Gamla Stans julmarknad
Köpte du något av alla godsakerna?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
En ring forbondekorv blev det bara. Ska handla najadlax nästa vecka på Södermalm.
Kan hända att jag går till Gamla Stan i morgon med.
Det låter gott.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Korven är rökt i flera dagar vilket ger den kraftig röksmak.
Fanns rökt ål, kallrökt och varmrökt lax, men jag väljer inhandla laxen på Bondens marknad nästa vecka.
Gott om julsaker, handgjorda saker, godis. Fanns även glögg till försäljning att dricka. varm korv. brända mandlar. fiskdamm till barnen, lotter.
Trodde inte man fick sälja ål längre, men det finns väl ett fåtal fiskare som har specialtillstånd har jag för mig. Har bara testat att äta det en gång, och jag tyckte inte det var gott.
När jag var barn så fick jag följa med på en visning av ett ålrökeri. Det enda jag minns av den visningen var den uppstoppade hajen (tror jag det var, det kan ha varit en svärdfisk också) som hängde på väggen. Ålen var jag inte alls intresserad av. 🙂
#11 Stämmer att det är fåtal fiskare som får fiska ålen.
Gillar heller inte ål. 😃
#12 Det fanns rätt gott om ål i havet nedanför vår sommarstuga, och en gång hade min mor köpt en stor fet ål direkt från dykarna som hade varit ute och fångat dem. Glömmer aldrig när ålbitarna låg och hoppade runt i stekpannan. Det såg riktigt läbbigt ut. 😃
😃
Jättefina bilder!🙂 Det där med hoppande /slingrande ål i stekpanna och på grill har jag upplevt…..😭
/Désirée
Tack DesK.