Annons:
Etiketterplatserorter
Läst 5250 ggr
[Carpinus]1
9/26/17, 11:03 AM

Göteborg med omnejd - bildtråd 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många bilder och inlägg i Göteborgstråden har gjort den lång, så det är väl läge att göra en ny. Den gamla fanns här.

Annons:
[Carpinus]1
9/26/17, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad sägs om att ta en sväng in i det fridfulla Haga så här inledningsvis? Hade tänkt göra ett bildspel, men tyvärr beskärs högkantsbilderna lite underligt, så det får bli inmatning en och en av de åtta bilderna.

[Carpinus]1
9/26/17, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Haga bild 2.

[Carpinus]1
9/26/17, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Haga bild 3.

[Carpinus]1
9/26/17, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Haga bild 4.

[Carpinus]1
9/26/17, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Haga bild 5.

[Carpinus]1
9/26/17, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Haga bild 6

Annons:
[Carpinus]1
9/26/17, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Haga bild 7

[Carpinus]1
9/26/17, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Haga bild 8

[Carpinus]1
9/26/17, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En fråga till er som är bevandrade i staden: var ligger detta hus, och vad var dess ursprungliga namn och funktion?

[VSK]
9/26/17, 5:42 PM
#10

Jättetjusiga bilder. När jag hör talas om Haga så tänker jag på Albert & Herbert 🙂 Dock så "verkade" de på både Skolgatan 6 och 10 i serien men de glömde väl bort adressen mellan alla avsnitt. Minns så klart inte vilka avsnitt de nämnt adressen.

[Carpinus]1
9/26/17, 6:30 PM
#11

#10 Skolgatan 15 bodde de enligt regissören Bosse Hermansson. Deras stall (på Skolgatan 36) brann för övrigt upp för några år sedan. Ser man hur tätt träkåkarna ligger på bilden i förra tråden så var det nog tur att den branden inte spred sig ännu mer…

Källa

[VSK]
9/26/17, 6:44 PM
#12

#11

Minns tyvärr när stallet brann. Orkar inte gå igenom alla avsnitt för att se vilka adresser de nämnde i serien men vet det var två olika iaf 🙂

Ghosthunter
9/26/17, 6:59 PM
#13

Fina bilder från vackra Haga👍

"Mordet på Skolgatan 15" var en teaterföreställning med Albert & Herbert. De skulle riva kåken…..så Skolgatan 15 verkar mest realistiskt. Men det mesta är ju inspelat i studio….både inomhus och utomhus.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
9/26/17, 7:03 PM
#14

Nej, du behöver inte kolla - jag tror dig! 🙂 De körde nog på istället för att göra omtagningar om någon råkade säga småfel ibland.

[VSK]
9/26/17, 7:07 PM
#15

#14

Vet inte hur många ggr jag kollat på "Hebbe lille" genom mina år när jag inväntat John Blund så jag är 100% säker på att de sagt fel adress två ggr av alla de avsnitt jag har 😃

Hur som så förknippas alltid Haga med A&H för mig 🙂

Effie
9/26/17, 9:45 PM
#16

#9 Johannebergs Landeri. Ligger vid Korsvägen. Någon institution på universitetet tror jag har lokaler där. 

När jag gick på gymnasiet tror jag det var arkeologi eller studier av antiken…det var lockande att börja plugga där, men det blev inte så


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
9/26/17, 9:49 PM
#17

#16 Socialpsykologiska tror jag det är eller har varit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
9/27/17, 1:57 AM
#18

Visst är det Johannebergs landeri, med rötter i 1700-talet, beläget vid Korsvägen och numera viste för Göteborgs Socialpsykologiska Institut. 

Skillnaden på bebyggelse mot Svenska Mässan och framför allt Tripple Towers på andra sidan Korsvägen kunde knappast vara större! I samband med bygget av Västlänken har det talats om flytt eller rent av rivning av den gamla träkåken, men sedan dess lär skyddet ha stärkts. Däremot kanske den kommer att se ännu mer malplacerad ut när upp- och nedgångar till stationen kommer på plats. Men dit är det några år, och landeriet var ännu mer illa ute 1985 då byggnaden härjades av en förödande brand, så mycket av det vi ser idag är resultatet av en totalrenovering efter den.

Mer att läsa: "slaget om Korsvägen" (Göteborg direkt)

kamera0710
9/27/17, 3:42 PM
#19

Kul att se för en som bara "mellanlandat" för tågbyte i Göteborg. Men jag har funderat på att besöka stadens naturhistoriska museum.

[Carpinus]1
9/27/17, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 Kan nog rekommendera att du medtager tropikhjälmen och kameran och avlägger ett besök på Universeum om du ändå har vägarna häråt.

Annons:
[Carpinus]1
10/13/17, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ikväll är det Kulturnatta i Göteborg. Hade det varit för 160 år sedan hade man kunnat knacka på hos Bedrich på Stora Nygatan och bett honom framföra något stycke.

https://www.youtube.com/watch?v=gTKsHwqaIr4

[Jimmy.L]
10/13/17, 4:40 PM
#22

Trevligt med lite kultur.

[Carpinus]1
10/13/17, 5:40 PM
#23

Ja, det skadar inte! Tyvärr upptäckte jag att det var Kulturnatta ikväll först när jag satt på spårvagnen, och jag orkade varken vara kvar så länge eller åka in igen, så det blev ingen kul tur. 😎

[Jimmy.L]
10/13/17, 6:07 PM
#24

Det går fler tåg. 🙂

[Carpinus]1
10/16/17, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

"Hamnen, havets läckerheter, fikat och de gamla kvarteren – allt det och mer hyllas i ett reportage om Göteborg i den internationella reseguiden Rough Guides.

Reportaget uppmanar alla att välja Göteborg som sitt nästa europeiska weekend-resmål."---

https://www.expressen.se/gt/goteborg-hyllas-stort-i-internationell-reseguide/

[Jimmy.L]
10/16/17, 10:00 AM
#26

Var det inte Mannerström som sålde sin restaurang i Göteborg?

[Carpinus]1
10/16/17, 10:15 AM
#27

#26 Kometen, ja  (Sjömagasinet lämnade han redan 2010). En gammal fin restaurang, som var välkänd för sina stora Wienerschnitzlar (före Mannerström). Har bara varit där en gång på senare år och allt  har väl inte varit perfekt på sistone, så det skall bli intressant att se vad som händer med nya ägare.

Annons:
[Jimmy.L]
10/16/17, 10:45 AM
#28

#27 Intressant att även bättre krogar slarvar.

[Carpinus]1
10/21/17, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

"Göteborg lever upp till ryktet om att vara Skandinaviens "lilla London" tack vare stadens coolaste stadsdel – Haga. Det skriver Vogue.

Nu hyllar det amerikanska modemagasinet stadsdelen som Göteborgs "coolaste"."---

https://www.expressen.se/gt/vogues-hyllning-till-haga-coolaste-stadsdelen/

[Jimmy.L]
10/21/17, 2:31 PM
#30

Fin gata.

[Carpinus]1
10/21/17, 2:36 PM
#31

Ja, Haga är en idyll.

Maria
10/21/17, 2:40 PM
#32

Haga ligger mig varmt om hjärtat. Mina föräldrar hade en butik på Haga Nygata när jag var liten. Då var det dock ett helt annat Haga än idag kan man säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
10/21/17, 3:57 PM
#33

#32 Ja, på den tiden var idyllen mer diskutabel.

Den 2 december har stadsmuseet visningar av några lägenheter som de såg ut innan renoveringarna av stadsdelen. 

http://goteborgsstadsmuseum.se/besok-museet/hem-i-haga

Maria
10/21/17, 3:59 PM
#34

Haha ja knappast en idyll alls.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ghosthunter
10/21/17, 5:24 PM
#35

Haga är trevligt…lite småstadsidyll i storstaden typ!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
10/21/17, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Precis!

Ghosthunter
10/21/17, 6:44 PM
#37

Även Majorna bjuder på samma idyll….speciellt nära Stigbergstorget…vid Amiralitetsgatan och Djurgårdsgatan och där omkring!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
10/21/17, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#37 Har inte så mycket bilder därifrån, mer än Gathenhielmska förstås!

(Klicka på bilden för större format!)

Maria
10/21/17, 7:48 PM
#39

#38 Där bor en arbetskamrat mamma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
10/21/17, 7:49 PM
#40

Sämre skulle man kunna bo…

Maria
10/21/17, 7:58 PM
#41

Ja det skulle man kunna säga. Hon bytte till sig "lägenheten" för många år sedan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]1
10/27/17, 9:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Mölndal är närmaste granne till Göteborg och tas inte sällan som en stadsdel i Göteborg till gamla Mölndälingars förtret. Lokaltidningen Mölndals-Posten brukar ställa fem kontrollfrågor till gästande storheter om vad de vet om Mölndal, och de två senaste som utsatts för denna plåga är infrastrukturminister Tomas Eneroth, som kammade noll, och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, som lyckades få ett rätt. Här är frågorna, svaren avslöjas i nästa ruta - tjuvtitta inte!

1. Två Mölndalsklubbar har blivit svenska mästare i fotboll. Vilka?

2, Mölndals största turistattraktion anses av de flesta vara ett slott med anor från 1700-talet. Vad heter slottet?

3. Strax söder om centrala Mölndal finns ett IKEA-varuhus. Vad heter orten där varuhuset ligger?

4.  Vilka partier styr Mölndal just nu?

5. I Mölndal ligger Sveriges näst största travbana. Vad heter den?

(Ylva Johansson svarade rätt på politikfrågan, men det gjorde alltså inte Eneroth. Lite dåligt påläst av en gästande politiker kan man ju tycka…)

[Carpinus]1
10/27/17, 9:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#42 Kika inte, sa jag! 😉

[Jimmy.L]
10/27/17, 9:52 AM
#44

Där gick jag bet. Men kul med bildgåta.

[Carpinus]1
10/27/17, 10:05 AM
#45

Fråga 2, 3 och 5 tror jag grannarna i Göteborg klarar. 😉Ettan får man nog vara idrottsstatistiker för att veta, och fråga 4 tror jag inte ens majoriteten av ortsborna går i land med…

Effie
10/27/17, 12:07 PM
#46

#45 Nej 2, 3 och 5 var Inga problem; har varit där ett flertal gånger. 4 hade jag vetat om jag fortfarande bott kvar I Mölndal, men numera håller jag inte koll. Och att det finns Mölndalslag som sparkar boll…det visste jag inte ens då.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Carpinus]1
11/6/17, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Sorry G A, men jag glömde totalt att köpa bakelse idag…🥵

Carmarino
11/6/17, 4:48 PM
#48

En sådan här menar du? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
11/6/17, 4:56 PM
#49

Jag med glömde. 😭

[Carpinus]1
11/6/17, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#49 Man tycker ju att myndigheterna kunde påmint oss med ett VMA!

#48 En sådan här hade också gått bra…

Carmarino
11/7/17, 9:33 AM
#51

Fick faktiskt en bakelse igår kväll, men jag vet inte om det var en Gustav Adolfs-bakelse. Den hade marängbotten och någon slags mousse på toppen. Chokladen visade inte GA utan såg ut som ett löv.

Å andra sidan är ju inte GA särskilt populär här nere sedan han brände ner en stor del av nordöstra Skåne. Bakelsen verkar trots det vara rätt populär. 🙂

http://www.kristianstadsbladet.se/fria-ord/gustav-ii-adolf-skanes-storste-mordbrannare/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
11/7/17, 1:08 PM
#52

Jag tänkte på att det var Gustav Adolfsdagen igår, och när jag tanker efter är jag tacksam att han grundade Goteborg; annars hade jag knappast funnits här. Om inte någon annan grundat staden förstås.. Men bakelser äter jag inte.

#51 Brände han nordöstra Skåne? Det hade jag dålig koll på. Borde ha påverkat mina förfäder…jag får börja plugga lite historia tror jag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
11/7/17, 4:48 PM
#53

#52 Kanske inte han personligen, men han och hans 3000 man starka här gjorde det.

http://www.kjellsturealrik.se/snapphan.htm

http://www.nsk.se/2012/02/08/va-var-en-munsbit-for-gustav-ii-adolf/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
11/7/17, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#53 På en vecka…och sen blev det Kristianstad, fast det var väl inte planerat.

Nej, nu har vi kidnappat tråden helt fel. Jag får väl åtminstone bidra med en liten bild, från ett av mina favoritpromenadstråk.

(vände bilden, VSK)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Jimmy.L]
11/7/17, 9:15 PM
#55

Kul att se bilder från Göteborg där har jag bara varit ett fåtal gånger.

Annons:
[Carpinus]1
11/26/17, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

I helgen utsattes Röde sten för vandalism då någon/några målade hakkors på den. Kanske svårt för den som inte har anknytning till Göteborg att förstå upprördheten, men det känns sorgligt. Okej, att vissa "lustigkurrar" målat stenen blå med jämna mellanrum, men hakkors är något annat. Särskilt "modigt" är det knappast heller, eftersom man inte löper någon större risk att åka fast för det.

[Jimmy.L]
11/26/17, 5:54 PM
#57

Man blir så arg när vissa gör så.

kamera0710
11/27/17, 3:02 PM
#58

Åt helvete! Har sett hakkors på en del Skansenbyggnader för några år sedan.

[Carpinus]1
11/29/17, 8:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Stenpirens resecentrum har fått en del skrapor här och där, så därför får det väl ses som en revansch när byggnaden nu tilldelas Sveriges arkitekters prestigefyllda Sienapris. 

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/stenpiren-vinner-prestigefyllda-arkitekturpriset-1.4875136

[Jimmy.L]
11/29/17, 8:49 AM
#60

Rätt så stilren byggnad.

[Carpinus]1
11/29/17, 9:00 AM
#61

Ja, och den grå graniten i förening med glas gör sig bra i kombination. Att byggnaden fått högsta miljöcertifiering (Sweden Green Building Council) känns nästan självklart.

Pristagarens egen byggnadsbeskrivning.

[Jimmy.L]
11/29/17, 9:20 AM
#62

Den ser trevligare ut än Waxholmsbolagets byggnad vid Strömkajen i sthlm.

Annons:
[VSK]
11/29/17, 10:07 AM
#63

#59

Är bänken i sten eller trä?

[Carpinus]1
11/29/17, 10:55 AM
#64

#63 Efter att ha studerat lite tidningsbilder gissar jag på sten och trä, med armstöd (och kanske ram) i järn.

[VSK]
11/29/17, 10:56 AM
#65

#64

Går säkerligen att ta sig ett järn på den bänken 🙂

[Carpinus]1
11/29/17, 11:04 AM
#66

#65 Nu låter du som en göteborgare! 😃

[VSK]
11/29/17, 11:23 AM
#67

😮

😃

[Jimmy.L]
11/29/17, 11:53 AM
#68

Glömde säga det att ni i Göteborg med tycks ha en konstig kärlek till stolpar. 😉

[Carpinus]1
11/29/17, 12:05 PM
#69

#68 Jag skulle med en båt och tog bilden i språnget, så den blev som den blev. Dessvärre var det den enda egentagna bilden på byggnaden som fanns på lager.

Annons:
[Jimmy.L]
11/29/17, 12:14 PM
#70

#69 Fin bild ändå trots alla stolpar, jag gissar att dom inte vill ha massa bilar som parkerar där.

[Carpinus]1
11/29/17, 12:22 PM
#71

Jaha, jag trodde du menade lyktstolparna. Tror att staketen hör till busshållplatserna och de gula är nog för att varna för spårvagnsspåren.

Effie
11/29/17, 2:29 PM
#72

Parkera? Det går väl inte ens att köra där? Jag är där så sällan som möjligt, men det är väl bara bussar och spårvagnar där? Och båt, på andra sidan.

Får erkänna att jag knappt tittat på byggnaden - så tack för bilden :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Carpinus]1
11/29/17, 3:31 PM
#73

#72 Jag har studerat drönarbild på hitta.se, och jag tror att du har rätt om biltrafik på slingan, som heter Blixtbrickegatan.

Ghosthunter
12/1/17, 7:23 PM
#74

#59 Ja det är stilrent i dagens arkitektur . Men jag som gillar det gamla, så är jag inte direkt upphetsad över detta😃

Jag njuter över de gamla gårdarna här uppe i Eda, Värmland, med sina fina gamla 1700-tals gårdar, med fina stolbodar och härbren. Det finns själ i det gamla!😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
12/1/17, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

#74 Förvisso, men om man skulle bygga ett resecentrum där idag skulle det nog inte se ut som en 1700-talsbyggnad. Det ser man ju om inte annat på de nya affärskomplexen som man sätter upp längs gränsen.

Allt har sin tid, på gott och på ont, och man behöver inte åka långt från storstaden för att hitta gamla miljöer heller- ibland behöver man inte ens lämna den…

[Carpinus]1
12/1/17, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

De statliga muséerna har ju slopat entréavgifterna, men det är tunnsått med dem i Göteborg - vad jag kan komma på är det bara Världskulturmuseet som räknas dit. Däremot har man kunnat lösa årskort för 40:- på de kommunala museerna, men det priset höjs till en hundring från årsskiftet.

Naturhistoriska museet  ägs däremot av Västra Götalandsregionen, och de väljer istället att slopa entréavgiften helt. Man kommer även att bygga om basutställningen och har även planer på att förändra själva byggnaden.

Källa.

Bilden: Göteborgs stadsmuseum, som alltså höjer entréavgiften.

Annons:
[Jimmy.L]
12/2/17, 8:10 AM
#77

Intressant byggnad den har man gått förbi några gånger när man besökt Göteborg men missat att det är ett museum.

Maria
12/2/17, 8:11 AM
#78

#77 Ett av mina favoritmuseum.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
12/2/17, 8:16 AM
#79

#77 Ja, det allra mest intressanta med byggnaden är väl dess historia, som säte för Ostindiska kompaniet på sin tid.

#78 Tyvärr var det länge sedan jag var där senast, kanske pallrar jag mig dit någon gång i vinter.

[Jimmy.L]
12/2/17, 8:20 AM
#80

#79 Det kände jag heller inte till, kul med historia.

[Carpinus]1
12/2/17, 8:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

#80 Ja, det är spännande! Här är husets historia i koncentrerad form:

http://goteborgsstadsmuseum.se/om-museet/museets-historia

(Hela kvarteret är fyllt av historia - återkommer kanske till det!)

Ghosthunter
12/2/17, 3:57 PM
#82

Jag har för mig att Frimurarnas hus ligger nära där? Eller har jag helt fel?🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Maria
12/2/17, 4:19 PM
#83

#82 Det ligger på andra sidan kanalen nästan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]1
12/8/17, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Färjetrafiken i södra skärgården växer, och nu har Styrsöbolaget köpt in två kompletterande fartyg. Dels en lastfärja, dels M/S Walona, som  senast varit charterfartyg.

[Jimmy.L]
12/8/17, 10:19 AM
#85

#84 Kul att dom satsar på fler fartyg.

[Carpinus]1
12/8/17, 12:30 PM
#86

Ja, det verkar flyta på bra!

Ghosthunter
12/8/17, 3:32 PM
#87

Flyta på bra….det var ju fyndigt!😃

Kul att de satsar på södra skärgården, för det finns mycket vackert där ute att se. Annars känns det som om norra skärgården, som t.ex Öckerö och Hönö, stjäl en stor del av intresset!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
12/8/17, 4:02 PM
#88

#87 Ja, det finns ju en viss konkurrens mellan de två ögrupperna. Var och en har sin charm, men jag är sällan i norra skärgården numera, med undantag för några utflykter för fågelskådande på Hönö.

Södra skärgården känns mer "ö-liv", kanske för att det är färre bilar där. (Golfbilarna räknar jag inte in.)

Ghosthunter
12/8/17, 5:07 PM
#89

Jag vet inte hur det är nu, men tidigare kunde man åka med spårvagn ända inifrån stan, byta till båt vid Saltholmen på samma biljett och taxa.

En fredag gjorde jag just detta. På hemvägen passade jag t.o.m på att stanna och tog en öl på ett after work ställe, så jag fick gratis mat också. Blev en billig dag…..minns inte exakt, men tror inte det var mer än 150 kr för allt det (om man inte räknar med kaffet och kakorna som jag tog med hemifrån)😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
12/8/17, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

#89 Jodå, jag har utnyttjat mitt Västtrafikkort några gånger de senaste somrarna för att öluffa i den södra delen. Fast maten på utflykterna nar jag fått betala själv…🙂

Annons:
[VSK]
12/8/17, 6:40 PM
#91

#90

Inte helt fel utsikt till maten 👍

Ghosthunter
12/8/17, 7:17 PM
#92

#90 Var är den bilden tagen? Lite svårt att känna igen just på den bilden.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
12/8/17, 7:22 PM
#93

Pizzerian vid hamnen på Donsö. Sträcker man ut foten får man en krabba på tån.

Carmarino
12/8/17, 7:27 PM
#94

#93 Pizza Marinara då alltså? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
12/8/17, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

#90 Och vill man ha mer utsikt så tar man med sig pizzan.

[Carpinus]1
12/8/17, 7:30 PM
#96

#94 På sitt sätt, fast skamligt nog äter jag inte musslor och skaldjur.🤫

[VSK]
12/8/17, 7:38 PM
#97

#95

Tur du inte hade ett sexpack öl där. Kunde ha blivit väldigt långdraget annars 🙂

Annons:
[Carpinus]1
12/8/17, 7:53 PM
#98

Varför tog han inte till  dynamiten? 💣😃

[VSK]
12/8/17, 7:58 PM
#99

😃

Ghosthunter
12/8/17, 10:20 PM
#100

Tack #90 Donsö alltså..börjar nästan köra dialekten.  Men de ä gött!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
12/17/17, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Passerade i annat ärende GA torg idag. Det som såg ut som julmarknad var mest försäljning av sommartunna outletkläder. Fanns en vagn som sålde renkorv och  liknande, men julstämningen var obefintlig.

