Annons:
Etikettinsekter
Läst 1111 ggr
vendelay
7/10/16, 12:13 AM

En liten kompis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här lilla plutten stötte vi på idag när vi var ute och gick. Vad sjutton är det för insekt? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
7/10/16, 12:14 AM
#1

(Tryck på bilden för att förstora den)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Taggeman
7/10/16, 7:42 AM
#2

Det är en larv som blir en fin fjäril om ca månad och det är en påfågelöga.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jimmy.L]
7/10/16, 8:11 AM
#3

Fin larv.

[VSK]
7/10/16, 8:22 AM
#4

Tror de larverna är ganska vanliga ändå?

vendelay
7/10/16, 8:40 AM
#5

Tack så mycket!

Jag vet inte, vi har väldigt lite insekter överhuvudtaget här. Kan inte påstå att jag sett en sån larv tidigare, men kan inte heller påstå att jag letat efter en sådan heller så 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carmarino
7/10/16, 11:54 AM
#6

Apropå larver; är det någon som sett lysmaskar de senaste åren? När jag var barn var de rätt vanliga, men jag har inte sett några på väldigt väldigt länge.

Vendelay, om du ser en sådan får du gärna fota den också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
vendelay
7/10/16, 12:29 PM
#7

#6 Det är nog tyvärr ingen stor chans, tror inte att jag sett en i hela mitt liv!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carmarino
7/10/16, 2:49 PM
#8

#7 Kollade lite på nätet och tydligen var det inte "stor lysmask" som vi hade på tomten när jag var barn, för de stora lysmaskarna är skalbaggar.

Hittade en bild på hur de vi hade ser ut. Förmodligen är det en hanne på fotot. Har inte hittat någon uppgift om vad arten heter. Tyckte de var så gulliga, och vad jag minns så kittlade det lite i handen när de kravlade i handflatan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[helga21]
7/10/16, 3:55 PM
#9

# 8 Jag har heller inte sett lysmaskar på evigheter. I min barndom, under 1960-talet så var det vanligt.

Carmarino
7/10/16, 4:52 PM
#10

#9 Ja, det var under 1960-talet vi såg massor under somrarna. Tror inte jag har sett några sedan möjligen tidigt 1970-tal, absolut inte senare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: