och känner sig hotade. Men visst ska man vara försiktig. Ska jag vara riktigt ärlig så stod jag helst still och vildsvinet såg inte mig när den korsade ängen utan den såg mig först då den var på samma sida och bilden i ts förklarar situationen när jag blev upptäckt 🙂
Jag hade nog stealthtofflorna på mig antagligen 😃
Häftiga bilder, den ääär stor! Vildsvin har dålig syn men ett utmärkt luktsinne. Ett ensamt vildsvin som vandrar runt är med stor sannolikhet en galt. Vildsvinen lever i ett matriarkat där ledarsuggan bestämmer allt som är av vikt för flocken med gyltor, ungar och suggor. Ledarsuggan leder flocken till matplatser, varnar vid fara och bestämmer när det är dags för parning. Det är enda gången galtarna tillåts komma in i flocken.
Jag har som sagt aldrig sett vildsvin så här nära nån gång förut och nog tusan verkar den ha dålig syn då den inte såg mig alls först. Var nog kanske lukten den kände. Det som jag blev paff på förutom storleken var snabbheten och smidigheten. Den hoppade över bäcken utan problem. Vet inte direkt hur bred bäcken är där då jag inte går på ängen men gissar man bör hoppa kanske 3 meter eller nåt liknande.
Nu skjuts det ju av en hel del vildsvin där jag fotade då vildsvin är skadedjur (enligt markägarna) men har fått vildsvin som följt mig förut när jag gick på en grusväg. Kan inte säga till 100 det var vildsvin då jag inte såg de men det knakade rejält i skogen, och de andra jag pratade med sa garanterat det var vildsvin.
Så man skall ha stor respekt för dessa djur för de kan skada en rejält och även värre än så om det vill sig illa. De där betarna har sprättat upp en och annan människa om man säger så.
Tror en fullvuxen galt väger runt 200-225 kg nåt sånt men det finns rapporter om uppskattade vikter på 400 kg hos enstaka onormalt stora djur. Om detta stämmer eller ej är nåt jag inte vet och vill nog inte möta en sån heller 😮 😃
(Då jag vet om att det kan förekomma en hel del vildsvin där jag brukar fota så har jag försvarsmedel mot vildsvin, utifall).
Härligt!
Har nyss ätit schnitzel ☺️
😃
Usch, otäcka djur med otäcka tänder.. Träffar nog hellre på en älg än vildsvin på mina promenader. 😐
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#14 Vildsvin är smidiga som en apekatt i träd, därtill intelligenta. Riktiga urdjur från gångna tider. Problemet med vildsvin är förökningstakten, den jakt som bedrivs klarar inte att hålla stammen på en rimlig nivå. Dessutom är de svårjagade.
Vildsvinen var utrotade från vår natur men någon gång under 70-talet rymde eller släpptes ett antal fria från ett hägn i Sörmland. Sedan dess har de spridit sig långt både söderut och norrut. Ingen vet men man beräknar att det finns ca 250.000 - 300.000 individer i landet. Allt som förökar sig så snabbt vare sig det är växter eller djur blir problem. De saknar naturliga fiender och jakten orkar inte hålla stammen nere.
Jag bor på landet och har anlagt en stor trädgård i skogen. För fem år sedan satte vi upp elstängsel runt ca 4.000 kvm annars hade det inte funnits något kvar av trädgården. Det är mycket arbete med stängslet, måste hållas fritt från snö vintertid och från gräs under sommaren.
Vi har grisarna här strax utanför stängslet flera ggr i veckan där de bökar upp marken. Bönderna här omkring får sina skördar helt förstörda och ingen ersättning utgår. Jag ser ibland stora flockar som traskar förbi i skymningen, upptrampade stigar som används varje natt.
Jag anser nog att de har rätt att finnas i vår natur men som det nu är, där ingen tar ansvar har det blivit ett problem.
#18 Codonopsis - kan bara hålla med. Även runt knutarna där jag bor kryllar det av Rådjur, enorma mängder även inne i Munkedals centrum, nästan i var trädgård, lite väl tama och närgågna. Inte bra alls. Men vildsvinen är jag rädda för, för de attackerar och har hetsigt temprament så dem ser jag helst enbart på tallriken.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Ja dom gör sig bäst på tallriken. Men fina att fotografera.
Frågan är ju varför inte fattigpensionärer får köttet gratis eller till riktigt bra priser. Borde ju inte kosta många kronor kilot i affären så är problemet på god väg att lösas. Nu har jag inte ätit vildsvin vad jag vet men det sägs ju vara gott. Så gott kött till riktigt riktigt låga priser = eftertraktat.
Nån annan idé än så vet jag inte. Förhoppningsvis så skulle det mesta av djurplågeriet försvinna vid grisuppfödningar om folket käkar vildsvin istället. För att konkurrera med vildsvinsköttet så får man helt enkelt se till så att grisarna man har har det riktigt bra under sin levnadstid. Kan man bevisa sånt så kommer folk köpa grisköttet ändå.
Eller är jag helt ute och cyklar månne……
# 18 nej, inte är du ute och cyklar inte. Jag vet inte riktigt varför vildsvinskött inte blivit mer accepterat. Det finns en del kostnader i hanteringen, vildsvin kan bära på trikiner så allt kött måste testas men så är det väl med annat kött också.
Kanske skjuts det inte tillräckligt för att räcka mer än till att fylla jägarnas frysar. Det är besvärligt att jaga vildsvin, nattdjur som det är kräver att jägaren använder sin sovtid till att sitta i skogen. Fungerar förstås inte så bra med att ha ett arbete dagtid. Det blir långa pass som alltför ofta inte ger något tillbaka. Smarta djur är inte lätta att jaga.
Borde inte vara några konstigheter att hyra in jägare på heltid. Klart kött måste testas men så är det ju med allt kött. Skulle köttet vara smittat och man bara kastar djuren på hög så kan det smitta andra djur som äter av kadavren. Betydligt bättre om köttet kommer till användning så att alla oavsett tjocklek på plånboken får äta sig mätta.
Nu blev det lite OfT här men ändå en viktig fråga tycker jag.
Det skjuts vildsvin, problemen är ju att dom större matbutikerna sällan tar hem vilt. I deras frysdiskar kan man hitta lite produkter. Gårdsbutiker säljer desto mer vilt. Även marknader hittar man vilt som vildsvinskorvar och rökt vildsvin.
Jag har tjatat på min ICA-handlare men han tar hem sällan vildsvin istället får jag åka till en viltbutik i Järna utanför Södertälje om jag vill ha vilt.