Annons:
Etikettfåglar
Läst 1075 ggr
Carmarino
2016-08-25 18:38

Påfågel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här praktfulla påfågeln träffade jag på Malvagården i Höganäs för drygt 11 år sedan, så jag tror inte han lever längre men vacker var han.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2016-08-25 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hypnotiska ögon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2016-08-25 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och så vänder vi den vackra sidan till…


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2016-08-25 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Färdig för bröllop? Släpet är på plats i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2016-08-25 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Att det ska vara så svårt att få lite svängrum.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2016-08-25 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu börjar du bli lite för närgången.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2016-08-25 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Back off please!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
2016-08-25 18:54
#7

En mycket vacker fågel och fina bilder. 👍

Carmarino
2016-08-25 19:02
#8

#7 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2016-08-25 19:04
#9

Klicka gärna på bilden i #1 så att den blir i full storlek. Då förstår man bättre varför jag skrev "hypnotiska ögon". Man känner sig rätt uttittad. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2016-08-25 19:05
#10

Kan bara instämma med Jimmy.L där. Vilken fågel och vilka bilder.

Carmarino
2016-08-25 19:07
#11

#10 Tack. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2016-08-25 19:08
#12

🙂

kamera0710
2016-08-26 07:10
#13

Härliga bilder!

Hos påfåglar finns vad vi skulle kunna kalla en "terrorbalans". Hönorna attraheras av tuppar med stora stjärtfjädrar. Å andra sidan är stora fjädrar ett stort handikapp när de rör sig i terrängen. 

Således: Är fjädrarna för små är de inte attraktiva för hönorna och har svårt att föra sina gener vidare. Är de för stora blir de lätta byten för rovdjur och får också svårt att föra sina gener vidare.

Annons:
Carmarino
2016-08-26 14:10
#14

#13 Som alltid gäller det att ha balans i livet. 🙂 Inte så lätt kanske när man är en påfågel. Sedan tror jag att tupparna även använder sin fjäderdräkt till att skrämma bort fiender. Stora "ögon" är ju ett vanligt sätt att göra det, särskilt bland insekter vill jag minnas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2016-08-26 14:41
#15

Har inte hört något om att denna fjäderdräkt på något sätt avskräcker rovdjur, men det är inte omöjligt.

Carmarino
2016-08-26 15:05
#16

#15 Hittade en artikel med en annan intressant teori om varför påfågelshannen har långa fjädrar. Håller med författaren att den teorin verkar mycket mer troligt än Darwins.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2016-08-26 15:22
#17

#16 Kan tänka mig att tuppar som lättare tappar sina stjärtfjädrar haft bättre fortplantningsframgång. Och visst är det en form av konflikt mellan det naturliga urvalet och det sexuella urvalet. 

En helt annan sak om vilka märkliga vägar det naturliga urvalet kan ta:

Tyska svärthättor har brukat flytta till Spanien och norra Afrika. Enstaka har dock, troligen pga ärftliga faktorer, hamnat i England där det numera finns gott om föda på dignande fågelbord. (Tidigare innebar det oftast döden och därmed liten fortplantningsframgång.) Detta har medfört att de som flyttar till England har större överlevnad/fortplantningsframgång. I dag övervintrar praktiskt taget hela den sydtyska populationen av arten i England. Detta är en av de snabbaste evolutionära förändringar som dokumenterats. 

De svarthättor som häckar i England har dock inte "svarat" på motsvarande vis utan fortsätter än så länge att flytta till Spanien och norra Afrika. Detta också troligen pga ärftliga faktorer.

Källa: "Den skapande evolutionen" av Torbjörn Fagerström (sidorna 74-75 i nya upplagan).

Carmarino
2016-08-26 15:36
#18

#17 Intressant. Ibland verkar det som om den utveckling som förr tog årtusenden numera sker på sekler eller årtionden istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2016-08-26 15:45
#19

#18 Ja, framför allt om det finns genetisk variation inom en art. Då kan den ju ganska snabbt "svara" på snabba miljöförändringar, som det ju handlar om när det gäller svarthättan.

Som biologen Staffan Ulfstrand uttryckt det: Finns det variation finns det hopp.

kamera0710
2016-08-26 15:53
#20

Kan rekommendera nämnde Staffans Ulfstrands bok "Gökmaffia och falska orkidéer". 

Ett kapitel tar upp det klassiska exemplet med en björkmätarart i Storbritannien, med anlag för både vitt och svart. När skogarna var rejält sotiga pga koleldning gynnades den svarta varianten. När föroreningarna minskade gynnades den andra färgvarianten. 

Ett annat kapitel tar upp intressant forskning om galapagosfinkarna och hur varierande nederbörd år från  år gynnar olika näbbstorlekar hos dessa fåglar. Detta eftersom olika slags växter gynnas och fröna hos dessa olika växter "kräver" olika slags näbbar.

Mest intressant är dock inledningskapitlet Gökmaffia, om skatgöken vid Medelhavet. Den lägger till stor del sina ägg i just skatans bon. Det har visat sig att hos de skator som kan urskilja gökäggen och kasta ut dem får en stor del sina ägg krossade eller ungarna dödade. Av allt att döma är det skatgökens "hämnd"!

En jämförande studie gjordes. Det visade sig att i de bon där forskarna plockat bort gökäggen fick omkring hälften denna "påhälsning". I bona där gökäggen blev kvar var det endast 10 procent som råkade ut för detta. (Det finns ju andra än skatgökar som kan orsaka detta.)

Annons:
kamera0710
2016-08-26 16:11
#21

#16 En sak till om din länkade artikel är följande citat:

"Det naturliga urvalet skulle ju selektera fram allt bättre egenskaper vad gällde anpassningen till omgivningen men här fanns ju djur med klart ofördelaktiga egenskaper." 

Det här är ett väldigt vanligt missförstånd om  evolutionsteorin. Den är egentligen väldigt kortsynt och "premierar" det som ger fortplantningsframgång för stunden. Det kan vara något som är helt ofördelaktigt om några år, exempelvis pga av människans förändring av miljön.

Säg till om jag tröttar ut dig! Men jag tycker ämnet är så intressant.

Nu tar jag helg i alla fall och kommer inte att sitta vid datorn på åtminstone ett dygn!

Carmarino
2016-08-26 16:22
#22

#21 Inte tröttar du ut mig inte. Det är jätteintressant det du skriver om. Ha det så skönt i helgen. Själv ska jag på kräftskiva om ett par timmar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: