Annons:
Etikettfåglar
Läst 941 ggr
[VSK]
5/15/17, 12:07 PM

Tråkig utgång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men eftersom pippin fortsätter ruva så får man hoppas på att det är fler ägg i boet.

Annons:
[Jimmy.L]
5/15/17, 12:12 PM
#1

Det blev äggröra.

[VSK]
5/15/17, 12:16 PM
#2

Omelett 😭

[Carpinus]1
5/15/17, 2:31 PM
#3

Kan det inte vara ett kläckt ägg, och att ungen ligger under den ruvande duvan?

[VSK]
5/15/17, 2:41 PM
#4

#3

Inte mitt område detta men fågeln hackade på ägget precis före jag fotade. Smågrenar rörde sig i vinden så jag fick ingen skärpa alls på dessa bilderna. Kan ju kanske vara så att ungen ligger i värmen och mamman äter på skalet för att få vitaminer, vad vet jag.

Är ganska småkallt och lite blåsigt idag men skall försöka hålla lite mer koll sen vid bättre väder. Finns det en unge i boet så tror jag inte den tittar fram i dag iaf pga vädret.

Vixxen
5/15/17, 11:28 PM
#5

Får hoppas att det finns fler ägg eller rentav ungar i boet!

[VSK]
5/16/17, 6:25 AM
#6

#5

Ja jag hoppas jag med. Kommer bli varmare väder nu så jag vet nog detta om nån dag eller två. Hoppas på små duniga pingisbollar man får fota.

Annons:
kamera0710
5/16/17, 4:50 PM
#7

Härlig bild! 

I Södertälje häckade ringduvor efter gågatan, men nu är skylten som boet låg på borttagen. Får se om de återkommer.

[VSK]
5/16/17, 5:02 PM
#8

#7

Kollade senast idag igen men kunde inte se nåt under pippin. Men det skall bli varmare och varmare nu så förhoppningsvis får man se några små dunbollar sen.

[Jimmy.L]
5/16/17, 5:16 PM
#9

#8 Annars kan väl VSK tillverka ett par egna. 😉

[VSK]
5/16/17, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

🎧

Fotade faktiskt pippin nyss och helt klart så ligger hon på nånting för hon liksom "gungade" sig till rätta. Hade det inte funnit nåt levande under henne så tror inte jag hon hade legat kvar. Vet dock ej om fåglar vet om äggen lever eller inte. Såvida det inte är ungar. Kunde iaf inte se nåt.

Bidrar med en bild iaf.

Carmarino
5/16/17, 6:21 PM
#11

Tror nog att fåglar kan antingen höra eller känna om det finns något levande i äggen, men jag är inte säker. De ruvar nog inte ägg som det inte finns något i.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/16/17, 6:58 PM
#12

#11

Vill starkt minnas jag sett på naturprogram där fåglar ruvat på döda ägg. Är så klart inte 100% säker, men nästan.

[Carpinus]1
5/16/17, 7:28 PM
#13

#11 Fast de som håller sig höns brukar lura hönorna med redägg av porslin eller plast. Man tar det färska ägget men lägger dit redägget istället för att honan inte skall ge upp och lämna redet.

Annons:
kamera0710
5/17/17, 6:35 AM
#14

#11 En lappugglehona på Skansen blev störd vid boet (på grund av byggarbete nära buren) förra året och äggen kallnade och förblev okläckta, men hon fortsatte att ruva dem ett bra tag. Vet dock inte om det pågick tills de tog bort dem.

[VSK]
5/17/17, 6:47 AM
#15

Hmm det verkar som jag mindes rätt här gällande ruva på döda ägg.

Carmarino
5/17/17, 4:56 PM
#16

Okej, då mindes jag nog fel. Vi får hoppas att duvan har några ägg med levande ungar i kvar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
5/17/17, 4:58 PM
#17

#16

Ögnade lite idag men såg inget anmärkningsvärt.

kamera0710
5/18/17, 6:53 AM
#18

#16 Det kanske varierar mellan arter också. Försökte googla om detta, men blev inte mycket klokare.

Läste för länge sedan att delfiner har setts fortsätta ta hand om döda ungar i flera dagar. Det är vad jag förstår inte vanligt bland däggdjur.

[VSK]
5/18/17, 10:41 AM
#19

#18

Såg ett program på tv härom dagen faktiskt men då handlade det om val har jag för mig. Där försökte mamman hålla den döde ungen uppe vid vattenytan. Ungen hade halvt om halvt börjat ruttna/djur börjat äta på kadavret.

Upp till toppen
Annons: