Annons:
Etiketterlekbus
Läst 1278 ggr
[Nomen Nescio]
10/25/16, 9:55 AM

Lilla vernissagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gillar att du att leka lite med dina bilder med hjälp av olika hjälpprogram? Själv använder jag mig av gratisprogrammet Foto Scetcher för att göra "akvareller" eller "oljemålningar" av bilder som jag tagit, såväl lyckade som sådana som kanske ger nya perspektiv som "målning".

Som ingress har jag  tagit en nykomponerat motiv från Donsö. Vill du också lägga ut  bilder du lekt med så är du välkommen i tråden, som förstås inte är någon konstutställning -  enda "kravet" är att du själv är nöjd med din bild.

Annons:
[Nomen Nescio]
10/25/16, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite lek med en vinterbild med hjälp av gratisprogrammet GIMP.

Pysslan
10/25/16, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Foto Sketcher har jag inte provat, det måste jag hämta hem  🙂

Den här skogsbilden är "gimpad"  😃

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

kamera0710
10/25/16, 12:17 PM
#3

Kanske något att testa. Har funderat på det, men inte kommit till skott.

DesK
10/25/16, 1:02 PM
#4

Detta skulle jag vilja lära mig lite mer om. Berätta gärna hur ni gör! Jag har Gimp.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
10/25/16, 1:02 PM
#5

#2 #3 Kan rekommendera programmet - enkelt men ändå med många variationsmöjligheter. Jag har haft det i flera år utan att det krånglat. Kan förstås inte mäta sig med de dyrare betalprogrammen, men det går ju inte att begära.

#4 Det bästa är att pröva sig fram, man riskerar ju inte att förlora någon bild (är man osäker och rädd om originalet använder man lämpligen en kopia.)

Pysslan
10/25/16, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

#4 Jag är inte så kunnig på varken Gimp eller fotoredigering men brukar använda menyvalen "färger" - där kan man ändra nyans, färgmättnad, ljusstyrka och kontraster, göra bilden svartvit eller enfärgad och "filter" - där kan man bl a lägga till ljuseffekter.

Men som Nomen Nescio säger, prova dig fram själv i programmet. Det finns ångra-funktion både för senaste åtgärd och för återgång till ursprungsfoto. Jag brukar lyfta ut en kopia av bilden till egen mapp för att vara säker på att inte ändra originalbilden.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Annons:
Pysslan
10/25/16, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Även i PowerPoint kan man göra små "tavlor" av sina bilder 😃

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Carpinus]1
4/15/17, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Idag är det 565 år sedan Leonardo da Vinci föddes. Grattis, och ursäkta att jag lånat något till bilden…

[Carpinus]1
5/6/17, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Förtrolighet.

Klicka på bilden för större format.

[Jimmy.L]
5/6/17, 9:20 PM
#10

Vackert.

[Carpinus]1
5/6/17, 9:59 PM
#11

#10 Tack!

[Carpinus]1
8/22/17, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Stilla stund på bryggan.

[Jimmy.L]
8/22/17, 10:44 AM
#13

Härlig tavelbild.

Annons:
[Carpinus]1
8/22/17, 10:47 AM
#14

#13 Tack! 🙂

[Carpinus]1
1/15/18, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Snöig kväll ( i kväll). "Lerinförsök".😉

[Jimmy.L]
1/16/18, 8:07 AM
#16

Jaså Göteborg har fått snö, här i 08-land blåser det fiskt än så länge det ska böja snöa mot mitten av dagen idag.

[Carpinus]1
1/16/18, 8:31 AM
#17

Jodå, här ligger det ett snötäcke, men det skall tydligen regna bort under dagen. Och ni har nog som sagt snö att vänta under dagen.

[Jimmy.L]
1/16/18, 8:34 AM
#18

Ska vi blåsa snön till Helsingborg och överraska Carmarino. 😃

[Carpinus]1
1/16/18, 8:36 AM
#19

Undrar om hon inte fått sin beskärda del redan?

[Jimmy.L]
1/16/18, 8:40 AM
#20

#19 Hon ser ut att ha klarat sig.

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup

Annons:
Carmarino
1/16/18, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Det kom några centimeter i natt, men det har börjat töa bort nu. Fast det ligger fortfarande kvar ett snötäcke på gräsmattorna.

De var ute och plogade gångstigarna kvart i tre i natt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
1/16/18, 5:57 PM
#22

#21 Ingen snöängel av Carmarino?

Carmarino
1/16/18, 6:04 PM
#23

#22 Det är så plaskvått att till och med katterna vägrade gå ut på balkongen. Det hade snöat där också, men det är bara slask alltihop. 🥶 

Fast det finns en hund som brukar vara ute på gräsmattan, och den har visst varit ute och "klafsat" i slasket ser det ut som (uppe till vänster). 😃

Nu har ca hälften av snön töat bort. Temperaturen ska tydligen sjunka ner till noll ungefär i natt, så det kommer förmodligen att bli rejält halt på vägarna. Tur att jag inte ska ut och köra någonstans. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/16/18, 8:42 PM
#24

Många vägghängare skådas 🙂

[Carpinus]1
1/17/18, 7:45 AM
#25

#24 Ja, och det vore roligt med fler "konstnärer" som vill leka lite med sina bilder! 🙂

[Carpinus]1
1/22/18, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Klicka på bilden för större format.

Textrader från   Melissa Horn: "Under löven"  

kamera0710
1/23/18, 6:06 AM
#27

#26 Det där borde man göra oftare, dvs ta bilder på samma ställe under olika årstider och ljusförhållanden. Hade ett favoritställe i Jämtland där jag gjorde det under några år på 90-talet, men nu när jag flyttat därifrån blir det svårare.

Annons:
[Jimmy.L]
1/23/18, 8:00 AM
#28

#26 Vackert med bilderna från samma ställe.

[Carpinus]1
1/23/18, 8:27 AM
#29

Ja, man kan ju följa årstidernas växlingar i det lilla formatet genom att se dem på en speciell plats. Det här är en gångbana i utkanten på ett litet grönområde mitt i stan, med några stora bokträd - finns inte så många bokar inne i staden annars. Det är ett tacksamt träd att ha med i bild eftersom det gröna skiftar från skirt till djupt grönt under säsongen, och trädet behåller löven rätt långt in på hösten, därefter blir det gott om torra löv på marken. 

Eftersom jag går den här vägen rätt ofta brukar jag ta med kameran, och ibland ser man någon detalj som man inte tänkt på tidigare.

[Göstage]
6/6/19, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

"Aqua Marin".

[Jimmy.L]
6/6/19, 7:33 PM
#31

Det ser härligt ut.

[Göstage]
6/6/19, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Ja, det är förstås finare i verkligheten. Här är originalet.

[VSK]
6/6/19, 8:21 PM
#33

Fint väder hade ni. Ser nästan ut som det är lite vind oxå. Tjusigt 👍

[Göstage]
6/6/19, 8:31 PM
#34

Tydligen varmast i landet med över trettio grader. Som tur var fläktade det en del.

Annons:
[Jimmy.L]
6/6/19, 8:46 PM
#35

Skönare i skärgården än i stan.

[VSK]
6/6/19, 8:53 PM
#36

30.8 grader i skuggan hade vi här idag.

[Göstage]
6/17/19, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

När fåglarnas gud skapat dem samlade han alla i sann demokratisk anda för att de  tillsammans skulle bestämma vilka färger de skulle begåvas med. "Jag vill bli röd", skrek en fågel upphetsat, "jag vill bli blå!", gapade en annan. Men en liten blyg fågel bad inte om något. Då bestämde fåglarnas gud att just den fågeln skulle bära regnbågens alla färger och bli vackrast av dem alla.

[Göstage]
6/17/19, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#37 Just nu pågår Artscape Saga i tolv kommuner i Göteborgsregionen, Varje konstnär har fått en folksaga att illustrera, och brasilianaren Thiago Mazza har fått väggen på Aktiviteten i Mölndal som palett. Mazza målar till skillnad från många andra muralkonstnärer med pensel, och han har inspirerats av den färgrika naturen i sitt hemland i sitt verk.

[Göstage]
6/17/19, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Alldeles intill Mölndals station har amerikanen James Bullough fått sin vägg och sin folksaga att illustrera. Bullough, numera bosatt i Berlin, använder till skillnad från Mazza sprayfärger.
Folksagan han fått på sin lott är keltisk och handlar om Niamh, flickan med det gyllene håret, som lever i ett ett magiskt land med sin sagohäst. Så blir hon förälskad i en man av vår värld och tar med honom till Tir na nÓg, "ungdomens land", där tiden går så mycket långsammare, och de får trehundra år tillsammans. En dag vill mannen återse sitt hemland Irland, men det bär sig inte bättre än att han där faller av Niamhs häst och återfår sin jordiska gestalt som mycket gammal man.
"Det handlar om förlorad kärlek och tiden som går", förklarar konstnären för en lokaltidning. "Jag har försökt uttrycka det i bilden."

[Göstage]
6/17/19, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#39 "Niamh Chinn Oir"- Niamh med det gyllene håret.

[Jimmy.L]
6/17/19, 1:14 PM
#41

Fin målning.

Annons:
[Göstage]
6/17/19, 1:29 PM
#42

Ja, det är trevligt med muralkonsten, till skillnad från de här taggkluddarna som härjar - läste igår att en färsk väggmålning  i Göteborg redan solkats ner av klottrare.

https://www.expressen.se/gt/elaines-ilska-det-nya-verket-nedklottrat-direkt/

Fornöga
8/9/23, 6:05 PM
#43

tlf024.jpg

2023 Bild (inte nytagen) från Trädgårdsföreningen i Göteborg, lätt "oljestruken" i FotoSketcher.


Re:tired.

  • Redigerat 8/9/23, 6:07 PM av Fornöga
Upp till toppen
Annons: