Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 813 ggr
Carmarino
5/18/17, 8:41 AM

Hade behövt tofflor...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var hos en kompis igår, och han har en fiskdamm i trädgården. Tog förstås fram kameran, och smög mig försiktigt närmare. När jag kom fram så var dammen full av väl synliga fiskar i den lugnare delen av dammen. När jag riktat in kameran så hade de snabbt gömt sig och det var det bara dessa kvar - som dessutom hade simmat bort till "vattenfallet".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
5/18/17, 8:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När jag skulle ta nästa bild så såg det ut så här.

Hade jag bara haft rätt tofflor på mig så hade det säkert gått mycket bättre. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Marr
5/18/17, 8:54 AM
#2

Orangea tofflor med fiskögon på kanske?☝️

Ja jag vet det är görsvårt…har en vän med en jättedamm och såå stora fiskar. Fast om man matar dom så kommer dom upp. Fiskgjusen kommer i par ibland & försöker fånga en fisk. Även Herr Häger hälsar på…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Vixxen
5/18/17, 9:26 AM
#3

Det blir till att ta på fiskarstövlarna och stå alldeles stilla läääänge! 😃

[Jimmy.L]
5/18/17, 9:40 AM
#4

Carmarino såg väl ut som en farlig rovfågel. 😉

[VSK]
5/18/17, 10:23 AM
#5

Tofflor hade kanske hjälpt men polfilter här är lösningen.

Carmarino
5/18/17, 1:27 PM
#6

Det är en rätt liten fiskdamm, så jag vet inte om det hade funkat att stövla ut i den. 🙂

Fiskarna har i alla fall gott om näckrosor att gömma sig under, vilket förmodligen behövs. Vad jag minns är det rätt gott om katter runtom kring, plus fåglar förstås. Vet dock inte fiskgjusar och häger hör till dem. Det är en ganska liten trädgård med mycket träd och buskar runtomkring, så de kanske har svårt att komma ner till dammen.

VSK, menar du polfilter på kameran, eller poolfilter på fiskdammen? Det går inte att sätta några filter på min kamera, och ett poolfilter hade nog inte hjälpt mot näckrosorna. 😉

När jag kom dit, med kameran beredd i handen, befann sig alla fiskarna i ena änden av dammen, där ytan var alldeles blank och kristallklar, så de syntes väldigt tydligt. Hann inte fotografera dem där, för på två sekunder hade de hunnit gömma sig under näckrosorna eller under bubblorna i vattenflödet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
5/18/17, 1:33 PM
#7

Menar polfilter till kameran 😃

Så du kan fota vattenytan utan så mkt blänk. 

Mot näckrosor funkar inte polfilter, det har du rätt i 😛

Carmarino
5/18/17, 1:37 PM
#8

Kan inte tänka mig att det går att sätta något polfilter på min kamera. Har visserligen inte kollat, men eftersom det är en kompaktkamera så tvivlar jag på det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/18/17, 1:41 PM
#9

#8

Beror på vilken kompaktkamera det gäller. Men oftast så finns inga lösningar för kameror vars objektiv åker in och försvinner när man stänger av de.

Carmarino
5/18/17, 1:42 PM
#10

Googlade lite nu, och inte ens på Panasonics hemsida står något om objektiv, så något polfilter kan det inte bli till min kamera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/18/17, 1:50 PM
#11

Då får du hålla ett par polariserande solglasögon framför linsen nästa gång, eller ett polfilter. Finns ju billiga polfilter på netonnet för 200 kr. Tror de räcker gott och väl till en kompaktkamera. Är antagligen lättare att tappa polfiltret än brillorna + att brillorna kan du använda när du inte fotar.

Carmarino
5/18/17, 2:01 PM
#12

Får ta det med optikern nästa gång jag ska byta glasögon. De jag har nu är bara antireflexbehandlade och fotokromatiska. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/18/17, 3:29 PM
#13

#12

Aha du ser du ser. FOTOkromatiska 🤦‍♂️

Annons:
Carmarino
5/18/17, 3:40 PM
#14

#13 Ja, men inte sjutton blir det bättre foton för det. Fast det kanske beror på att eftersom jag är närsynt måste jag ta av dem när jag ska fotografera. Annars ser jag inte alls vad det är jag fotograferar.😃

Det är lite lurigt med fotokromatiska glasögon, eftersom jag inte själv märker när de blir mörka. Kan tänka mig att en del kanske tycker jag är oartig som inte tar av mig "solglasögonen" när jag pratar med dem.

Eftersom glasögonen dessutom blir mörka även när det är mulet, så blir jag ju ännu "oartigare", men jag tänker helt enkelt inte på det. För mig är de ju bara vanliga glasögon. D.v.s. ända tills jag kommer inomhus och trevar efter lysknappen för att se i dunklet inne i trappen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/18/17, 3:49 PM
#15

#14

Jag ser inte heller vad jag fotar. Vrider på skallen och knäpper lite både högt och lågt samt ler lite när andra fotografer tittar på mig 🙂

Upp till toppen
Annons: