Mina foton iFokus

Mina foton

Etiketterplatserorter
Läst 1359 ggr
kamera0710
3

Skansen 2016-09-24

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fler Skansenbilder, här lejontamariner.

kamera0710
1

Anakonda

kamera0710
1

Kameleont

kamera0710
1

Skallerorm

kamera0710
1

Vaxgroda

kamera0710
1

Varg

kamera0710
2

Rödhake

kamera0710
1

.

kamera0710
0

.

kamera0710
1

Lodjur

Carmarino
1

#3 Får man den blicken av en skallerorm är man väldigt glad över att det finns en glasruta emellan. 🙂Den ser ut att vara på väg upp i "attackposition".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

kamera0710
2

Hönshjärnor😉

kamera0710
0

#10 Den låg alldeles stilla så länge jag betraktade den. Kan dock nämna att det är väldigt blanka glasrutor där, hajade till en gång och trodde att de glömt att dra för glasen. 😮(De är skjutbara och öppnas där besökarna står.)

kamera0710
1

.

kamera0710
2

Fjällnära ko

DesK
0

Härliga bilder från underbara Skansen, måste försöka ta mig dit snart!

/Désirée

kamera0710
2

#15 Tack!

Här en pilgiftgroda.

kamera0710
1

Vitryggsparet

kamera0710
1

Björnar

kamera0710
1

Gundi

Carmarino
1

#12 Ja, de brukar ligga rätt stilla och invänta rätt tillfälle. Sedan är de blixtsnabba, så man hinner inte undan. Den hade säkerligen full koll på dig när du tittade på den, även om den kanske inte såg dig så tydligt. (Har för mig att de är lite närsynta.) Kanske den också trodde att det var öppet, och fritt fram för attack.😮

Har visserligen aldrig haft giftormar, men jag tror inte deras kroppsspråk är så väldigt olikt andra ormar och den här skallerormen ser ut att vara väldigt vaksam.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

kamera0710
1

#20 Jan Lindblad berättar i Den vita tapiren om en person som skulle fotografera en kungskobra utan glas emellan, på 3 decimeters avstånd. Gör man inga snabba rörelser ska det tydligen gå bra. Kruxet var dock att fotografen reflexmässigt drog fram filmen efter att bilden tagits och kobran flög fram! Men som tur var hade besökare retat den genom att knacka på glaset, så den hade vant sig vid att attack mot en hand gav en smäll på den känsliga nosen och den tvärstannade några centimeter från fotografens hand!

[VSK]
1

Vilka bilder, wow.

Bilden i ts fick mig att smälta.

kamera0710
2

Fäbodvallen

Carmarino
1

#21 Tydligen går det att "dressera" även ormar. Eller också är de smartare än vi tror, eftersom den tydligen hade lärt sig av sina tidigare misstag.Glad

kamera0710
2

#22 Tack!

Här lite blomsterprakt.

Carmarino
0

#22 Ja, det är otroliga färger på de små tamarinerna. De ser nästan färgade ut.

[VSK]
3

Heter ormen Sir Väs?

kamera0710
1

#27 😂

Carmarino
2

#27 Sir Väs von Rattles 😉

[VSK]
0

😃

[Jimmy.L]
0

Toppenbilder.

kamera0710
0

#31 Tack!

Här en pilgiftsgroda till.

[VSK]
0

De där grodorna är så otroligt små. Men giftiga.

[Jimmy.L]
0

Så giftiga är dom inte, iallafall dom svenskuppfödda.

[VSK]
0

Jag tänkte mest på de vilda. 

Jag fuskade och googlade nu och grodans gift kommer ifrån dess föda (jag trodde det fanns genetiskt). Visste bara att jag sett på tv om dessa djur och att dess gift används av infödingarna. 

"Giftet innehåller många s.k. alkaloider. Det är ett av de starkaste biologiska gifter man känner till. Det slår snabbt ut det centrala nervsystemet. Giftet är foderrelaterat. Det betyder att grodan äter olika små giftiga insekter vars gift sen bildar byggstenarna till grodans eget gift. 

Den allra giftigaste pilgiftsgrodan, Phyllobates terribilis, är så giftig att det räcker med 1/10000-dels gram gift för att döda en fullvuxen människa. Dessutom tränger giftet in genom huden, vilket medför att det räcker med att komma åt grodan för att få i sig giftet".

http://www.skansen-akvariet.com/vara-djur/amfibier/pilgiftsgrodor-2/

kamera0710
0

Det stämmer att de pilgiftgrodors gift kommer från giftiga insekter, så om de får annan föda är de inte giftiga. När indianer använder giftet till pilspetsar bryts det tydligen ner ganska fort i de skjutna djuren. Har tidigare funderat på om de inte på sikt borde bli förgiftade själva av denna hantering, men fick till slut svar på detta.