Mina foton iFokus

Mina foton

Etikettövrigt
Läst 899 ggr
[Jimmy.L]
4

Fyrverkeribaksmällan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyårsdagen och skräpigt ute jag tog en promenad och kikade på allt skräp.

[Jimmy.L]
3

Pris i handeln ca 499 kr. Syrianska kyrkan i bakgrunden där även deras festlokal ligger.

[Jimmy.L]
3

Ca pris i handeln är799 kr.

[Jimmy.L]
3

Hittade till och med nödraketer. det låg säkert 6-8 st.

[Jimmy.L]
2

1599 kr i handeln. Geneta centrum såg ut som ett slagfält.

[Jimmy.L]
2

499 kr i handeln.

[Carpinus]1
2

Sorgligt…😕

#3 Såg att en nödraket sköts in i en lägenhet i dina trakter och skadade en person.

http://www.lt.se/stockholm/sodertalje/ogonvittne-ungdomsgang-skot-nodraket-som-for-in-i-lagenhet

[Jimmy.L]
2

600 kr i handeln ca. Genetafältet.

[Jimmy.L]
2

349 kr i handeln. Genetafältet.

[Jimmy.L]
2

999 kr i handeln.

Jag hoppas på ett förbud för fyrverkerier bedrövligt att både lyssna på det och se skräpet.

[Jimmy.L]
0

#6 Ja dom tycks ha hittat dom nu att skjuta med.

[Rhonda]
5

Det har börjat bli rent av löjligt!!!!!  

Slöseri med pengar men SKRÄPET ÖVERALLT!!

Draken
5

😮😡

Varför lägger man så mycket pengar på eländet ? Skulle aldrig falla mig in

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
1

#11 - #12 Det ligger en Syriansk kyrka där och festlokal och dom skjuter alltid mycket kring nyår men även vid bröllop.

[Jimmy.L]
2

En bild till på skräpet.

[Jimmy.L]
2

Geneta centrum såg ut som ett slagfält. Fyrverkerirester och kartonger överallt.

[Jimmy.L]
0

Polisen i Södertälje har i två veckor jagat ungdomar och beslagtagit olagliga smällare och fyrverkerier samt kört hem dom till deras föräldrar. Både poliser i uniform och civila har varit aktiva i det.

Carmarino
1

Det är märkligt att det alltid är så mycket svårare att ta skräpet med sig tillbaka än att släpa dit det. Det borde ju väga mycket mindre när förpackningarna är tomma.

Det är ju inte bara vid nyår det är så, utan året om. Badstränderna ser ut som soptippar efter en solig dag. Samma där - förpackningarna borde inte väga lika mycket att bära hem igen, än vad de vägde när man bar dit dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Jimmy.L]
0

#17 Visst är det så.

vallhund
0

Hundkräket kissade ner sängen när första smällen kom straxt före kl 18.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Carpinus]1
1

På skolgården tvärs över gatan sköts det hejvilt förra nyår. Jag tog vägen förbi dagen efter, fylld av onda aningar om att det skulle se ut som på Jimmys bilder. Men allt var avstädat och papperskorgarna fyllda av sammanpressade tomkartonger. Skönt när åtminstone en del tar sitt ansvar!

[VSK]
1

Vet inte ens vilket årtionde som jag köpte raketer och smällare sist. Skulle aldrig falla mig in att elda pengar på det sättet. Sen finns det andra aspekter till att inte köpa liknande saker.

[Jimmy.L]
0

#21 Jo när man var yngre höll man på med fyrverkerier men bara under tolvslaget och såg till att plocka bort kartonger och annat. 

Nu mer smäller det 2 månader före och efter nyår.

[Carpinus]1
0

#21 Det var nog +55 år sedan jag smällde en smällare eller sköt upp en raket senast.

[VSK]
0

Säger mig inte så mkt då jag inte vet vilken respektabel ålder du är i nu 🙂

[Carpinus]1
0

Det säger åtminstone att det var minst 55 år sedan, och jag började inte med egna smällare förrän jag var åtta. Sedan kan du lägga på några år till. Rätt svar redovisas 1 januari 2019, så du har lite tid på dig…😉

[VSK]
0

Härligt med ett års betänketid. Den nöten borde jag kunna knäppa 😃

[Carpinus]1
0

Fast jag kanske är så vansinnigt gammal att jag  inte hinner lägga ut svaret?😃

kamera0710
0

Såg nästan inget på min väg till jobbet i morse, fastän jag och Jimmy bor i samma stad. Hörde desto mer på själva nyårsnatten. Hade lagt mig innan tolvslaget, men när det var dags vaknade jag av allt smällande.

Carmarino
0

På nyårsnatten brann en garagelänga ned i Landskrona. Polisen tror att en nyårsraket är orsaken.

https://www.hd.se/2018-01-02/raket-trolig-brandorsak

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Jimmy.L]
1

Jag uppskattar värdet till över 15.000 kr av allt jag såg.

[Jimmy.L]
0

Dom så kallade tårtorna kommer fortsättas säljas och endast raketer måste man ha både utbildning och tillstånd för. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1k7kjX/gary-46-fick-fyrverkeritarta-rakt-i-ansiktet--kan-bli-blind

[VSK]
1

Jag har både utbildning och tillstånd till att sälja så jag antar jag får köpa. Men jag vet inte hur länge detta intyg gäller. Spelar ju ingen roll då jag aldrig köper raketer.

Draken
0

Tycer det är jättebra om de får igenom att det skall vara både utbildning och intyg, inte bara för att sälja, utan också för att köpa :)

Jag är själv väldigt skotträdd och ena hunden är ett nervvrak ett dygn efter att det har slutat smullit, trots att han har blivit drogad (med vets godkännande).

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ghosthunter
1

För mig finns det många flera som gör att jag inte gillar fyrverkerier:

1: Det stör för dom som vill sova.

2. Djuren blir rädda.

3. Nedskräpningen.

4. Miljöpåverkan i form av olika tungmetaller.

5. Folk och djur blir skadade.

6. Dyrt (hade varit bättre att skänkt dom pengarna till t.ex hemlösa)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
0

#34 Håller med om alla sex punkterna. 👍

Ghosthunter
1

Det är många som inte tänker på eller känner till punkt 4. Jag lyssnade på ett program på P1 om det för ett par år sedan och de sa att det fanns många mycket skadliga partiklar (speciellt bly) som inte förbränns och regnar ner över marken😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"