Naturens återtåg.
Tänkte visa lite bilder under branden och efter branden. Efterbilderna fotade idag med mobilkameran. Underbilderna fotade under tiden jag var volontär vid branden.
(Första dagen så åkte jag moppe och letade efter flygande glöd. Andra dagen så åkte jag runt och frågade djurägare (häst) om de behövde akut hästtransport -hade kontakt via nätverk (fb) där folk som ej var berörda av branden stod redo med hästtransporter).
Dag tre och fyra har jag helt förträngt vad jag gjorde 🤪
Nästan 40 mil på moppe på fyra dagar bidde det).
När branden rasade så kände jag mig oerhört liten. Idag så kände jag mig oerhört liten igen. Skall jag vara ärlig så vet jag inte hur mkt av brandhärden som syns på dessa bilder. Ytan av ca 25000 fotbollsplaner brann upp.
Tror det är Black Hawk i #36
Ja så där var det nästan vart jag än tittade eller åkte ett tag kändes det som.
Otäckt och otäckt fina bilder
Ja det är lite blandade bilder.
Otroligt att det "endast" var en människa som omkom, om jag minns rätt. Kunde ha gått betydligt värre.
Mäktiga bilder på branden.
Ja inför naturen kan man lätt känna sig liten. Det finns dock positiva saker med bränder, för många djurarter och växter behöver bränder för att reproducera sig. men såklart är det ju bättre med kontrollerade bränder (såsom bl.a Skogsstyrelsen gör) än bränder som uppkommer spontant, genom olyckor eller slarv.
Bra att det ändå gick bra, men väldigt hemskt att en människa fick sätta livet till. Hur gick det med djuren?
Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell.
"Big Journeys Begin With Small Steps"
Obehagliga bilder och det är svårt att fatta hur hemskt det var när man själv inte var där. Bra fotat i alla fall, det måste kännas väldigt ödsligt att åka förbi numera.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vad jag hörde av en som jobbade med branden, så var det hemska syner. Viltstängsel tog massor med stora djur, och det mer eller mindre regnade fåglar som försökte fly den heta luften. De försökte klippa upp viltstängsel där stora djur samlats men de hade inga såna kraftiga verktyg. Först dagen så var jag ett par mil ifrån branden och jag fick brinnande glöd på mig. Så det är nog en enorm tur att det inte blev värre kan man säga.
Det här var första gången jag var upp i det området sen branden, och jag blev faktiskt helt paff. Ändå så var jag bara vid en del och fotade.
Intressanta bilder från branden.
#36 Det stämmer.
Du ser, nån fågel känner jag igen minsann 🙂
Kan tänka mig hur det var, bodde i Jämtland när en storbrand rasade i juni 1997. (Gnistor från ett tåg antände en milslång sträcka och branden spred sig i torkan, men efter fem dagar kom regnet.)
http://www.op.se/allmant/jamtland/nar-norderasen-stod-i-brand
I efterhand var det i alla fall väldigt intressant att följa återhämtningen, skogsbolaget SCA lämnade den brunna marken i fred.
Mäktiga bilder också!
#67 Vad hemskt för/med djuren att bli fast mellan viltstängsel och elden, eller för fåglarna 😕
Ja, det var tur att inte fler människor kom till skada. Hela förloppet verkar väldigt dramatiskt och otäckt, särskilt när man inte hade branden under kontroll.
#70 Ja, för forskare, ekologer, biologer m.fl är det en guldgruva att kunna följa naturen gång efter en skogsbrand 🙂
Ja det är hemskt när sånt här sker. Tur i oturen att det inte blev värre. Har en kompis som oxå jobbade som volontär men han (och ca 50 pers till) försökte såga ned träd och bygga brandgator, men de kände sig rätt små när elden "hoppade" från träd och över de till andra träd som stod ca 1 km bort enligt hans bedömning. Möjligt att hans bedömning kanske felade pga stressen, men omöjligt långt avstånd kanske det inte är.
Men av det jag vet så var det massor med volontärer som hjälpte till och precis alla jag pratade med irl och i tele visste ingen som behövde akut djurtransport för allt var ordnat redan (och det kändes rätt skönt att höra).
Jag pratade med några volontärer som hade lyckats fånga in alla hästarna som hade rymd från en hage uppåt Norberg nånstans.
Sista dagen jag var volontär (gick inget mer att göra för det var avspärrat överallt) så jag fick vända tillbaka (skulle hemåt) och jag körde faktiskt vilse i röken. Försökte stanna och kolla på GPS:en men det funkade inte (hade inte tid). Grusvägar med återvändsgränd mm. Tog mig tre timmar att åka hem som borde ha tagit max 40 minuter normalt sett. Hur som så kom jag till nån bondgård nånstans och det jag mötte en kille som hade lyckats fånga in en lös hund.
Han lovad ta hand om hunden tills rättmätige ägaren "dök upp".
Som sagt så var det nog inte bara viltstängsel som var orsaken utan även hoppande eldar vars omringade djuren.
#0 Fantastiska bilder men samtidigt så skrämmande. Brand måste vara bland det värsta man är med om. Tur det finns frivilliga som ställer upp.
Bra gjort av dig.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Bild nr # 2 är både vacker och skrämmande.
Och den med den röda solen
U R us