Tänker man julmarknad är det väl Kronhusbodarna eller Liseberg som gäller, förmodar jag.

Ghosthunter
12/17/17, 3:13 PM
#102

…..eller Haga!😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
12/17/17, 3:14 PM
#103

Haga också, förstås!

[Jimmy.L]
12/17/17, 3:31 PM
#104

#101 Fint torg i alla fall.

Annons:
[Carpinus]1
12/17/17, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Göteborg idag vid lunchtid. I bakgrunden Clarion Post Hotel, till vänster Nordstan. På höger hand ligger Brunnsparken, och den vita byggnaden t.h. är Palacehuset.

Ghosthunter
12/17/17, 9:00 PM
#106

Lite vitt på marken i GBG också. Här är det 15 cm.😊

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
12/18/17, 3:04 PM
#107

Nu är det bekräftat. Tomtens ursprung (den moderna) kommer från Götet.

https://www.expressen.se/gt/tomtens-ursprung-bekraftat-goteborgare/

Edit: artikel från 2014.

[Carpinus]1
12/18/17, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

#107 Vetladu! 😉

[VSK]
12/18/17, 3:46 PM
#109

😃👍

Ghosthunter
12/18/17, 5:22 PM
#110

#108 Har han stoppat ner Gustaf Adolf i säcken och tagit herraväldet över stan?😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
12/18/17, 5:49 PM
#111

Det ÄR Gustaf Adolf som är tomten, men säg inget!🤫

Annons:
[VSK]
12/18/17, 6:16 PM
#112

😂

Ghosthunter
12/18/17, 9:05 PM
#113

Aha…men han har bytt ställning också. Han behöver inte peka längre för folk börjar inse att Göteborg ligger där😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
12/18/17, 9:27 PM
#114

#113 Precis - det är ju klappat och klart…😉

[Carpinus]1
12/19/17, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Vy mot Mölndals kyrka från Kvarnbyn.

[VSK]
12/19/17, 3:01 PM
#116

#115

Tjusig bild, och God Jul på dig själv, och alla andra.

[Jimmy.L]
12/19/17, 3:32 PM
#117

#115 God Jul. 🙂

Carmarino
12/19/17, 3:34 PM
#118

God Jul Carpinus, och alla andra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ghosthunter
12/19/17, 5:23 PM
#119

God Jul allihopa!!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Maria
12/19/17, 5:25 PM
#120

#115 Vacker bild. God jul på er alla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
12/20/17, 7:25 AM
#121

#115 Fässbergs kyrka, heter den väl fortfarande? Den hette den när jag bode I Mölndal, fast det är ett tag sedan. Namnet Fässberg sägs komma av att på den tiden när landet var lägre, och det mesta av landet här var havsvikar, så fäste vikingarna sina skepp vid det där berget. "Fästberg" alltså.

Ja, God Jul Carpinus, och alla ni andra också. Ni förgyller min vardag med fina bilder och kul trådar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Carpinus]1
12/20/17, 7:52 AM
#122

#121 Hoppsan - där kom du på mig! 😃Självklart heter den Fässbergs kyrka- kanske var jag lite för inställd på att poängtera att vi var utanför Göteborg och befann oss i "omnejden", eller också var jag bara trött…

Effie
12/20/17, 7:57 AM
#123

#122 Tror nog att fler känner till Mölndal än Fässberg…så informationen var ju viktig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Carpinus]1
12/20/17, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Några ytterligare bilder på Fässbergs kyrka i vinterskrud.

[VSK]
12/20/17, 12:26 PM
#125

Tjusigt vykort på vacker kyrka

Annons:
[Jimmy.L]
1/13/18, 10:49 AM
#126

Missade dina fina vinterbilder på kyrkan.

[Carpinus]1
1/13/18, 11:15 AM
#127

Tack! Just nu är kyrkan snöfri, men håller prognoserna så kan vinterskruden återkomma nästa vecka.

[Carpinus]1
1/25/18, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Många gånger har det hotats med att Ostindiefararen Götheborg gjort sin sista seglats i göteborgsk regi. Kanske är vi nu slutligen där?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/ostindiefararen-kan-ha-seglat-färdigt-för-gott-1.5092734

[Jimmy.L]
1/25/18, 9:12 AM
#129

Trist det borde ju finnas ett intresse att segla med henne? I sthlm finns Briggen Tre Kronor som man kan åka med allt från långresor till dagsturer och tydligen är det populärt.

[Carpinus]1
1/25/18, 9:21 AM
#130

Har ett minne av att hon faktiskt uppnått den ålder man kalkylerade med som möjlig som seglare. Kanske kunde man göra som med bland annat Cutty Sark och låta henne ligga i en docka på land som ett fast museum? Allmänheten ser ju inte till henne ofta i Göteborg, hela vintern tillbringar hon under presenningar vid kaj i Eriksberg.

[Jimmy.L]
1/25/18, 9:33 AM
#131

Kostar väl det med att ta upp henne. Risken är väl att hons säljs till någon köpare utomlands.

[Carpinus]1
1/25/18, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Bästa sättet att behålla henne i Göteborg är nog att hota med att hon kan bli såld till Stockholm. Det kan nog öka sponsorlusten…

Sedan är det klart att det skulle kosta en slant att torrdocka skeppet. Men man skulle nog kunna ta igen en hel del på biljetter och marknadsföring, och att hålla henne i seglingsbart skick är heller inte gratis.

Skattebetalarna i Göteborg verkar f.ö. vara ett tåligt släkte, som bland annat fått finna sig i att Avenyn "smyckats" med ett vattenläckage á nio miljoner.

http://www.gp.se/nyheter/ytterligare-två-miljoner-på-vattenspelet-1.3460471

Edit.

Annons:
[Carpinus]1
2/5/18, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#133

Fallet i Mölndals Kvarnby fascinerar mig - det bjuder på nya upplevelser varje dag! Så här såg det ut idag.

[Jimmy.L]
2/5/18, 5:11 PM
#134

Vackert.

[Carpinus]1
2/5/18, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Några till. Bild 1/3.

[Carpinus]1
2/5/18, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Bild 2/3.

[Carpinus]1
2/5/18, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Och så den sista.

[Carpinus]1
2/5/18, 5:21 PM
#138

134 Ja, det är fascinerande miljö som bjuder på skådespel varje dag!

Lite mer om Kvarnbyn i denna tråd.

[Jimmy.L]
2/5/18, 5:23 PM
#139

Ja isen ger väldigt fina bilder, kul att se. 👍

Annons:
[Carpinus]1
2/6/18, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Den här brandkanonen står utanför brandstationen i Mölndal. Tidigare stod den på ett högt berg bakom gamla brandstationen och kallade frivilliga när  brand brutit ut. 

En lokal skröna har florerat om att kanonen kommer från något av piraten Lasse i Gatans skepp, men en historiker har funnit att den är av något senare datum än så, och att den är importerad från England.

[Jimmy.L]
2/6/18, 12:37 PM
#141

#140 Fin kanon.

Ghosthunter
2/6/18, 5:17 PM
#142

Kanon med en kanonfin kanon😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2/10/18, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143
[Jimmy.L]
2/10/18, 5:52 PM
#144

Tur i oturen att hon inte hade olja ombord.

[Carpinus]1
2/10/18, 5:59 PM
#145

#144 Ja, det hade kunnat sluta illa. Hon stod nog inte på så hårt, för nu är hon flott och under bogsering till annan plats för inspektion av skadorna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tankfartyg-pa-grund-utanfor-goteborg

[Göstage]
4/13/18, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

"När vårens vindar rista i knopparna som brista då vill man ut och kvista och bli som barn på nytt -då axlar jag min mara allt uti solen klara och glädes att få fara ifrån min trånga hytt."--- ("Luffarvisa" av Martin Nilsson.)

Redaktören efterlyste ju Göteborgsbilder häromdagen, så det var bara att kasta sig ut på bygden och försöka komma hem med åtminstone några bilder. Begav mig först till Botaniska trädgården, men där ligger nog våren bortåt två veckor efter.

Vitsippedalen gjorde knappt skäl för namnet - såg en handfull vitsippor kanske, och i trädgården var det också dåligt med vårtecken. Men visst - lite fanns det väl som gav våraningar. 

klicka på bilden för större format.

Annons:
[Göstage]
4/13/18, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Färden gick vidare genom Slottsskogens ytterkant och uppför Linnégatan till Haga, där det var lite mer fart - och fina krokusar vid Hagakyrkan, till binas stora förtjusning.

[Göstage]
4/13/18, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Var inte köpbenägen för dagen, vid en antikaffär avstod jag från några saker för några tior  som faktiskt kan ha varit riktiga fynd. Kanske finns de kvar nästa gång jag passerar…

[Göstage]
4/13/18, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Nu gjorde sig magen påmind, så jag slank in i en salsarestaurang i mexikansk stil på Storgatan. Trivsam miljö med latinamerikansk musik och gemytlig personal plus en tacobuffé som inte lämnade något i övrigt att önska. Efter att ha backat på var jag så proppad (ay, caramba!) att jag släpade mig till Avenyn och tog fyrans vagn hem. 

Nöjd så, Jimmy?

[Jimmy.L]
4/13/18, 4:08 PM
#150

Härligt och fina bilder, ja jag är nöjd. 🤓

Skeppskatten Dina
4/13/18, 6:35 PM
#151

Fina bilder Göstage! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Göstage]
4/13/18, 7:18 PM
#152

Tackar! 

#151 Steg av bussen vid Sahlgrenskas huvudentré, där du ju var inblandad i gårdagens dramatik. Idag verkade det lugnare… 🙂

Skeppskatten Dina
4/13/18, 9:24 PM
#153

# 152 Det var betydligt mycket lugnare på Sahlgrenska idag. 

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Annons:
[[eskils_]]
4/13/18, 9:53 PM
#154

Jättefina blommor och trevliga bilder från rikets andra stad, Göstage! 👍

Härligt med solskenspromenad, ska jag också ta när förkylningen behagar släppa.

[Göstage]
4/13/18, 9:57 PM
#155

#154 Tackar - ja, det är skönt att blommor och blad börjar spira igen. Krya på dig så att du också får njuta av våren!

[[eskils_]]
4/13/18, 10:03 PM
#156

#155 Tack! 🤗

[Jimmy.L]
4/14/18, 6:49 AM
#157

Våren har nog nått längre i Göteborg än i sthlm.

[Göstage]
4/14/18, 7:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

#157 Ja, som Lasse Dahlqvist sjöng: "Varje år kommer våren från väst". Fast i år är den som sagt sen här också…

Ghosthunter
4/14/18, 10:15 AM
#159

#148 Det där måste väl vara Fåfängan antik i Haga?🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
4/14/18, 10:39 AM
#160

#159 Stämmer bra det!

Annons:
Ghosthunter
4/14/18, 11:13 AM
#161

#160 Tyckte väl att det var något bekant över det😊

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Jimmy.L]
4/14/18, 1:29 PM
#162

#158 Vackert.

[Göstage]
4/14/18, 4:48 PM
#163

#162 Ja, den slänten brukar vara bland de tidigare med vårblommor i Botaniska.

[Göstage]
4/23/18, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Börjar ju gå mot sommaren, och här är ett litet somrigt diacollage från Marstrand i Göteborgs grannkommun i norr, Kungälv.

Klicka på bilden för större version.

[Jimmy.L]
4/23/18, 3:47 PM
#165

Vackert ställe.

[VSK]
4/23/18, 4:02 PM
#166

#164

Tjusig bild. Svårt att tänka sig bandy när man ser den bilden (Kungälv alltså).

[Göstage]
4/23/18, 4:02 PM
Annons:
[Göstage]
4/23/18, 4:04 PM
#168

#166 Ja, det enda sporten som gäller här är nog segling.

[VSK]
4/23/18, 4:05 PM
#169

🙂

Ghosthunter
4/23/18, 5:26 PM
#170

Ja, Marstrand är jättefint. Intressant också att titta på fästningen. 🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[[eskils_]]
4/23/18, 5:40 PM
#171

#164, 167 Underbara sommarbilder!

[Göstage]
4/23/18, 5:47 PM
#172

#171 Tack!

Skeppskatten Dina
4/23/18, 8:14 PM
#173

Fina bilder Göstage! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Göstage]
4/23/18, 8:36 PM
#174

Tack!

Såg en fin och färskare bild som du tagit i Marstrand nyligen i en annan tråd! 😉

https://minafoton.ifokus.se/discussions/5ad9da1dce12c42c1b0009a4-sommaren-arstidsbilder?discussions-1#1

Annons:
Skeppskatten Dina
4/23/18, 9:05 PM
#175

# 174 Tack!

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Göstage]
5/8/18, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 13
Förhandsgranskning av bild 2 av 13
Förhandsgranskning av bild 3 av 13
Förhandsgranskning av bild 4 av 13
Förhandsgranskning av bild 5 av 13
Förhandsgranskning av bild 6 av 13
Förhandsgranskning av bild 7 av 13
Förhandsgranskning av bild 8 av 13
Förhandsgranskning av bild 9 av 13
Förhandsgranskning av bild 10 av 13
Förhandsgranskning av bild 11 av 13
Förhandsgranskning av bild 12 av 13
Förhandsgranskning av bild 13 av 13
#176

Precis som i maj förra året (tråd 1) har jag tagit en runda i Trädgårdsföreningen även i år, och jag gjorde det på förmiddagen innan det strömmat till så mycket folk. Ännu är det för tidigt på året för parkens specialitet rosorna, men det finns annat att njuta av så länge. 

Tyvärr har några av bilderna blivit rätt brutalt automatbeskurna nedtill, men det får gå ändå…

[Göstage]
5/8/18, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#177

Här är några bilder på andra ledden.

[Jimmy.L]
5/8/18, 5:51 PM
#178

Vacket ska med fota rosor fast i sthlm när det blir dags.

[VSK]
5/8/18, 6:09 PM
#179

Fint väder där oxå ser jag 🙂

[Göstage]
5/8/18, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Tog även vägen förbi Taubehuset i Majorna. Tyvärr har jag inte lyckats få fram vem som skapat bysten, men på den fristående stenen (Bohusgranit?) står det:

"Är du poet

gyckla ej med orden

Men bruka folkligt språk

i dina dikter."

Klicka på bilden för större version.

[Göstage]
5/8/18, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

Hann även med en tur i Klippans kulturreservat. Här är det välkända Sjömagasinet (som tyvärr mist sin Michelinstjärna) och dess annex Smedjan.

Annons:
[Göstage]
5/8/18, 6:33 PM
#182

#178 Låter bra - det är tacksamt att plåta blommor för de sitter stilla, till skillnad från fåglarna…

#179 Här är rena sommarvädret, även om det var lite svalkande sjöbris nere vid älven.

[Jimmy.L]
5/8/18, 6:34 PM
#183

Härliga bilder.

[Göstage]
5/8/18, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

Själv hade jag inte råd att käka på Sjömagasinet, men jag hade bättre utsikt än guldkortsfrossarna,där jag satt på däcket på den ruffiga men charmiga S/S  Eduard Melin och kalasade på äppelkaka med ångbåtskaffe. Ägaren klagade på lite besök, men hoppades på bättre fart på Kristi Himmelfärdsdagen.

[Göstage]
5/8/18, 6:47 PM
#185

#183 Tack - skönt att få röra på sig en sådan här sommardag! 😎

[Jimmy.L]
5/8/18, 6:49 PM
#186

Hm detta med äppelpaj verkar sprida sig. 😃

[Göstage]
5/8/18, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Isbjörnen verkar ha sikte på lotsbåten - kanske för att leta efter ett kylskåp att svalka sig i? En buss rullar över Älvsborgsbron, och i höger bildkant skymtar Nya Älvsborgs fästning i fjärran.

[Göstage]
5/8/18, 6:54 PM
#188

#186 Jag slets mellan en ost- och skinkmacka eller äppelpaj, och är fortfarande inte säker på att jag gjorde rätt val. Men kakan var god!

Annons:
[Göstage]
5/8/18, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Stena Gothica styr ut mot det blankslitna havet.

[Jimmy.L]
5/8/18, 7:01 PM
#190

#187 Rolig bild

#188 Okej.

#189 Hur stor är hon, hur många pax tar hon?

[Göstage]
5/8/18, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#191

#190  Medan "Jesusbåten" Elida söker sin trygga hamn.

[Göstage]
5/8/18, 7:05 PM
#192

#190 Gothica skeppar lastbilar till Fredrikshamn och tar bara 186 passagerare.

https://www.stenaline.com/fartyg/gothica

[Jimmy.L]
5/8/18, 7:10 PM
#193

Okej.

[Göstage]
5/8/18, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

En titt över älven mot Eriksbergskranen, ett minne från varvsepoken. Nu är varvet borta för gott, och har ersatts av sjönära dyrbebyggelse.

[Göstage]
5/8/18, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Tog lite bilder på Röde sten, men den har vi sett förut, så jag avslutar dagens utflykt med en bild på Älvsborgsbron.

Annons:
[VSK]
5/8/18, 7:18 PM
#196

Hur lång är den där bron? Vet inte ens om man ser hela bron pga byggnaden på vänster sida. Men nog måste den vara 800 meter lång iaf 🤔

[Jimmy.L]
5/8/18, 7:20 PM
#197

Kul att få följa med dig på en tur i Göteborg. 👍

Carmarino
5/8/18, 7:27 PM
#198

#184 Tycker S/S  Eduard Melin ser mysigare ut än Sjömagasinet.

#191 Är Göteborg hemmahamn för Elida, eller är hon bara på tillfälligt besök?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
5/8/18, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

Kul att ni ställer frågor, för då kan jag googla och låtsas som det var något jag visste…😉

Älvsborgsbron är 900,6 meter lång. Har dock inte stegat det själv, utan litar på Wikipedia. Byggnaden som skymmer västra brofästet är ett hotell som tidigare hette Novotel, men som bytte namn till Waterfront förra året. I den byggnaden låg tidigare Carnegiebryggeriet.

Ja, Elida brukar vila ut mellan turnerandet i Göteborg. Jag har någon bild på henne vid kaj, men den här bilden som jag tog vid Nya Älvsborg för två år sedan är lite mer stämningsfull, även om hon går för motor.

Carmarino
5/8/18, 7:40 PM
#200

Har sett Elida några gånger i olika hamnar här i närheten, men jag tror aldrig jag har sett henne med segel hissade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/8/18, 7:44 PM
#201

#199

Då får vi låtsas som att 100 meter av bron inte syns på din bild då 😃

[Göstage]
5/8/18, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

#200 Tror jag har sett henne för segel någon gång vid Kungshamn.

#201 För att du inte skall behöva oroa dig för att bron slutar tvärt bakom hotellet har jag förstås skakat fram den biten (tagen tidigare). 😃

Annons:
[VSK]
5/8/18, 8:05 PM
#203

#202

😃👍

Jag får börja fota broar hädanefter ☝️

[[eskils_]]
5/8/18, 8:09 PM
#204

Härliga bilder! Säger som andra, kul att följa med på en tur i Götet. 🙂

[Göstage]
5/8/18, 8:14 PM
#205

Bron över till Björnön verkar spännande!😴😃

[VSK]
5/8/18, 8:25 PM
#206

#205

😂

Den kan du fota med vilket objektiv som helst 😉

[Göstage]
5/8/18, 8:51 PM
#207

Jag tror det skulle bli rörelseoskärpa på grund av upphetsningen om jag skulle fotografera…🤪

[VSK]
5/8/18, 8:52 PM
#208

😃

Effie
5/9/18, 10:13 AM
#209

#199, 201.. Det är ju frågan om var bron börjar också. Jag minns en gang för manga år sedan; jag var I nionde månaden, och lyckades missa bussen från jobbet; fick skjuts till Vädermotet eller nåt, med den kaxiga attityden att jag går over, och tar buss på andra sidan! Och jag gick och jag gick och jag gick och jag gick…och efter en bra stund kom jag fram till bron. Resten minns jag inte, men jag kom hem även den dagen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
[Göstage]
5/9/18, 10:18 AM
#210

#209 😃

Jag bodde i Kungssten  när bron var nyfärdig, och jag gick ut till halva bron för att plåta byggubbarna som jobbade på hängkablarna.  Jag tyckte att den promenaden var oändlig, så jag förstår dig!

[VSK]
5/9/18, 10:56 AM
#211

#209

Bron börjar exakt 100 meter till vänster om byggnadens högra hörn. Byggnaden till vänster i bild #195 😃

[Göstage]
5/9/18, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

En lite filosofisk fråga kanske: när blir en bro en bro? Är det när den höjer sig över land, eller räknas rampen också?

Sedan måste jag ta tillbaka vad jag skrev förut: bron går ju faktiskt genom byggnaden, här är bildbeviset.

[VSK]
5/9/18, 11:06 AM
#213

En bro är ju bara en bro om den är döpt till Breja 🙂

[Göstage]
5/9/18, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#214

Oväntat fynd från gårdagens vandring i sjöfartsstaden: den här galjonsfiguren fann jag på Stenas Tysklandsterminal. Om det är ett original eller nytillverkat framgick inte.

Ghosthunter
5/9/18, 4:58 PM
#215

#202 o #212 Carnegie?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
5/9/18, 5:40 PM
#216

#215 Stämmer bra det! (se 199.)

Annons:
[Göstage]
5/31/18, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

Har planerat utflykter vid flera tillfällen de senaste veckorna, men värmen har gjort att jag föredragit att trycka hemma med persiennerna nedfällda och med behaglig närhet till duschen.

Idag kände jag dock att det skulle vara skönt att kunna svalka av sig lite i skogens lummiga skugga, så jag hoppade på bussen och åkte de tre hållplatserna till en hassellund som det var några år sedan jag besökte senast.

Besöksmålet passade bra, för det är en "relikt" från det klimat som rådde här för 8000 år sedan, inte olikt det som vi haft  här under tre majveckor. Här finns även andra relaterade växter och träd, som till exempel ask.

Hassellunden "upptäcktes" för snart 100 år sedan av den unge apotekarsonen Gunnar Nilsson, som med tiden skulle bli berömd botaniker och professor.

[Göstage]
5/31/18, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#218

Hassellunden står inte bokskogen efter när det gäller ljusets spel bland grenar och blad i olika nyanser av grönt.

Svarthättor och koltrastar spred skönsång i dungen, och allt skulle vara rena pastoralen om det inte vore för närheten till motorvägen och järnvägen.  Vill man vandra här i lugn och ro får det nog bli tidigt en lördag eller söndag, när trafiken inte är fullt så intensiv.

Men det blev ändå en liten skön runda som avverkades på någon timme, från det jag gick hemifrån till dess jag var åter hemma igen. Det fick räcka för dagen!

[Göstage]
5/31/18, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#219

Ett litet bildspel från vandringen.

[Jimmy.L]
5/31/18, 8:41 PM
#220

Vilket härligt och grönt ställe.

[Göstage]
5/31/18, 9:05 PM
#221

Ja, det är en vacker liten vildpark. Har lite fler bilder därifrån, kanske återkommer senare.

[Jimmy.L]
5/31/18, 9:08 PM
#222

Trevligt. 👍

[Göstage]
5/31/18, 9:15 PM
#223

Fortsätter det här vädret kanske hasselskogarna kommer tillbaka på granens bekostnad, och vi kan börja odla vin uppe i Mellansverige…😉

Annons:
[Jimmy.L]
5/31/18, 9:19 PM
#224

Finns det inga vinrankor i Göteborg? Hört det ska finnas en gård i Sörmland som odlar.

Maria
5/31/18, 9:22 PM
#225

#224 Jag har vinrankor i Göteborg och det ser ute att bli mycket druvor i år.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Göstage]
5/31/18, 9:37 PM
#226

Ja, vinrankor kan lyckliga odlare förstås glädja sig åt, jag tänkte mer på vinstockar ute. Tydligen finns de åtminstone upp till Lysekil nu.

https://www.expressen.se/allt-om-vin/lar-dig-om-vin/vinlandet-sverige-har-ar-de-basta-vingardarna/

http://www.lysekilsposten.se/artikel/druvorna-skordas-i-lysekils-egen-vingard/

Maria
6/1/18, 6:13 AM
#227

Aha.

Mina vinrankor/stockar (tre stycken) står ute i trådgården längs en pergola.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Göstage]
6/1/18, 7:50 AM
#228

#227 Se där ja - början till Marias Wineyard? Och i Slottsskogens stad blir väl vinnamnet Forêt du château? 🙂

[Göstage]
6/6/18, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

"Kors vad det vimlar av segel idag! Är det kappsegling?" Ja, det är klart det är - vi är ju i Långedrag och här seglas det även när det inte är lördag!

Långedrag och Saltholmen brukar jag passera på resor till och från Södra skärgården, men efter att ha firat Nationaldag på Oscar II:s fort tog jag en promenad ut till Saltholmen via Långedrag för att hämta en beskrivning över öarna. Här är några bilder från Långedrag en dag som började mulet och med lite duggregn, men som slutade i sommarsol.

[Göstage]
6/6/18, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#230

Vind i seglen…

Bröt upp bildspelet eftersom de klipptes märkligt, de följer nedan.

Annons:
[Jimmy.L]
6/6/18, 9:44 PM
#231

#229 Ser ut som en seglartävling. Känns som man upprepar sig men det är vackert.  👍

[Jimmy.L]
6/6/18, 9:47 PM
#232

#230 Där skulle jag tänka mig bo på sommaren. 🌊

[Göstage]
6/6/18, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#233

#231 Ja, det var många deltagare, och jag begriper inte hur man kan hålla isär dem - för mig går det bara runt…🤪

[Jimmy.L]
6/6/18, 9:50 PM
#234

😃

[Göstage]
6/6/18, 9:50 PM
#235

#232 Ja, där finns villor så man fattar inte hur någon kan ha råd att bo så…

[Göstage]
6/6/18, 9:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#236

#230 forts.

[Göstage]
6/6/18, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#237

#230 forts. Långedrag 6 juni.

Annons:
[Jimmy.L]
6/6/18, 10:13 PM
#238

Fin liten hamn.

[Göstage]
6/6/18, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

Ja, det ligger en betydligt större hamn bortom värdshuset.

Den lilla blå båten i förgrunden tror jag att jag skulle kunna klara av utan att gå till botten…

[VSK]
6/7/18, 5:13 AM
#240

Härliga bilder, och vilken plats 👍

[Göstage]
6/7/18, 8:29 AM
#241

#240 Tack!

Ja, det är en speciell plats, både snobbränna och idyll, Att åta en sen middag vid ett utebord på värdshuset en kväll med tropiskt kvällsväder och se skeppen röra sig ute vid horisonten är så  nära en medelhavsupplevelse man kan komma i Göteborg, tror jag. Tyvärr är det inget man kan skämma bort sig med särskilt ofta - det var nog mer än ett decennium jag gjorde det själv senast…

Skeppskatten Dina
6/7/18, 10:01 PM
#242

Massa fina bilder Göstage! 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

[Göstage]
6/8/18, 12:47 AM
#243

#242 Det berömmet lapar jag i mig, Dina!🙂

[Göstage]
7/5/18, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

Lite båtar sedda från Hisingssidan 4 juli 2018.

Klicka på bilden för större format.

Annons:
[Jimmy.L]
7/5/18, 9:36 PM
#245

Fina och trevligt att se tråden igen, ska väcka Stockholmstråden till liv nästa vecka.

[Göstage]
7/6/18, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#246

På älvfärjan Älvsnabbens rutt så är en av de tre tilläggsplatserna på Hisingen Slottsberget. Idyllen lyser emot en från bebyggelsen på klippan, men tyvärr är det inte ofta som man har anledning att göra sig ärende dit. På min Hisingevandring i förrgår betade jag dock  inte bara av ostindiefarararen - jag hann även med en tur upp på Slottsberget.  Här kommer lite bilder från den rundan.

[Göstage]
7/6/18, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#247

År 2021 fyller staden Göteborg 400 år, men älvutloppet har haft ett strategiskt läge långt längre än så. På medeltiden låg här borgen Lindholm, som givit namn åt stadsdelen Lindholmen.  Redan på 1350-talet ersattes den av Älvsborgs fästning, vars ruiner fortfarande kan beskådas vid Älvsborgsbrons anslutning på fastlandssidan. De sista murresterna av Lindholm försvann när klippan bebyggdes för arbetarbostäder på 1870-talet. Än idag kan man dock ana vilken bra utsikt man hade över älvutloppet från den dåtida borgen.

[Göstage]
7/6/18, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

På 1840-talet startades vid älven nedanför berget  ett båtbyggeri, först i blygsam skala, men med tiden blev Lindholmens varv ett storvarv. På 1870-talet hade man träffat avtal med försvaret, och 1872 byggdes det första krigsfartyget kanonbåten Blenda på Lindholmens varv.  Nu behövdes mer arbetskraft, och det var vid denna tid som arbetarna erbjöds möjlighet till bostäder på Slottsberget.

[Göstage]
7/6/18, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

Slottsberget  är det närmaste ett bohusländskt fiskeläge man kan komma i Göteborg, och att många av nybyggarna kom just från Bohuslän innebar att de var vana att ta tillvara på varje möjlighet att uppföra hus och kanske göra sig en liten täppa på någon gräsplätt mellan bergknallarna.

Idag är stadsdelen en idyll, men på den tiden var det kärvare. En dåtida krönikör skrev enligt boken "Hamnbilder från Göteborg": "Folket som bor här uppe synes ej heller ha någon större åtrå att skapa trevnad omkring sig. Dagen tages emot sådan den kommer och allting tydligen bra som det är. Och likaväl kunde man med aldrig så litet företagsamhet i förening med praktiskt ordningssinne förvandla denna plats till en angenäm hemvist, vilket mången stadsbo kunde avundas dess ägare."   

Idag, långt efter att varvsepoken dött ut i Göteborg, kan man nog säga att Slottsberget blivit en "angenäm hemvist".

[Göstage]
7/6/18, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#250

Här som generationer göteborgare byggt fartyg till redare från all världens bebodda kontinenter härskar idag lugnet. Men ännu trafikeras älven av fartyg med såväl passagerare som varor ombord.

[Göstage]
7/6/18, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#251

Dags att bege sig in i bebyggelsen som syns från färjan, och man förflyttas snabbt från storstadsbrus till somrig idyll.

Annons:
[Göstage]
7/6/18, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#252

Väljer man att påbörja sin vandring från älvsidan blir man snabbt varse över hur kraftig stigningen är. Kan inte ha varit lätt för angripare att klättra upp till borgen Lindholm!

[Göstage]
7/6/18, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#253

Blickar man mot "omvärlden" inser man att Slottsberget är en liten enklav omgiven av toppmodern bebyggelse på Eriksberg och Lindholmen.

[Göstage]
7/6/18, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#254

Vänder man blicken mot älvsidan ser man fiskehamnen på andra sidan. Förr i tiden kunde man nog ro över älven och köpa fisk från någon båt, idag landas och distribueras fisken förstås på annat sätt. Och fisken köper man i livsmedelsaffären eller av fiskhandlare i bod eller butik.

Intressant att se de luftburna elledningarna, vilket numera inte är så vanligt i storstadsbebyggelse.

[Göstage]
7/6/18, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#255

Kunde lika gärna ha varit Mollösund som Hising Island…

[Göstage]
7/6/18, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

åter en blick mot havet, och tänker man bort Tysklandsfärjor, Eriksbergskranen och Älvsborgsbron så kan man tänka sig den dåtida utsikten mot västerhavet.

[Göstage]
7/6/18, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#257

Vi klättrar vidare på de smala gatorna och nu börjar det bära nerför.

[Göstage]
7/6/18, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#258

Rote var en tidigare indelning i stadsplanerna, och den lever kvar bland annat i Mölndals Kvarnby och här på Slottsberget.

Annons:
[Göstage]
7/6/18, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#259

Trivsamt nog är vissa hus försedda med upplysningar om dess historia, och därför kan vi konstatera att vi står inför det äldsta huset på Slottsberget och det uppfördes av inflyttare från Bohuslän.

Klicka på bilden för större text.

[Göstage]
7/6/18, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#260

#259 Huset till vänster är Harestadshöjd.

[Göstage]
7/6/18, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#261

Så lämnar vi klippbebyggelsen bakom oss och kommer  till flerfamiljshusen. Här blandas renoverad äldre bebyggelse med nybyggnation efter äldre förlaga på ett behagligt sätt.

Bildspel.

[Göstage]
7/6/18, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#262

Teatern och biografen Aftonstjärnan nådde nationell kult(ur)status på Kent Anderssons tid, och var kanske främsta anledningen för många göteborgare att besöka den här delen av staden. Fortfarande pågår här verksamhet, och senast var det Carl-Einar Häckner som hade kabaré här, enligt affischerna.

Bildspel.

[Göstage]
7/6/18, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#263

Krogen Port Arthur ser ut att vara ett mysigt häng varma sommarkvällar. Men nu när det visas fotbolls-VM på storbildsskärm är väl alla blickar riktade åt samma håll…

[VSK]
7/6/18, 10:59 AM
#264

#262

Menar du skådisen Kent Andersson antar jag?

[Göstage]
7/6/18, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#265

Så har vi då fullbordat vår lilla vandring genom Slottsberget, och när Sannegårdens moderna bebyggelse möter känns det som att ha förflyttat sig mellan två olika tidevarv…

Annons:
[Göstage]
7/6/18, 11:03 AM
#266

#264 Den Kent Andersson ja - uppvuxen ett stenkast från Aftonstjärnan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kent_Andersson

[VSK]
7/6/18, 11:07 AM
#267

#266

Han var ju med i nån fars med Stefan & Krister va?

Jönssonligan? 

Kan inte se nåt om det i Wiki-länken. Jag kanske tänker på nån annan Kent Andersson.

[Jimmy.L]
7/6/18, 11:10 AM
#268

Mycket trevlig rundvandring du bjöd på.

Kul att man har satt upp skyltar som berättar om området.

[Göstage]
7/6/18, 11:18 AM
#269

#267 Ja,visst har han skymtat förbi hos Stefan & Krister! 🙂

Fast mest blev nog  Kent Andersson folkkär som Ville Vingåker i Hedebyborna, och mest hågkommen  för sin samtidstrilogi Flotten, Hemmet och Sandlådan på Folkteatern.

[Göstage]
7/6/18, 11:19 AM
#270

#268 Tack! Känns att kameran inte räcker till alla gånger, men det är ju bättre än inget…

Ja, skyltarna är ett mervärde, och de verkar få vara i fred för klotter också. Såg för övrigt inte ett enda klotter i hela stadsdelen- så förbannat skönt!

[VSK]
7/6/18, 11:40 AM
#271

#269

Då tänkte jag på rätt snubbe mao 🙂

Carmarino
7/6/18, 1:37 PM
#272

Väldigt trevlig och intressant rundvandring. Håller med Jimmy om att det är trevligt att de satt upp skyltar om de olika husen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
7/6/18, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#273

#272 Tack! Trevligt att få visa en liten oas dit nog inte ens göteborgarna kommer särskilt ofta - om de inte bor där, eller hälsar på, såklart…

Vill man åka dit från innerstan går det förstås kollektivtrafik på land, men jag föredrar sjövägen, så man får vyn från älvsidan. Då kan man endera åka gratisfärjan till Lindholmen och få en fin promenad längs älvstranden på någon kvart, eller ta Älvsnabben  till Slottsberget, vanlig kollektivtaxa.

[[eskils_]]
7/6/18, 2:06 PM
#274

Trevlig rundvandring! 👍 

En del av husen ser precis likadana ut som när jag var i Götet senast (för ungefär 100 år sedan).

Carmarino
7/6/18, 3:19 PM
#275

#273 Hade nog också föredragit att komma från sjösidan om jag varit där. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/6/18, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#276

#274 Har inte varit på Slottsberget på kanske 20 år. Det har tillkommit en del nybyggnation i gammal stil (se bild) kring klippan  och de gamla husen på toppen ser ut att vara i bättre skick än då.

#275 Jag åkte över älven med skytteln, och så gick jag längs älven och tittade in på ostindiefararen på vägen till Slottsberget. En behaglig promenad!

[Göstage]
7/6/18, 11:38 PM
#277

Börjar bli fullt, så Göteborgsdiskussionen  fortsätter här i en tredje tråd.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: