Annons:
Etikettövrigt
Läst 2106 ggr
Carmarino
5/20/17, 5:14 PM

Sparbössor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Medan jag höll på och letade efter en annan sak så hittade jag en påse som innehöll en massa gamla sparbössor. Förr i tiden delade Sparbanken ut sparbössor under Sparbanksveckan, och eftersom min far jobbade på Sparbanken så byggde jag upp ett litet lager.

När jag läste artikeln i länken ovan så började jag undra var mina sparbössor var. Trodde att de var begravda djupt ner i någon låda i källarförrådet, men tydligen hade jag tagit upp dem senast jag städade där. Kom däremot inte ihåg att jag hade så många olika som jag faktiskt har.

Flickan och pojken till vänster i bild, bakom bilen, var för övrigt inga sparbössor utan de innehöll små plastbrickor som man skulle spela loppspel med. Hundarna i bakgrunden var inte heller några sparbössor faktiskt, utan dem hade man bara för att leka med. Man tryckte på bottenplattan, så vek hunden sig åt olika håll.

(Hittade för övrigt aldrig det jag letade efter till att börja med.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
5/20/17, 6:00 PM
#1

Den som spar han har. 🙂

Carmarino
5/20/17, 6:04 PM
#2

Det låg faktiskt några mynt i ett par av sparbössorna. Tror dock att de valörerna blev ogiltiga för rätt länge sedan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

papa-bear
5/20/17, 8:45 PM
#3

om det varit samma samlarhysteri här i Sverige som det kan vara i USA när det gäller sådant här, har du säkert kunnat gjort en slant på dina slantsparare.

Carmarino
5/21/17, 11:49 AM
#4

De kanske blir mer värda så småningom. Vissa av dem är inte så robusta, så det är lätt hänt att de går sönder.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
5/21/17, 12:32 PM
#5

Lite nostalgi!

#4 Alltid värt att prova! Min tjej rensade i gamla gömmor och lade på prov ut en gammal baddräkt från 70-talet på tradera. Hon fick nästan 300 kr för den!

Carmarino
5/21/17, 12:39 PM
#6

#5 Jo, det finns säker någon som vill köpa, men jag tror inte att jag vill sälja. Inte än åtminstone. Får se om jag ändrar mig senare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
5/21/17, 12:49 PM
#7

När jag var liten var jag expert på sparbössor. Kunde minsann plocka ut 5-kronor enbart, med matkniven 🤦‍♂️

Carmarino
5/21/17, 3:09 PM
#8

Det kunde jag också, förutom att det inte fanns 5-kronor när jag var barn - det var istället stora 5-öringar samt 10-, 25- och 50-öringar och enkronor. Femmor och tior var sedlar, och de var svåra att peta ut med matkniven. 🙂

Hade en stor spargris i form av en av grisarna i Disney's "Tre små grisar". Myntspringan i den blev av någon konstig anledning bredare och bredare, så till slut räckte det nästan med att vända den upp och ner och bara skaka ut mynten. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
5/21/17, 3:16 PM
#9

#8 År 1975 kom ett begränsat antal femkronor. Minns mycket väl förmaningen från många vuxna att man ska vara försiktig, så att man inte blandar ihop dem med enkronor.

Carmarino
5/21/17, 5:06 PM
#10

#9 Då hade jag slutat att spara mina pengar i spargrisen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/26/18, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Var en vända i källaren idag, och hittade då ytterligare två sparbössor. Såvitt jag minns är de från början av 1970-talet.

Den första är en stjärnglob och den visar en del av stjärnbilderna på himlen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/26/18, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

I botten finns låset. Det är möjligt att nyckeln finns någonstans i gömmorna, men jag tror faktiskt inte det. Har för mig att man var tvungen att gå till banken för att få öppnat den.

Det var dock inget större problem, för det gick även att dela globen på mitten - med hjälp av en vass kniv och lite armstyrka. Man kan se på den ena bilden att det nog praktiserades rätt ofta, för globen är lite sliten just i skarven. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/26/18, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Den andra sparbössan är också en glob, men den visar månen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
4/26/18, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#14

Man kan se var de olika månlandningarna skedde - åtminstone fram t.o.m. Apollo 15 och Luna 17.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/26/18, 12:09 PM
#15

Hur stor källare har du Carmarino? Tycker du gräver fram massa olika saker hela tiden. 😃 Men fina sparbössor. 🙂

[VSK]
4/26/18, 12:11 PM
#16

Så häftiga glober 👍

Carmarino
4/26/18, 12:57 PM
#17

#15 Tack. Har en liten matkällare och en större, vanlig källare - plus att jag har en trerumslägenhet fullproppad med saker. Har alltid varit lite av en ekorre. 😃

#16 Tack. Var på vippen att lämna dem till loppis, men har bestämt mig för att behålla dem. Åtminstone ett tag till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/26/18, 1:03 PM
#18

#17

Hoppas du behåller de för alltid. Tror du kommer ångra dig om de hamnar på loppis.

Carmarino
4/26/18, 1:05 PM
#19

#18 Det var väl ungefär det jag också kom fram till. Så de får bli ett problem för mina efterlevande istället. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/26/18, 1:06 PM
#20

👍🙂

Annons:
Carmarino
4/26/18, 1:07 PM
#21

Tror att de gjordes någon gång hösten 1971 eller våren 1972 - åtminstone mångloben - eftersom Apollo 17 är med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
4/26/18, 2:00 PM
#22

Jösses så häftigt 👍

[Jimmy.L]
4/26/18, 2:04 PM
#23

Besöker man Carmarino lär man gå vilse eller hamna i hennes samling. 😃

[VSK]
4/26/18, 2:04 PM
#24

😂

Carmarino
4/26/18, 3:03 PM
#25

#23 Ingen risk. Det får inte plats mer i samlingen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/26/18, 3:07 PM
#26

#25 Det vet man aldrig, plötsligt är man ihop vikt och på väg ner i en låda. 😃

Carmarino
4/26/18, 3:12 PM
#27

#26 Har inga sådana lådor hemma. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
perk
4/26/18, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Vilka fina sparbössor Carmarino.

Jag får bidra med bild på en sparbössa jag fick som barn

🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[Jimmy.L]
4/26/18, 6:57 PM
#29

Fin sparbössa.

Skeppskatten Dina
4/26/18, 10:06 PM
#30

Häftiga sparbössor.  🙂_ Jag har nog också några gamla i mina gömmor men inte så många._

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Carmarino
4/27/18, 2:25 AM
#31

#28 Tack perk. Nu påminde du mig om mina andra sparbössor. Har bl.a. en liknande den du har, fast min är grön och har annan text.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/27/18, 2:26 AM
#32

Tack Jimmy och Skeppskatten Dina.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/28/18, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Min gröna sparbössa ser blå ut på bilden. Vet inte varför, men den är grönblå i verkligheten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/28/18, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Har även en nästan likadan, fast helt i metall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
4/28/18, 10:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Slutligen en keramiksparbössa. Den generöst tilltagna myntspringan behövs. Det finns nämligen inget sätt att få ut pengarna annat än att peta ut dem med en kniv - eller att slå sönder sparbössan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
4/28/18, 11:00 AM
#36

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
4/28/18, 11:06 AM
#37

#36 Jäpp, det är samma som på min bild, fast han hette Erk, inte Erik. 😉

De var inte alls inbrytningssäkra, utan man tog bara av hattarna för att komma åt pengarna. För att vara helt säker så kollade jag precis på mina egna. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/28/18, 11:08 AM
#38

Såg nu att den här fotografen har lyckats bättre med att få färgen rätt på sin sparbössa. Den är likadan som min i #33, men från annan bank. Där syns det tydligt att den inte är blå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
4/28/18, 11:11 AM
#39

För att få av hatten behövdes kraftigt våld  o det fick man ju inte göra. 😉
Men kniv i springan så fick man ut småslantarna men sedlarna blev kvar,😡

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
4/28/18, 11:15 AM
#40

Aha, var det så från början? Bägge hattarna på mina sparbössor gick väldigt lätt att ta av, så jag misstänker att vi brukade våld på dem för länge sedan. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
4/28/18, 12:39 PM
#41

Tjusiga bössor.

Annons:
Carmarino
4/28/18, 12:42 PM
#42

Tack Jimmy.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
4/29/18, 9:18 AM
#43

Vilka härliga minnen bilderna på dina plastsparbössor från Sparbanken. Kommer fortfasrande ihåg hur man gick och väntade p att få sätta in pengar i oktober så att man skulle få en sparbössa.Jag fyller ju år i oktober så jag satta in en del av de pengar jag fick när jag fyllde år. Loppspelen kommer jag också ihåg.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/29/18, 10:40 AM
#44

Ja, det är roligt att ha dem kvar. Min bror har också några - bl.a. några jag inte har - så tillsammans har vi en rätt stor samling. Vi behövde ju inte sätta in pengar för att få sparbössorna, så det är därför vi har så många olika sorter och färger. 🙂

Å andra sidan fick vi jobba för dem, för varje år fick vi hjälpa till att blåsa upp ballongerna som också delades ut. På den tiden fanns ju inga heliumballonger, utan det kom en låda (eller ett par, minns inte riktigt) ouppblåsta ballonger och en hel del buntar metallpinnar till banken.

Minns inte om vi fick blåsa själv det första året, men det är möjligt. Vad jag minns så hade vi ett särskilt munstycke till dammsugaren. Det kopplade vi om till utblås istället för insug. Sedan satt min mor, min bror och jag i bankens källare och blåste upp ballonger samt fäste dem på metallpinnarna. Det var inte det lättaste alltid, för om ballongen blåsts upp för mycket så fanns det inte mycket "stjälk" att fästa den i. 🙂

Ballongerna ställdes sedan i höga vaser, eller om det var paraplyställ, och delades ut till alla barn som kom och satte in pengar. Har för mig att vi lade de färdiga ballongerna på golvet i ett stort rum intill, så personalen kunde hämta dem därifrån, och fylla på i vaserna. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
4/29/18, 11:02 AM
#45

#44 Det var tider det.😃

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/29/18, 11:13 AM
#46

#45 Ja, verkligen. Det var aldrig något snack om att inte göra det, utan det var bara att acceptera vad föräldrarna bestämde. Fast som jag minns det så tyckte vi (åtminstone jag) att det var rätt kul att blåsa upp ballonger med dammsugaren. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: