Annons:
Etikettersemesterbilderdagsturer
Läst 901 ggr
Carmarino
12/4/16, 7:25 PM

Julmarknad 2016-12-04

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag på årets första (och förmodligen enda) julmarknad, nämligen Jul på Fredriksdal. Det fanns väldigt mycket att titta på, så jag hann/orkade inte med ens hälften. Här är i alla fall lite bilder från dagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
12/4/16, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Inne i herrgården visade de gamla tiders jular. Den här var synnerligen skånsk, med spettekaka och allt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/4/16, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ute på stallgården hade de byggt upp ett "halmstall", med får och getter. Kul för djuren - nära och bra till maten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/4/16, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Inne i stallet visades "Djurens julbord".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/4/16, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ännu mer julbord.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/4/16, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och det här är vad jag kom hem med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/4/16, 7:35 PM
#6

Jättefina bilder Carmarino.

Annons:
Carmarino
12/4/16, 7:39 PM
#7

Tack Jimmy. Har fler, men de blev inte så bra eftersom jag bara hade mobilen med mig. Och som du ser så har vi inte tillstymmelse till snö i den här delen av landet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/4/16, 7:49 PM
#8

Ingen snö. 😮 😃

Carmarino
12/4/16, 7:52 PM
#9

#8 Nä, så du behöver inte komma hit och rulla mig i den. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TjockaBerta
12/4/16, 9:01 PM
#10

Äter man spettekaka till julen i Skåne?

>>>Malum domesticum<<<

[VSK]
12/4/16, 9:12 PM
#11

Vilka tjusiga bilder. Och tjusig julmarknad oxå. Måste ha varit riktigt skoj att spatsera där.

Honestyisdead
12/4/16, 10:47 PM
#12

Jaså du bor också häromkring.  Jag missade det.

kamera0710
12/5/16, 12:09 PM
#13

Härliga bilder!

Annons:
Carmarino
12/5/16, 12:46 PM
#14

#10 I min familj har vi aldrig ätit spettekaka till julen - och inte så mycket annars heller faktiskt. Tror mest att det förekommer vid olika festligheter, och då kanske det finns en del som har en spettekaka på bordet även till jul.

#11 Tack. Ja det är alltid mysigt att gå omkring där, i och med att det är en lite gammeldags julmarknad med en del andra aktiviteter än bara shopping. Det fanns mycket mer att titta på, men eftersom jag bara hade mobilen med mig så kunde jag inte fotografera så mycket inomhus. De foton jag tog där blev inte bra.

Hoppade över besöket hos tomten och var inte heller inne och tittade på julfirandet i de gamla husen, men jag träffade i alla fall julbocken på vägen hem. I år såg han riktigt gammal ut, men det kanske bara var någon yngre förmåga som var duktig på att "gå knaggligt". 🙂Ville inte fotografera honom, för jag har för mig att om man uppmärksammar honom så kan han vara rätt påflugen.

#12 Ja, jag bor också i trakterna, så jag brukar försöka hinna med ett besök på julmarknaden varje år.

#13 Tack.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TjockaBerta
12/5/16, 3:50 PM
#15

#14

Det är väldigt gott men finns bara i butikerna här vid påsk. Trodde alltid att det hade med våren att göra och att hönorna började värpa igen.

>>>Malum domesticum<<<

Carmarino
12/5/16, 4:48 PM
#16

#15 Tror inte den är säsongsbunden, men det är klart att det är lättare att tillverka den när hönorna börjat värpa. 🙂
http://spettkakan.se/#historia


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TjockaBerta
12/5/16, 6:23 PM
#17

#16

Man lär något nytt varje dag 🙂

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: