Sibirisk järnsparv
Kanonslut på skådaråret 2016!
Åkte i väg till Lindesberg på nyårsafton, där en sibirisk järnsparv hållit till i minst en vecka. Den visade sig väldigt fint men bara korta stunder, någon minut per timme grovt skattat.
Denna höst har det i alla fall setts åtskilliga ex av denna art, många dock på skärgårdsöar som inte är så lätta att nå. Fram till millennieskiftet hade endast elva ex setts i Sverige av arten.
Den häckar närmast i Uralbergen.
Fina bilder på en rar fågel. 👍
Jag försöker hålla ögonen efter den här ute på ön. Men den är sedd lite längre ut på småöar längst ut i havsbandet i Stockholms skärgård.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Fina bilder.
Den är verkligen en mästare på kamouflage. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3/#4 Tack!
#5 Ja, men den var så vänlig att den, varje gång den dök upp, kom på exakt samma fläck!
Där var det verkligen camouflage, tyckte synd om dig först kamera0710, om du hade åkt en bit för att få den bilden.
Såg bara fläcken nere i vänstra hörnet där det ser ut som en liten fågelstjärt sticker upp, på en fågel med ett svart huvud och brun stjärt. Men så tänkte jag att den är väl inte så vanlig, och du fick den på bild i alla fall🙂.
Ja ja varken jag eller min syn är väl vad det borde vara😞
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#7 Ville främst se den. Vet att den är ganska skygg och vädret var grått denna dag, vilket inte underlättar möjligheten att få bra bilder. Så jag är VÄLDIGT nöjd efter omständigheterna.
#8 Förstår fullkomligt!