Lek & bus

Lilla vernissagen

2016-10-25 09:55 #0 av: [Nomen Nescio]

Gillar att du att leka lite med dina bilder med hjälp av olika hjälpprogram? Själv använder jag mig av gratisprogrammet Foto Scetcher för att göra "akvareller" eller "oljemålningar" av bilder som jag tagit, såväl lyckade som sådana som kanske ger nya perspektiv som "målning".

Som ingress har jag  tagit en nykomponerat motiv från Donsö. Vill du också lägga ut  bilder du lekt med så är du välkommen i tråden, som förstås inte är någon konstutställning -  enda "kravet" är att du själv är nöjd med din bild.

Anmäl
2016-10-25 11:27 #1 av: [Nomen Nescio]

Lite lek med en vinterbild med hjälp av gratisprogrammet GIMP.

Anmäl
2016-10-25 11:57 #2 av: Pysslan

Foto Sketcher har jag inte provat, det måste jag hämta hem  Glad

Den här skogsbilden är "gimpad"  Skrattar

Anmäl
2016-10-25 12:17 #3 av: kamera0710

Kanske något att testa. Har funderat på det, men inte kommit till skott.

Anmäl
2016-10-25 13:02 #4 av: DesK

Detta skulle jag vilja lära mig lite mer om. Berätta gärna hur ni gör! Jag har Gimp.

Désirée

Anmäl
2016-10-25 13:02 #5 av: [Nomen Nescio]

#2 #3 Kan rekommendera programmet - enkelt men ändå med många variationsmöjligheter. Jag har haft det i flera år utan att det krånglat. Kan förstås inte mäta sig med de dyrare betalprogrammen, men det går ju inte att begära.

#4 Det bästa är att pröva sig fram, man riskerar ju inte att förlora någon bild (är man osäker och rädd om originalet använder man lämpligen en kopia.)

Anmäl
2016-10-25 15:35 #6 av: Pysslan

#4 Jag är inte så kunnig på varken Gimp eller fotoredigering men brukar använda menyvalen "färger" - där kan man ändra nyans, färgmättnad, ljusstyrka och kontraster, göra bilden svartvit eller enfärgad och "filter" - där kan man bl a lägga till ljuseffekter.

Men som Nomen Nescio säger, prova dig fram själv i programmet. Det finns ångra-funktion både för senaste åtgärd och för återgång till ursprungsfoto. Jag brukar lyfta ut en kopia av bilden till egen mapp för att vara säker på att inte ändra originalbilden.

Anmäl
2016-10-25 15:37 #7 av: Pysslan

Även i PowerPoint kan man göra små "tavlor" av sina bilder Skrattar

Anmäl
2017-04-15 15:50 #8 av: Carpinus

Idag är det 565 år sedan Leonardo da Vinci föddes. Grattis, och ursäkta att jag lånat något till bilden...

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-05-06 18:20 #9 av: Carpinus

Förtrolighet.

Klicka på bilden för större format.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-05-06 21:20 #10 av: Jimmy.L

Vackert.

Anmäl
2017-05-06 21:59 #11 av: Carpinus

#10 Tack!

Anmäl
2017-08-22 10:42 #12 av: Carpinus

Stilla stund på bryggan.

Anmäl
2017-08-22 10:44 #13 av: Jimmy.L

Härlig tavelbild. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.