Annons:
Etikettsport
Läst 1146 ggr
[Jimmy.L]
2016-09-17 13:44

Jakt-SM i bågskytte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Taxinge idag var det jakt-SM i bågskytte.

Annons:
[Jimmy.L]
2016-09-17 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

[Jimmy.L]
2016-09-17 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

Carmarino
2016-09-17 14:13
#3

Har en bågskytteklubb inte så långt härifrån. Brukade köra förbi där på vägen till och från jobbet för en hel del år sedan, och det såg jättekul ut. Tänkte flera gånger att det skulle vara roligt att testa, men tyvärr blev det aldrig av. Nu är det nog inte löst, för jag tror inte att jag skulle orka spänna bågen tillräckligt för att få iväg pilen. Tror inte att jag skulle lyckas träffa tavlan heller, för jag är urusel på att sikta. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2016-09-17 14:17
#4

Pilbågeskytte har aldrig varit nåt för mig. Jag är alldeles för skakig i händerna så jag blir en livsfara. Gamla Bettan är säker (Robin Hood, fastän där var armborst).

[Jimmy.L]
2016-09-17 14:19
#5

Har provat en gång med båge, gick sådär.

Carmarino
2016-09-17 14:22
#6

Har ett vagt minne av att vi hade pilbågar när jag var barn. Sådana med sugkopp i gummi istället för spets alltså. Tror inte jag lyckades fästa någon av dem, utan antingen trillade de ner vid sidan av måltavlan eller också missade de målet helt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
2016-09-19 11:42
#7

Kul att se! Provade en gång på jobbet och jag hade hyfsat resultat. Men jag kände inte att jag blev biten, lika lite som när vi en gång provade golf.

[PeterTM]
2016-09-22 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Jag har skjutit båge i hela mitt liv och tävlade i fältbågskytte mellan 1972 och 1985. Skjuter fortfarande lite hemmavid på egentillverkade 2D-mål. Jag har dessutom gått alla instruktörskurser som finns, även den internationella bågjägarexamen IBEP (International Bowhunter Education Program).

Det finns flera olika typer av pilbågar och många olika tekniker för utövandet, samt flera olika klasser och bågskytteformer. Man kan exempelvis skjuta så kallat "traditionellt bågskytte", utan sikte eller andra hjälpmedel, bågar och pilar av trä och målfigurer föreställande vilt i endera 2D- eller 3D-utförande.

På OS skjuter man olympiskt bågskytte mot flerfärgad 10-ringad tavla från ett bestämt avstånd där samtliga står på linje och skjuter. Jakt-och fältbågskytte sker som en jaktstig på en snitslad bana i skogen, där jaktskyttet sker mot djurtapeter och fältdelen mot femringade svartvita tavlor. I denna skutform går man i patruller om tre eller fyra skyttar runt banan, som brukar omfatta 20 eller 30 mål.

#6 Jag finns i nordvästra Uppland. Om du inte är alltför långt borta kan jag ge dig en grundlig instruktion så har du en chans att träffa bättre nästa gång du skjuter båge 😉

Carmarino
2016-09-22 17:09
#9

#8 Tack för erbjudandet, men jag befinner mig i Skåne, och tar mig inte gärna därifrån om jag inte är absolut tvungen. 😃Men det ser väldigt kul ut med bågskytte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
2016-09-22 18:59
#10

#9 Haha, ja det är lite långt, då finns det nog duktigt folk på närmare håll 😃

Carmarino
2016-09-23 15:01
#11

#9 Ja, jag har ju bågskytteklubbens övningsplats bara ett par kilometer härifrån. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: